Iemand hier ervaring mee? (tyre pressure controle)

Figaro75

Senior Member
Ik heb het al standaard op mijn auto zitten maar totnu toe alleen hoeven te gebruiken met het wisselen van de winter en zomer wielen.
Bij mijn vorige auto (Peugeot) ook gehad maar ook daar, buiten het wisselen van de wielen, nooit een melding (nodig) gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb dus net m'n winter>zomerwissel gedaan, maar geen melding gehad om te resetten.
Waarschijnlijk valt het verschil in aantal omwentelingen (t.g.v. verschillende slijtage) nog binnen de tolerantie.

Noot: het systeem werkt wel, want afgelopen najaar kreeg ik een melding en toen bleek er wel degelijk een band lek te zijn, al kon ik dat onderweg niet zien. Naar de bandenboer gereden en dáár met de bandenspanningsmeter naar de afloper moeten zoeken...
 

BertjeB

Senior Member
Hartelijk dank voor de ervaringen.
Ik was eigenlijk benieuwd of iemand ervaring had met het achteraf inbouwen van e.e.a.
Ik had laatst in een bocht ineens een zwalkende auto, boosdoener bleek een band die op 1,1 Bar stond..... in onze A-klasse zit het systeem ook en daar heeft het al meerdere malen zijn nut bewezen, dus ik zou het graag inbouwen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Achteraf gezien was het eigenlijk überhaupt nauwelijks nodig geweest - hoegenaamd geen winter gezien.
Ik hoef doorgaans ook niet zo vroeg van huis, dus dat krabprobleem heb ik niet.
Vorig jaar heb ik trouwens op 6 maart gewisseld, dus ik was nu zelfs nog 2 dagen later... :jaja:
 

Noord26

Forumguru
Het gaat niet om het krabben, maar dat weggedeeltes nog gewoon bevroren kunnen zijn tot de zon zeker een uurtje of 2 op is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik hoef niet vroeg weg, zei ik toch al... en die norm van 7 graden Celsius is op zichzelf ook geen absolute aan/uitgrens hè.
Voor mij is de winter om, al kan er nog best een frisse dag komen. :)

(Ben trouwens blij dat ik de Twingo niet op winterzolen had gezet maar besloot om het "even aan te kijken" - er is het hele seizoen niet meer dan een goeie 600km mee gereden.)
 

ertromp

Forumguru

BertjeB

Senior Member
Dank ertromp! deze laatste was ik nog niet tegengekomen....... die eerste wel.
het hele verhaal is erg bewerkelijk, niet eens zo complex, afgezien van het hele programmeer verhaal waar ik absoluut geen kaas gegeten heb!
Verder hou ik niet van die power add-on dingen in de zekeringkast..... dus dat ga ik denk ik ook maar niet doen.

Ik doe deze weer even in de ijskast.
 

stereo

Lid
ik wil hier toch nog even een interessante noot aan toevoegen, ik check bij elke tankbeurt de bandenspanning. het is dan nodig elke keer de bandenspanning controle te resetten. dit moet ook wanneer je banden wisselt omdat je dan de computer een nieuw ijkpunt geeft waaruit hij gaat meten. kwestie van de knop een paar seconden ingedrukt houden
 

Canon-Eye

Forumguru
het is dan nodig elke keer de bandenspanning controle te resetten. dit moet ook wanneer je banden wisselt omdat je dan de computer een nieuw ijkpunt geeft waaruit hij gaat meten.
Als-ie erom vraagt, dan wel. Anders niet...
 

Joske

Forumguru
klopt, volgens mij moet je dat knopje niet gaan bedienen na het oppompen van de banden.. enkel wanneer ie alarm geeft kan je hem resetten met contact op van de motor (geen draaiende). Kan je hem niet resetten is er iets mis, of met 1 van je banden of met het systeem.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als er iets mis is met een band, dan zal hij na het resetten (wat volgens mij ook rijdend kan - of misschien juist wel moet?) meteen of na korte tijd opnieuw alarm geven.

Zo werkte het vorig najaar bij mij in elk geval wel: eerst alarm; gereset en opnieuw alarm. Visuele controle gaf geen zichtbare afwijking, dus naar de bandenboer. Met de bandenspanningsmeter gevonden dat één van de voorbanden lek was. Omdat deze toch al tegen hun vervanging aan zaten, besloten om meteen 2 nieuwe achterop te leggen en de achterbanden naar voren te plaatsen.
Na deze operatie weggereden, na enkele tientallen meters weer alarm - dit rijdend gereset en verder geen problemen meer gehad.
 

Joske

Forumguru
ik heb het gereset zoals ik aangaf, contact op en ook geen problemen meer gehad. Zal het boekje er eens bijnemen en kijken of dat uitsluitsel geeft.
 

Joske

Forumguru
@stereo had eigenlijk gelijk betreft het systeem opnieuw te kalibreren na het veranderen van de bandenspanning
@Joske had gelijk betreffende de manier van resetten van het systeem :D

zie screenshot: @Canon-Eye
Naamloos.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Er moet een zekere tolerantie zijn in de signalen die van de diverse ABS-sensoren komen, want voor- en achterbanden slijten meestal niet precies in dezelfde mate.
Om die reden vermoed ik dat het resetten beter rijdend kan gebeuren, zodat de verschillen van dat moment als basisgegeven worden opgeslagen. Zolang vervolgens de verschillen geleidelijk toenemen zal de module het wel kunnen bijhouden - plotseling optredende grotere verschillen (door bandenwissel, of een lek) veroorzaken natuurlijk wel een alarm.

De winter/zomerwissel hoeft niet persé een alarm te geven, want als de slijtage aan de winterbanden en de zomerbanden in vrijwel gelijke onderlinge verhoudingen heeft plaatsgevonden zal de computer daar weinig tot niks van merken.
Maar als een versleten stel voorbanden wordt vervangen door de bestaande achterbanden en er achter nieuwe komen, dan kan de verhouding in rolomtrek voor vs. achter wel zodanig wijzigen dat dit buiten de tolerantie valt - dus alarm.

<edit> Ook het boekje van de Fabia geeft hetzelfde verhaal als het screenshot van Joske.
Wat overigens niet wegneemt dat het (ook) blijkt te werken zoals ik hiervoor omschreef... :pardon:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan