In afwachting toch al maar voorstellen

Mijn naam is Kris,

Na een voorgeschiedenis met respectievelijk een Ford Focus (2001-2008) en een Opel Zafira (2008 - heden)
heb ik de kans gekregen een zgn Cafetaria wagen te bestellen via het werk. (== soort van leasing, maar volledig ten laste van mijzelf, in brutoloon gerekend dan)

De keuze is gevallen op een Octavia Combi Facelift; Quart Grey; 1.6 TDI + DSG7

De eerste tegenvaller is al een feit: ondangs dat hij al eind april door mij besteld werd, is door administratieve perikelen de bestelling pas naar de garage doorgegaan in juni.. Met als gevolg dat levering pas volgt in oktober. (volgens de garage 8 oktober, volgens de leasing maatschappij 23 oktober)

Ik zal in elk geval blij zijn dat we de zafira vaarwel gaan kunnen zeggen...
van We hebben de kilometerstand van 6 km naar ondertussen 230 000 km gedragen,
en dat terwijl zowel vrouw als ikzelf met openbaar vervoer gaan werken (en met de fiets naar het station rijden).

Echter... De manier waarop...

na 1 maand werkte centrale vergendeling op het portier rechts achter niet meer. (losse kabel)
na 6 maand wederop hetzelfde. (motor vervangen)

Versnellingsbak (of de roulementen ervan) stuk op 60 en 140 kkm; we zaten op 60 000 km toen de wagen 2,5 jaar oud was, maar "sorry meneer, garantie is voorbij"...
Gelukkig is die factuur "verloren geraakt" en hebben we nooit reminders gekregen.

EGRklep kapot op respectievelijk 4 en 5,9 jaar (2e keer vervangen onder garantie)

VersnellingsPOOK kapot op 4 jaar (geen verschil meer voelbaar tussen 1e vooruit en achteruit)

Koelwater voelers stuk geweest

Remklauw is vorige maand vastgelopen (rechtsachter)

EGRklep is terug aan het opspelen

kortom: een maandagwagen
ik hoop op beterschap met die octavia

CharlesTucker

Forumguru
Welkom, en succes met wachten. Ik heb zelf 6 jaar geleden een Zafira vervangen door een Octavia, nog geen spijt van gehad. Met de Zafira ook wel wat problemen gehad, maar niet zo ernstig als jij (ik heb 'm gehad van nieuw tot zo'n 160.000km, in 4 jaar). Dynamo kapot gehad, en 2 keer iets met kleppen, zou ook best de EGR klep geweest kunnen zijn, ik heb indertijd niet zo opgelet, was lease, en ik heb zelf ook nooit de rekening gehad. M'n Octavia heb ik ook vanaf nieuw, wel in eigendom, en ik heb er inmiddels ruim 240.000km opzitten, in 6 jaar. In die tijd een kapotte waterpomp gehad (bij 150.000 km, notoir zwak punt bij deze auto's) en een lekke airco condensor (vermoedelijk steenslag), valt dus allemaal wel mee. Gelukkig nog geen EGR ellende gehad, iets wat ook wel eens wil gebeuren bij de 1.6TDi. Kortom, ik mis de Zafira niet (alleen een klein beetje de stoelen, die waren echt wel beter dan wat ik nu heb).

Jenkins1

Nieuw lid
Welkom. Hoeveel pech kun je hebben. Ik rijdt nu al 8 jaar VAG (alleen maar Seat) en gelukkig weinig klachten gehad. Sinds begin deze maand voor het eerst een Skoda Octavia en hoop op dezelfde trend als de Seat

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Kris.

Ik zal in elk geval blij zijn dat we de zafira vaarwel gaan kunnen zeggen...
...
kortom: een maandagwagen
ik hoop op beterschap met die octavia
We hebben daar hier een heel andere benaming voor 'slOpel'. Ik ken het verschijnsel uit ervaring, ooit de blunder gemaakt om een nieuwe Corsa te kopen, die vervolgens binnen de garantie termijn zo'n 100x !! terug is geweest naar de garage voor mankementen. Daar zaten hele vreemde zaken bij: 2x km-teller vervangen, zonneklep vervangen, hendeltje om bestuurdersstoel naar voren te klappen meerdere keren vervangen, en ook hele grote problemen zoals kromme kleppen doordat de distributieriem een paar tandjes had overgeslagen door een produktiefout in de spanrol, maar ook het electronisch gaspedaal dat regelmatig zijn eigen voorkeur had.

Bovenaan Onderaan