Ik zal mij en m'n auto ook even voorstellen hier

buurmanpaul

Nieuw lid
Ik ben hier lid geworden omdat mijn buurman tevens goede vriend een skoda heeft, en ik de technische klusjes aan deze auto uitvoer.
Ik ben wel van het type dat een auto moet rijden, dus schuw gekke dingen als een panty of een stukje papier als noodgreep niet.
noodgreep op de auto van de buur is bijvoorbeeld een stukje papier tussen de stationair stappenmotor die staakt en de aanslag van de gasklep (Skoda felicia2 1.6 MPI) andere optie is veel geld uitgeven voor een nieuwe stappenmotor, ja zelfs op de sloop vragen ze er nog goud geld voor.
ben dus nu bezig een nieuwe distri-riem te zetten en dat zit ook al flink tegen.

Wat rijd ik zelf: vorige auto was een BX 14TE toulouse, en die is door een niet oplettende sterrijdster aan een te vroeg einde gekomen, de auto werd spontaan 30 cm korter! Hij was van Januari 1990
Afb0186.jpg
wat heb ik er allemaal aan gedaan: gewoon onderhoud (olie en kv vervangen, LHM (die groene hydrauliekolie van de vering)
een nieuwe koppakking omdat de oude op een hoekje olie begon te lekken, en ik ook de distry moest doen.
de velgen opgeknapt, zijn wat het model betreft voor mij juist hele mooie LM velgen, je ziet de remmen er niet door, maar leden aan nogal wat verbloemkoling, dus netjes opschuren en opnieuw in een 2k lak zetten.
wat uitbreiding aan de verlichting, mist en verstralers en ook dagrijlampen geplaatst.
stoelen en bank vervangen voor een andere set omdat de achterbank niet vlak met de kofferbak kwam.

Huidige auto..... ja een Bx hoe raad je het, nu een break 16 tgi uit 08-1993.
deze auto is pas 3 maand in bezit dus nog niet zo heel veel aan gedaan.
wat al wel: nieuwe koelvloeistof na een reinigingsmiddel er in te hebben gehad, en een olie beurt.
marterschade opgeheven, achterdraagarmlagers vervangen, lekretour veerpoot vervangen en voorraadbol veersysteem (en remmen) vervangen
wat moet er nog: komend jaar nieuwe distri riem zetten met waterpomp, LHM wissel en bollen vullen of vervangen (kosten nieuw 35 per stuk, vullen bij de garage 10 per stuk als je ze los komt aanleveren) bodem kofferbak gaan behandelen dat het niet bruin krokant kan worden (zit nu wat vliegroest), nieuwe einddemper, die wel onder de auto uitkomt.
Wieldoppen voor de winterwielen spuiten.
Verlichting weer in orde maken zoals ik het wil dus dagrijlampen en mist en verstralers plaatsen.
En de grootste klus: er zou een nieuwe blanke laklaag op moeten, deze komt er af dwarrelen (de eerste milieu vriendelijke lakken zijn niet bestand tegen zure regen en inwerking van uv)
kleur van deze auto is iets donkerder dan de vorige, en niet metallic (wel kleur en blanke laklaag systeem) saffier blauw noemt men de kleur.
deze auto dus! DSCF0206.jpg
Op de foto zie je de lelijk geworden wieldoppen die dus schreeuwen om een nieuw laagje kleur, en de wielen zoals op de foto van m'n vorige auto zitten nu op deze.

Waarom Citroën: dat veersysteem dat veert zo lekker, daar kan geen schroef of blad of torsie veer tegenop! en de meerkosten zijn bij DHZ bijna niets (1 maal per 2 jaar een rondje bollen vullen á 10 per stuk zijn er 5 en een nieuw plasje (5 liter á €6) LHM, en dat is ook gelijk je remolie, dus daar hoef je verder ook niet meer naar om te zien (dot 4 moet je ook eens in de 3 jaar vervangen en spoelen)) en het systeem heeft geen schokbrekers of veren verder, dus dat zit allemaal er in verwerkt (wel stabi stangen), en je kunt de hoogte van de auto zelfs tijdens het rijden verstellen (maximaal hoogteverschil dat je haalt is 27 cm) de allerhoogste stand mag je alleen stapvoets in rijden en om wielen te wisselen gebruiken, laagste stand is ook niet om in te rijden (in de uiterste standen heb je ook geen vering meer, dus daar wil je ook niet in rijden)

Wie ben ik:
Ik ben een man van 43, heb een vriendin die nog in Rusland woont, maar we zijn bezig om ergens samen te gaan leven, werkzoekend en gewoon een gezellige vent.
Hobby bij een lokale omroep als cameraman, fotograaf en geluidstechnicus, altijd interresse in techniek, en verder vraag je maar
 

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Paul. BX begint zeldzaam te worden en de break helemaal. Voor het kleurtje voor de wieldoppen kun je eventueel plasti-dip overwegen, is er in verschillende kleuren ook mat-transparant en is een rubberachtige coating die er bij steenslag ook niet direct afspringt.
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Welkom hier Paul. BX begint zeldzaam te worden en de break helemaal.
Dank voor je woord van welkom, en ja die beginnen zeldzaam te worden klopt.
Voor het kleurtje voor de wieldoppen kun je eventueel plasti-dip overwegen, is er in verschillende kleuren ook mat-transparant en is een rubberachtige coating die er bij steenslag ook niet direct afspringt.
Ja ik ken dat spul, plastidip, voor wieldoppen ben ik er geen fan van, ik overweeg het wel voor m'n ralley zwarte zijkanten aan de auto (om de glaspartij), heb je er ervaring mee?
Dde wieldopjes gaan gewoon in het velgenzilver.
 
Bovenaan Onderaan