Ik moet nog kiezen

Het contract van mijn huidige lease-auto (Citroën C5 Break) loopt bijna af (150.000 km). Omdat ons bedrijf nu een beperkt merkenbeleid hanteert, ben ik alleen aangewezen op de merken van de VAG-groep, de Ford-groep en Renault.

Na veel wikken en wegen en vele proefritten is mijn keus gevallen op de Skoda Octavia. Ik neem aan dat iedereen hier op dit forum het met die keuze eens is! /forum/images/graemlins/wink.gif

Omdat ik toch het leasebedrag niet te hoog wil laten oplopen, twijfel ik nu tussen:
Octavia Combi 2.0 TDi Elegance; of de
Octavia HB 2.0 TDi DSG Tiptronic Elegance.
/forum/images/graemlins/crazy.gif
Dus dat is de hatchback automaat of de Combi handgeschakeld.

Ik vind de combi mooier (maar heb eigenlijk die ruimte niet nodig), maar ik vind een automaat wel heel aantrekkelijk met al die files waar ik dagelijks in rij.

Wat zouden jullie mij adviseren ? /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Karstieman

Forumguru
Ik denk dat het een persoonlijke keuze is die je moet maken.
Leg je de prioriteit bij je gevoelsmatige keuze (combi) of geef je de voorkeur aan het praktische van een DSG tiptronic...
De enige tip die ik zou geven is dat je eens een proefrit gaat maken met een DSG tiptronic. Misschien valt het erg mee / tegen en is je keuze gemakkelijker te maken.
In ieder geval wens ik je succes met je keuze ! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Droopy

Actief lid
Ik herken je probleem (alleen bij was het 1.9), wat ik je alleen maar kan adviseren is een proefrit met beide te maken.
Aan mijn signature kun je wel zien wat bij de keuze is geworden (maar geen echte rijervaring)
 

Wiseguy

Actief lid
Helemaal eens met je keuze inderdaad.... tja... voor filerijden is een automaat wel prettig, dus zou ik je dat adviseren. Wil je echter nog wat leuke extra's erop nemen (radio, MaxiDot display, andere velgen, electrisch bedienbare stoelen, etc.) dan is het raadzaam om de combi te pakken (of natuurlijk de handgeschakelde sedan, dan kan nog wat meer extra's erop pakken.... standaard is de elegance natuurlijk al wel erg aangekleed, maar ik zou zelf aanraden om serieus ook naar het klein-leerpakket en de MaxiDOT display te kijken als extra's.

Moge je keuze de juiste zijn... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Succes met je keuze, voor jou heb ik een poldermodelletje: 1.9TDI Station DSG! /forum/images/graemlins/winkie.gif
 

poekie

Actief lid
Het is moeilijk een dergelijke keuze te adviseren, aangezien het meestal een persoonlijke (gevoels)keuze is.
Ik probeer uit de files te blijven en bij het rijden met een DSG heb ik als pavlov-reactie dat mijn linkerbeen naar een koppelings pedaal zoekt wat er niet is.
Doe mij maar een 6-bak /forum/images/graemlins/super.gif
 
Neem een 1.9 tdi DSG en laat deze tunen dan krijg je ongeveer 133pk en het scheelt behoorlijk in je bijtelling.
tunen kos bij de dealer via PON € 999.--
 

Hetzer

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />


Ik vind de combi mooier

[/ QUOTE ]


mee eens , ik zou gewoon voor de Cobi gaan met of zonder DSG /forum/images/graemlins/24.gif
 

Wiseguy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
en bij het rijden met een DSG heb ik als pavlov-reactie dat mijn linkerbeen naar een koppelings pedaal zoekt wat er niet is

[/ QUOTE ]

Met als gevolg dat je wel heeeeeeeeel abrubt stil staat... /forum/images/graemlins/grin.gif Altijd leuk! /forum/images/graemlins/yeah.gif
 

higgy

Forumguru
De C5 Break is trouwens wel een erg lekkere en enorm ruime auto, zeker met de HDIf-motor erin.
 
Dank jullie wel voor alle reacties.
De afgelopen week heb ik bijna elke dag in meerdere files gestaan, dus mijn voorkeur gaat toch uit naar de automaat.

De optie om de 1.9 TDi te nemen en te tunen is mij ook al voorgesteld door één van de dealers die ik heb bezocht, maar ik vond de 2.0 TDi toch wat mooier en rustiger lopen.
Als opties zou ik kiezen voor MaxiDOT, Sirius, Stream radio en achterruitwissen (vreemd dat die niet standaard is bij de HB Elegance)
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Eh, her-overweeg die Stream-radio nog eens. Zie de eerdere draadjes hierover.

[/ QUOTE ]
Higgy, ik heb nog even naar die draadjes gezocht, maar kan niet veel bijzonders vinden. Wat is er met de Stream-radio?
Ik heb meer niet nodig en ik vind 'm wel mooi in het dashboard staan.
Hebben jullie overigens ervaring met de optie Sound System? Wat krijg je ervoor en is dat het geld waard?
 

Arjen

Actief lid
Kort samengevat over de stream-radio:

De streamradio sluit prachtig aan bij de maxidot optie. De geluidskwalitiet is in orde.
Een (internationaal) probleem was bij velen dat de radio ontvangst gepaard ging met vele storingen.

Daar is een software-update voor geweest, en sindsdien zijn de klachten redelijk opgedroogd.

Ondergetekende heeft na de update eigenlijk geen klachten meer.
 
Bedankt voor de info !

Ik heb trouwens ook proefritten gemaakt met de
Seat Toledo (leuk model maar van binnen plastic-achtig),
VW Passat (fraaie auto, maar de 1.9 TDi is al duur!),
VW Jetta (even fraai als de Passat, maar qua veercomfort heel stug en hij is duurder dan de Octavia),
Renault Scenic (praktische auto met futuristisch interieur, maar iedereen rijdt 'm al en mijn kinderen gaan zelden mee op vakantie nu),
Volvo V50 (fraaie auto maar te klein en te duur)
Audi A2 Sportback (de náám hè? middenuitvoering redelijk betaalbaar, maar ik schrok van de prijs van de opties!)

Ik heb inmiddels mijn keuzeformulieren ingeleverd en wacht nu op het berekende leasebedrag. Dat zal in grote mate mijn keuze bepalen
 
Hoi "De Ware"!
Het verschil tussen wel of niet een DSG voor een lease rijder (uitgaande van enige eigen bijdrage) betekent NETTO 60 euro in de maand extra! In 4 jaar tijd betaal je dus 4 * 12 * 60 = 2880 euro extra. Ik vind de DSG ronduit geweldig maar had het er niet voor over. De DSG weegt qua netto kosten precies even zwaar als het verschil tussen een Classic en een Elegance uitvoering. Dus een Classic met DSG is precies even duur als een handgeschakelde Elegance (let op: alleen qua netto kosten voor de lease rijder). Ik heb voor de laatste gekozen. Maar, ik zie nog een andere mogelijkheid: jij denkt over de 2.0 TDI met DSG na... Mijn advies: Neem een 1.9TDI met de DSG! De motor is iets minder snel dan de 2.0TDI maar je hebt dan WEL het profijt van een 6-bak! En vergeleken met je huidige LPG 2.0 liter ga je volgens mij niet achteruit qua motor: 250 NM koppel is nog steeds wel erg lekker als je uit een 2 liter LPG in een TDI stapt! Niet meer dat gejank van die benzine motor hoog in de toeren. En in jouw files merk je toch het verschil niet tussen de 1.9 en de 2.0!!! Succes met je afweging, ik ben benieuwd wat het wordt! /forum/images/graemlins/koffie.gif
 
Nadat ik eindelijk de leaseprijzen heb doorgekregen, heb ik gisteren de knoop doorgehakt.
Eerst een proefrit gemaakt in de 2.0 TDi DSG en dat reed zo heerlijk dat ik die heb gekozen.
Het wordt dus de versie zoals ik in mijn onderschrift heb staan, maar dan nog met een achterruitwisser erbij.
Levertijd is 8 tot 10 weken, volgens de dealer, dus dat wordt ergens in januari !
 
Trouwens, het verschil in leasebedrag tussen mijn 2 keuzes(combi handgeschakeld en hatchback DSG) bedroeg bruto € 23 per maand. Voor het extra comfort heb ik dat er graag voor over. /forum/images/graemlins/laugh.gif
 
Bovenaan Onderaan