Ik wil het toch weten: water in het interieur, motorstoringlampje brandde, achterklep blijft op slot

ventovice

Senior Member
Hallo Forumers,

Ik heb eigenlijk meteen maar drie vragen; niet super belangrijk, maar ik zou toch graag willen weten hoe het zit. ;)
Het betreft een Skoda Octavia 1 uit 1999 met 2.0 AQY-motor.

-1-
Als het (heel hard) heeft geregent en ik doe één van de deuren open, dan zie ik vaak water liggen òp de dorpels, zeg maar ter plaatse waar de deuren boven hangen. Dit komt op het moment van openen (en mss ook wel al eerder...) natuurlijk in het interieur. Het is eigenlijk bij alle vier de portieren hetzelfde.
Nou heb ik (daarom) al eens ter plekke gekeken en zie aan de onderkant van de deuren rubberen strips hangen, die ik bij andere auto's nog nooit eerder heb gezien.
Het lijkt mij dat die het water buiten dienen te houden, maar naar mijn bescheiden mening zorgen die strips er juist voor, dat het water NIET meer makkelijk wegstroomt en er zodoende dus plasjes water ontstaan...

Oftewel: wie heeft dit ook, wie kan hier meer over zeggen, wie deelt mijn mening en natuurlijk: wat zou een oplossing kunnen zijn? Alle mogelijke informatie is welkom!

-2-
Een maandje geleden ongeveer, is er een motorstoringlampje gaan branden; oranjekleurig, tussen de beide grote tellers in. Dus bij de dealer snel tussendoor ff laten uitlezen en resetten.
Er werd verteld dat het niet precies konden zeggen, maar dat het iets te maken moest hebben met luchtmassameter of mss wel de katalysator. Dus: u moet snel ff terug komen om verder onderzoek te laten plegen aub (ja, natuurlijk...) Hij zal ook wel te veel brandstof inspuiten en dat ziet u aan uw verbruik...
Op dat moment rook je idd wel wat bezine-lucht en de laatste tijd rookte-ie ook wat meer, dus het klonk best aannemelijk, maarrr...
...sinds de RESET, heb ik totaal nergens (meer?) last van; ik ben 3 tankbeurten verder en heb daar uiteraard ter controle berekeningen op losgelaten, waaruit blijkt dat het verbruik nog normaal is; iig zoals het bij mij altijd is, zeg maar 1 op 12 à 13 gemiddeld. Ik vind het wel best zo....,

Maar ik ben toch nieuwsgierig; het lampje heeft toch ergens een seintje gehad... Wat zou hier de oorzaak van zijn geweest, wat kan het zijn? Vertel het me als je er ook maar iets over kan zeggen!

-3-
Ook sinds de laatste tijd:
De achterklep/ 5e deur gaat nietvan het slot via de centrale deurvergrendeling.
Ik ben dus via de neergeklapte bank naar binnen gekropen en daar de klep opengemaakt.
Vervolgens het mechaniekje wat gesmeerd her-en-der en de stekkerverbinding geinspecteerd en ingespoten met contactspray.
Er was overigens niks bijzonders te zien; alles was mooi schoon en verder ook geen corrosie ofzo.
Toen deed-ie het weer.... voor een tijdje; het was vorige week weer zover...

Daarom heb ik het motortje uit elkaar gehaald om te inspecteren; mss loopt er iets zwaar ofzo?
Niks van dit alles; netjes wat gesmeerd en weer in elkaar gezet en daarna het motortje los getest:
deze gaat gewoon draaien als je er spanning op zet (???)
Na het monteren van het geheel, deed het spul het weer ff maar na twee dagen weer niks...

Ik heb nu maar 'een stangetje' weg gehaald, zodat-ie 'gewoon' niet meer op slot gaat om het probleem te omzeilen (de boodschappen moeten er toch ook weer uit, hè?!)

Iemand anders die dit ook heeft? En vooral weer: wat is de oorzaak/ oplossing?

Rallye

Forumguru
ad 1: Volgens mij horen de druppels niet op de dorpel te liggen. Zeker niet aan de binnenkant. Bij mijn Octavia II komt het zeer regelmatig voor dat de deur na het open even het overtollige water loost: "pappa, de deur plast!". Onderin het rubber zit daarvoor een gaatje.
Jij hebt een Octavia I, maar zou bij jou dat gaatje verstopt kunnen zitten?

EdK

Forumguru
De dorpel is nog steeds de buitenzijde en tsja ook bij de Yeti liggen er achter wel eens wat druppels na een wasstraat of regenbui.
Maar binnen de wagen is en blijft het kurkiedroog en dat is belangrijkste....

oco1979

Forumguru
1 kijk eens in de deur onderaan of water in sta/deurpanelen verwijderen.
Water die via de ruit komt moet onderaan weg kunnen door gaatjes.
Mogelijks verstopt.
2 wat was de foutcode ?
Want weet je wel hoeveel foutcodes er bestaan :thumbsdown:.
Dat orange lampje brand omdat er een foutcode(s) is/zijn.
Foutcodes wissen zonder het probleem aanpakken is geen oplossing.
Als je inderdaad geluk hebt komt die niet terug.
LMM ga wel eens stuk aan deze.
Meet de hoeveelheid lucht om nodige brandstof in te spuiten,mengverhouding.
3 zou wel gerust slotmechanisme zelf zijn.
simuleer dat eens met een schroevendraaien en kijk of die klikt en dan terug openklikken.
Tijd geleden oude Audi A4 gehad was slot zelf. die wilde niet meer sluiten(omgekeerd)
Kom misschien geen stroom op de motor toe.
Deze al gemeten ?

EdK

Forumguru
kijk eens in de deur onderaan of water in sta/deurpanelen verwijderen.
Waarom moet ik de deurpanelen helemaal verwijderen om te kijken of er water in staat ??
Kunt ook op je rug op straat gaan liggen onder de deur en even kijken of het ontwaterings gaatje niet is verstopt en deze ontstoppen als dat wel het geval is.
Scheelt een boel werk en met zelfde resultaat

En waar moet je die schroevendraaier insteken of tegenaan houden ??
Niet echt duidelijk hoe je het één en ander omschrijft.

ventovice

Senior Member
,,,,ik begrijp wat-ie bedoeld: gewoon de beugel van de auto simuleren door een schroevedraaier in het slot van de klep te douwen.... heb ik al gedaan!
Maar dat werkt soepeltjes... tja, ik heb niet gemeten, maar ik verwacht ook dat er op het moment van NIET ontgrendelen ook geen elektrisch signaal is; je hoort namelijk helemaal niks mechanisch; er gebeurt gewoon nix.

Als die gaatjes verstopt zouden zijn, zou er juist GEEN water op m'n dorpel liggen...
(met 'op' bedoel ik de plek waar de sierstrip geplakt zit, die je ziet als je de deur open doet bij het instappen...)
...want dan zou het water juist binnenin de deur blijven liggen en is het onder de deur juist droog!

Foutcode stond helaas niet op de factuur... is dus onbekend

Bedankt voor de reacties allemaal!

machlo

Forumguru
De fabia's staan er ook om bekend om de deuren als reservoir te gebruiken........bij mij staat er, na een stevige plensbui, ook een beetje water op de drempel. Zoalng het aan die kant van de auto blijft geen probleem lijkt mij. Wordt wat anders als ook de binnenkant van de dorpels nat worden........

Tachi

Actief lid
Probleem 1: Zover je het een probleem kunt noemen :) komt bij mij bekend voor. Om een vage reden blijft water op de dorpel liggen, waarna het naar buiten stroomt als je de deur opent. Gek genoeg komt dit vooral voor bij de deur linksachter. De andere deuren niet, misschien toch verstopte gaten :D

Probleem 2: Kan ik niet oordelen zonder foutcode. Ik heb het wel 'ns gehad dat het lampje een tijdje brandde maar ook weer vanzelf uitging. Foutcode was gerelateerd m.b.t. een te rijke brandstofmengsel. Uiteindelijk bleken de bougiekabels de boosdoener te zijn. Spuit maar 'ns met een plantensproeier op de kabels en controleer of je vonkjes ziet c.q. geknetter hoort en de motor zal dan ook onrustig lopen.

Probleem 3: Ik heb vooral issue dat de microswitch bij de bestuurdersdeur niet door heeft dat de deur open of dicht is, waardoor bijv. de verklikker van je koplampen het niet doet. Of als je de auto via dezelfde bestuurdersdeur op slot doet dat soms alleen die deur op slot gaat. Achterklep heb ik geen problemen.

ventovice

Senior Member
1 er blijft iig zóveel water liggen, dat het mij is gaan opvallen... en ja, dan komt het ook wel eens binnen op het tapijt...
2 kan ik 's proberen
3 tja... ik heb ook wel eens vaker gehad dat de deur rechtsachter niet mee ging op slot, of dat die wel mee ging maar de pin er vlak na 'gewoon' weer omhoog kwam... En als ik de boel aan de bijrijderskant van buitenaf op slot wil doen, gaat zelfs 9 van de 10 keer de rest NIET mee... Blijkbaar is de CV-installatie (...) van een Octavia niet het sterkste punt...

IvoB

Lid
Als t lampje weer gaat branden ben je van harte welkom, kan ik m voor je uitlezen net t diagnose apparaat. Als je in de buurt van Eemnes woont

Bovenaan Onderaan