ventovice
Senior Member
Hallo Forumers,
Ik heb eigenlijk meteen maar drie vragen; niet super belangrijk, maar ik zou toch graag willen weten hoe het zit.
Het betreft een Skoda Octavia 1 uit 1999 met 2.0 AQY-motor.
-1-
Als het (heel hard) heeft geregent en ik doe één van de deuren open, dan zie ik vaak water liggen òp de dorpels, zeg maar ter plaatse waar de deuren boven hangen. Dit komt op het moment van openen (en mss ook wel al eerder...) natuurlijk in het interieur. Het is eigenlijk bij alle vier de portieren hetzelfde.
Nou heb ik (daarom) al eens ter plekke gekeken en zie aan de onderkant van de deuren rubberen strips hangen, die ik bij andere auto's nog nooit eerder heb gezien.
Het lijkt mij dat die het water buiten dienen te houden, maar naar mijn bescheiden mening zorgen die strips er juist voor, dat het water NIET meer makkelijk wegstroomt en er zodoende dus plasjes water ontstaan...
Oftewel: wie heeft dit ook, wie kan hier meer over zeggen, wie deelt mijn mening en natuurlijk: wat zou een oplossing kunnen zijn? Alle mogelijke informatie is welkom!
-2-
Een maandje geleden ongeveer, is er een motorstoringlampje gaan branden; oranjekleurig, tussen de beide grote tellers in. Dus bij de dealer snel tussendoor ff laten uitlezen en resetten.
Er werd verteld dat het niet precies konden zeggen, maar dat het iets te maken moest hebben met luchtmassameter of mss wel de katalysator. Dus: u moet snel ff terug komen om verder onderzoek te laten plegen aub (ja, natuurlijk...) Hij zal ook wel te veel brandstof inspuiten en dat ziet u aan uw verbruik...
Op dat moment rook je idd wel wat bezine-lucht en de laatste tijd rookte-ie ook wat meer, dus het klonk best aannemelijk, maarrr...
...sinds de RESET, heb ik totaal nergens (meer?) last van; ik ben 3 tankbeurten verder en heb daar uiteraard ter controle berekeningen op losgelaten, waaruit blijkt dat het verbruik nog normaal is; iig zoals het bij mij altijd is, zeg maar 1 op 12 à 13 gemiddeld. Ik vind het wel best zo....,
Maar ik ben toch nieuwsgierig; het lampje heeft toch ergens een seintje gehad... Wat zou hier de oorzaak van zijn geweest, wat kan het zijn? Vertel het me als je er ook maar iets over kan zeggen!
-3-
Ook sinds de laatste tijd:
De achterklep/ 5e deur gaat nietvan het slot via de centrale deurvergrendeling.
Ik ben dus via de neergeklapte bank naar binnen gekropen en daar de klep opengemaakt.
Vervolgens het mechaniekje wat gesmeerd her-en-der en de stekkerverbinding geinspecteerd en ingespoten met contactspray.
Er was overigens niks bijzonders te zien; alles was mooi schoon en verder ook geen corrosie ofzo.
Toen deed-ie het weer.... voor een tijdje; het was vorige week weer zover...
Daarom heb ik het motortje uit elkaar gehaald om te inspecteren; mss loopt er iets zwaar ofzo?
Niks van dit alles; netjes wat gesmeerd en weer in elkaar gezet en daarna het motortje los getest:
deze gaat gewoon draaien als je er spanning op zet (???)
Na het monteren van het geheel, deed het spul het weer ff maar na twee dagen weer niks...
Ik heb nu maar 'een stangetje' weg gehaald, zodat-ie 'gewoon' niet meer op slot gaat om het probleem te omzeilen (de boodschappen moeten er toch ook weer uit, hè?!)
Iemand anders die dit ook heeft? En vooral weer: wat is de oorzaak/ oplossing?
Ik heb eigenlijk meteen maar drie vragen; niet super belangrijk, maar ik zou toch graag willen weten hoe het zit.

Het betreft een Skoda Octavia 1 uit 1999 met 2.0 AQY-motor.
-1-
Als het (heel hard) heeft geregent en ik doe één van de deuren open, dan zie ik vaak water liggen òp de dorpels, zeg maar ter plaatse waar de deuren boven hangen. Dit komt op het moment van openen (en mss ook wel al eerder...) natuurlijk in het interieur. Het is eigenlijk bij alle vier de portieren hetzelfde.
Nou heb ik (daarom) al eens ter plekke gekeken en zie aan de onderkant van de deuren rubberen strips hangen, die ik bij andere auto's nog nooit eerder heb gezien.
Het lijkt mij dat die het water buiten dienen te houden, maar naar mijn bescheiden mening zorgen die strips er juist voor, dat het water NIET meer makkelijk wegstroomt en er zodoende dus plasjes water ontstaan...
Oftewel: wie heeft dit ook, wie kan hier meer over zeggen, wie deelt mijn mening en natuurlijk: wat zou een oplossing kunnen zijn? Alle mogelijke informatie is welkom!
-2-
Een maandje geleden ongeveer, is er een motorstoringlampje gaan branden; oranjekleurig, tussen de beide grote tellers in. Dus bij de dealer snel tussendoor ff laten uitlezen en resetten.
Er werd verteld dat het niet precies konden zeggen, maar dat het iets te maken moest hebben met luchtmassameter of mss wel de katalysator. Dus: u moet snel ff terug komen om verder onderzoek te laten plegen aub (ja, natuurlijk...) Hij zal ook wel te veel brandstof inspuiten en dat ziet u aan uw verbruik...
Op dat moment rook je idd wel wat bezine-lucht en de laatste tijd rookte-ie ook wat meer, dus het klonk best aannemelijk, maarrr...
...sinds de RESET, heb ik totaal nergens (meer?) last van; ik ben 3 tankbeurten verder en heb daar uiteraard ter controle berekeningen op losgelaten, waaruit blijkt dat het verbruik nog normaal is; iig zoals het bij mij altijd is, zeg maar 1 op 12 à 13 gemiddeld. Ik vind het wel best zo....,
Maar ik ben toch nieuwsgierig; het lampje heeft toch ergens een seintje gehad... Wat zou hier de oorzaak van zijn geweest, wat kan het zijn? Vertel het me als je er ook maar iets over kan zeggen!
-3-
Ook sinds de laatste tijd:
De achterklep/ 5e deur gaat nietvan het slot via de centrale deurvergrendeling.
Ik ben dus via de neergeklapte bank naar binnen gekropen en daar de klep opengemaakt.
Vervolgens het mechaniekje wat gesmeerd her-en-der en de stekkerverbinding geinspecteerd en ingespoten met contactspray.
Er was overigens niks bijzonders te zien; alles was mooi schoon en verder ook geen corrosie ofzo.
Toen deed-ie het weer.... voor een tijdje; het was vorige week weer zover...
Daarom heb ik het motortje uit elkaar gehaald om te inspecteren; mss loopt er iets zwaar ofzo?
Niks van dit alles; netjes wat gesmeerd en weer in elkaar gezet en daarna het motortje los getest:
deze gaat gewoon draaien als je er spanning op zet (???)
Na het monteren van het geheel, deed het spul het weer ff maar na twee dagen weer niks...
Ik heb nu maar 'een stangetje' weg gehaald, zodat-ie 'gewoon' niet meer op slot gaat om het probleem te omzeilen (de boodschappen moeten er toch ook weer uit, hè?!)
Iemand anders die dit ook heeft? En vooral weer: wat is de oorzaak/ oplossing?