Inbouw navigatie

Hallo forumleden,

Heb vandaag mijn navigatie ingebouwd en wilde jullie met wat fotos laten zien hoe ik het heb gedaan. Wellicht dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.

Ik heb al een wat ouder navigatiesysteem met een aparte TMC module die ik met een antenne splitter aansluit voor goede ontvangst.

Ik heb mijn navigatie aan de linkerzijde gemonteerd (daar waar het clipje voor de parkeerbonnetjes zit). De 12V aansluiting komt ook, net als de antenne, vanachter de radio (Audience) vandaan. Aan de linkerzijde zit een zekeringenkastje met een mooie ruimte voor de 12V aansluiting voor mijn navigatie.

Eerst de radio eruit (4 schroeven) en een beetje ruimte maken aan de bovenkant, dan komt-ie er zo uit.

Vervolgens de stekkers eruit. Ik gebruik kabelklemmen om de 12V aansluiting te maken. Dit zijn die blauwe dingen op de foto. Ik leg eerst de draden er goed in, daarna met een goede combinatietang de metalen verbinding maken en vervolgens dicht drukken/klemmen.

Met een 220V installatie draad een trekdraad gemaakt, zodat je makkelijk de 12V kabels en de aansluiting voor de TMC mee kunt nemen.

Vervolgens de zaken aansluiten, de 12V adapter mooi wegwerken aan de linkerzijde en de aansluitingen voor de navigatie kunnen heel mooi en makkelijk weggewerkt worden bij de A-stijl.
 

Bijlagen

  • MEMO0001.jpg
    MEMO0001.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 93
  • MEMO0003.jpg
    MEMO0003.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 90
  • MEMO0005.jpg
    MEMO0005.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 75
  • MEMO0007.jpg
    MEMO0007.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 78
  • MEMO0010.jpg
    MEMO0010.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 92
Inbouw navigatie - deel II

En nog een paar plaatjes.
 

Bijlagen

  • MEMO0013.jpg
    MEMO0013.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 166
  • MEMO0009.jpg
    MEMO0009.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 86
  • MEMO0008.jpg
    MEMO0008.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 80

Gieliovd

Forumguru
Leuke bijdrage, leerzaam voor mensen die het toch als een drempel zien om zoiets te doen.

Toch blijf ik Scotch Lock blokjes een slechte oplossing vinden. Zoek maar eens op dit forum. Maar ja, dat is jouw keuze. Er vloeien dan ook geen grote stromen.

Ik hoop dat je geen zekeringen doorfikt, dan moet alles weer open ;)

Handig gedaan met dat trekdraad!

Ik hoop dat je er veel plezier mee hebt!
 

cvegreen

Forumguru
Alles zit nu mooi weggewerkt , hoe oogt dan je GPS in je auto ? Is die dan nog weg te halen (als je hem niet gebruikt bv?) .
Graag daar ook een foto van . De rest is mooi uit gelegd.
 
Zal morgen nog een plaatje maken voor jullie. Die zat er inderdaad niet bij.. ;)

Voor wat betreft de Scotch Locks (wist niet dat ze zo heetten, dank) zie ik nog weinig andere alternatieven. Ik zal ook het forum nog eens doorzoeken. Heb dezelfde opzet overigens ook gedaan met mijn vorige Octavia 2 Combi BE, geen problemen gehad.

Wat betreft zekeringen... er hoeft niets open anders dan het zekeringpaneel, ik heb geen actieve componenten weggewerkt in het dashboard, alleen maar een paar kabels.
 

EdK

Forumguru
Het alternatief en wat mijn voorkeur heeft is de draad doorknippen en met de nieuwe draad solderen en af isoleren met een krimpkous met lijmlaag als voorkeur.
En het is soms een gepriegel maar mijn inziens de beste en bedrijfszekere verbinding.

Met de schotch locks beschadig je toch de kern van de bestaande draad.
En probeer de volgende keer eens een waterpomptang ipv de combinatietang, gaat nog iets makkelijker.

Ik hoop dat je geen zekeringen doorfikt, dan moet alles weer open ;)

Ik zou juist hopen dat de zekering juist doorfikt, dan beveiligt hij juist de apparatuur.
Indien hij er inblijft en de boel toch gaat vonken is de optie op meer ellende.:crazy:
 

Gieliovd

Forumguru
Laatst gewijzigd door Maarten_SFC : Vandaag om 23:09.

Wat?

@EdK: ja, dat ben ik met je eens. Ik bedoelde, er zit een zekering in de 12V stekker, als die doorfikt moet de TS zijn hele zootje weer open halen daar in dat zekeringenkastje.

@Zoeff!: ja, dat bedoelde ik dus. Zoals ik tegen Ed zei, je 12V stekker van de navi zit een zekering in.

Alternatief voor schotch locks is inderdaad solderen.

Zelf zou ik niet snel deze dingen of nog erger, kroonsteentjes gebruiken.

Ooit, toen ik nog jong en naïef was, vond ik in mijn auto een heel blok van 10 kroonsteentjes aan elkaar achter mijn radio. Dit heb ik laten zitten. Maar ja, er fikten wel opeens zekeringen door en er was van alles aan de hand... Juist.

Wijsheid komt met de jaren ;)
 

Maarten

Forumguru
@Gieliovd: Sorry dat ik in de snelheid verzuimde om verantwoording af te leggen. Dat was niet netjes. :)
 
Inbouw, het resultaat

Hierbij nog een paar foto's van het eindresultaat. Helaas was het al donker voordat ik thuis was maar de foto's laten het nog wel goed zien.

De TMC module heb ik aan de achterkant van de navigatie weggewerkt.
Het enige wat je nog ziet zijn de aansluitingen aan het apparaat zelf en de aansluiting bij de A-stijl.

Ik ben er helemaal blij mee. :)
 

Bijlagen

  • MEMO0016.jpg
    MEMO0016.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 89
  • MEMO0020.jpg
    MEMO0020.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 74
@Gieliovd: het vervangen van de zekering in de 12V stekker is eenvoudig omdat het zekering compartiment makkelijk opengaat en de 12V stekker goed bereikbaar is naar mijn idee. Moet wel even het tape losmaken idd.
 

Rolle

Senior Member
Heb vanavond ook nog even wat aan het prutsen geweest.
De voedingskabel voor mij draagbare GPS komt nu links van mijn stuurkolom uit het dashbord.
Je kan van in de zekeringkast via het bakje links van het stuur zonder gaten te moeten boren tot aan de stuurkolom geraken.
De voeding heb ik ook in de zekeringkast geplaatst en je vindt een geschakelde + rechts naast het 5A zekeringetje op de 3 rij (3e positie als je van rechts begint te tellen bij de O2 PFL is dit).
Als ik een van de komende dagen tijd heb zal ik wel wat foto's proberen te maken.
 
Graag, ben heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Ik heb er zelf ook naar gekeken maar vond deze oplossing wat meer voor de hand liggen.
 
Bovenaan Onderaan