Ik wil een Octavia Combi benzine kopen

Goedenmiddag allen,

ik wil binnen drie maanden een goede tweedehandse skoda octavia combi kopen. Mijn budget is max €15,000. Mijn vraag aan jullie waaraan moet ik letten bij de auto, ik zoek een beetje uitgeklede versie naar welke moet ik uitkijken. welke motor is is goed. ik zag laatst eentje staan een 1.8 tsi met dsg bak. Kan ik beter een handgeschakelde nemen of een dsg en ook qua zuinigheid.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

ertromp

Forumguru
Altijd gaan voor het maximale:
- goede prijs
- weinig km's
- veel opties af fabriek
- kleur die je aanspreekt
Een DSG vind ik persoonlijk heerlijk. Probeer ook de historie van een auto te achterhalen (schade, onderhoud etc.).
Zoek je een pre face lift of een facelift Octavia 2.
Betreffende benzine motoren kun je kiezen tussen 1.2 liter en 2.0 liter benzine motoren al dan niet met turbo.
Heb je vermogen/koppel nodig voor een caravan of zo?

de auto is voor het gezin,geen caravan ofzo. het gaat mijn niet om de nieuwste octavia maar om de eentje ervoor geen 2013 model. wil ook niet de rs uitvoering zo hard hoeft hij ook niet te zijn

Cordoba

Forumguru
:bloemen: Welkom Bobokaalex. Stel je zelf ook even voor in het daarvoor bestemde forumdeel, dat wordt altijd op prijs gesteld.

Voor betrouwbare verbruikscijfers zou ik gewoon op Spritmonitor kijken (kan ook op de Engelstalige versie), je kunt dan gewoon Merk (Skoda), type (Octavia), motortype en brandstof, maar ook handgeschakeld (schaltgetriebe) of automaat (voor de DSG) kiezen, en zo de verbruikscijfers bekijken. Sommigen vullen ook de onderhoudskosten in, dus zo kun je een aardig beeld krijgen.

Je hebt het over een uitgeklede versie, maar wat is de achtergrond ervan? Ik denk dat je gewoon een lijstje moet maken met eisen waar de auto aan móet voldoen, en nog een aanvullend lijstje met wensen. Je moet in de gaten houden dat je voor een occasion gaat, dus niet alles voor het uitkiezen hebt. Je kunt beter wat concessies doen op bijvoorbeeld de kleur of de accessoires (meer of minder dan gewenst), maar dan een goede auto hebben, dan een auto die op papier aan al je wensen voldoet, maar uiteindelijk vol blijkt te zitten met gebreken. Verder wil je de auto persé pas over 3 maanden, of als je volgende week tegen een goed exemplaar aanloopt, voor de juiste prijs koop je die dan?

O2 combi is duidelijk, dus daar hoef je geen advies over, maar wat je overwegingen en verdere wensen zijn is volstrekt wazig (waarschijnlijk verbindingsprobleem met m'n kristallen bol:wavecry: ).

Ik rij op dit moment een fabia 1.4 met ze drieën was deze auto nog wel uit te houden maar nu er een kleine bij is gekomen is deze auto best wel klein. Vanaf vandaag zijn we tot de conclusie gekomen dat er binnen 3 maanden een nieuwe auto hebben. We hebben een aantal auto's op het oog opel astra sw een golf variant en de skoda

ertromp

Forumguru
Als je ruimte wilt moet je absoluut voor de Octavia gaan.
De Golf VI Variant wordt ik niet echt warm van.
De Opel Astra SW vind ik het interieur een plastic bedoeling met veel te veel knoppen en weinig laadruimte. Ook de motoren van de Astra zijn niet echt smeuïg en krachtig.
Zo te lezen kun je heel goed uit de voeten met een 1.2 of 1.4 TSI Octavia

aangezien ik een tweedehandse ga kopen wou ik even weten wat de duurste uitvoering is bij de skoda. Is de 1.8 tsi dsg ook goed, want ze hebben allemaal een volkswagen motor en daar waren er problemen met die ketting/ riem is dat ook bij de skoda

ertromp

Forumguru
Ook Skoda heeft problemen gehad met ketting en kettingspanner op de TSI motoren. Vooral de 1.2 TSI's zijn aan de beurt geweest. De 1.4 en 1.8 TSI hoor je veel minder de ketting maar nog wel eens een kettingspanner die defect is. Is wellicht punt om te checken bij een 2e hands of ketting en spanner al vervangen zijn.
Ook de DSG-7 bakken bj 2009/2010 en zelfs 2011 kennen problemen met vooral de 2e koppeling.

andrehj

Forumguru
De kettingproblemen speelden hoofdzakelijk bij de 1.2 en 1.4, maar volgens mij zijn die inmiddels allemaal wel vervangen. DSG vs. handbak is een afweging die je zelf moet maken: De DSG-7, zeker uit die bouwjaren, is eigenlijk niet betrouwbaar genoeg, maar biedt wel veeeeel meer comfort dan de handbak.
Qua motoren: De 1.8 is zeker voor een Octavia erg snel (ik vind em al erg snel in een Superb), maar wel zeldzaam, omdat die duur was in de lease. Het verbruik van de 1.8 ligt ca. 0.5 liter hoger dan de 1.4.

Verkijk je niet op Spritmonitor: Daar zitten hoofdzakelijk Duitsers die met een 1.8 op de Autobahn ook veel sneller rijden. Dat verklaart daar hoofdzakelijk het meerverbruik.

Cordoba

Forumguru
VW, Audi, Seat en Skoda gebruiken in principe dezelfde motorblokken en versnellingsbakken. Kettingprobleem is niet specifiek voor VAG maar kwam een paar jaar terug bij veel merken voor die dezelfde leverancier van slechte distributiekettingen hadden. Ondertussen zijn volgens mij alle slechte distributiekettingen wel zo'n beetje vervangen door betere exemplaren.

Overigens ik weet niet of je nu een hatchback of een combi rijdt, maar dat is een behoorlijk verschil in binnenruimte tussen deze twee.

Blackokkie2

Forumguru
5968974-1-2-2.jpg

Deze?

Joske

Forumguru
heb trouwens lange tijd zonder enig probleem met vrouw en 2 kinderen in de Fabia Combi (model 2006) rondgereden. Is nu de tweede auto geworden en heb me een O2 Combi gekocht. (vooral voor de 2.0 die er in ligt ;) en gigantische koffer)

Bovenaan Onderaan