Inbouw radio O1; links naar berichten daarover?

Ha,

Ben relatief nieuw hier en met mijn O1 uit 2001. Ben nu al een uur op dit forum en in Duitsland aan het zoeken naar aanwijzingen hoe ik de kabelbrij in mijn radioschacht zo kan ordenen dat een gewone 1DIN-radio erin past, maar ik kan nergens een behoorlijke beschrijving vinden. Wie wil me op weg helpen met links naar dergelijke berichten of met een handleiding hoe ik op een goede manier achter de radio-schacht kan komen?
Ik heb iets gelezen over het zijpaneel van de middenconsole afnemen, maar hoe dat te doen vind ik dan weer niet...

Dank,

Bas
 

Bakkertje

Forumguru
Hoi Bas,

Welkom hier. Als het goed is heb je 2 standaard ISO stekkers waarop je een standaard radio aan kunt sluiten. Als dat niet het geval is zul je moeten gaan meten welke draden waarvan zijn.
Om een 1 DIN radio te kunnen plaatsen heb je wellicht nog een inbouwframe nodig om van de standaard skoda opening naar een 1 DIN te gaan.

Kun je wat meer info geven over wat precies je probleem is?
 
Hoi Bas,

Welkom hier. Als het goed is heb je 2 standaard ISO stekkers waarop je een standaard radio aan kunt sluiten. Als dat niet het geval is zul je moeten gaan meten welke draden waarvan zijn.
Om een 1 DIN radio te kunnen plaatsen heb je wellicht nog een inbouwframe nodig om van de standaard skoda opening naar een 1 DIN te gaan.

Kun je wat meer info geven over wat precies je probleem is?

Ha Bakkertje,

Op dit moment ligt de oude radio er uit en zit er nog geen nieuwe radio in.

Probleem 1: de oude radio was een JVC en had een verloopstekkergebeuren nodig van de twee ISO-stekkers naar één achteringang. Vanaf één van de vele stekkertjes loopt dan ook nog een dun zwart draadje naar het metaalachtige blokje (plm 2x1,5,x4cm of zo) dat ergens tussenin de antennekabel hangt en er loopt nog ergens tussen de ISO-stekkers en de verloopstekker een rood draadje, waarvan ik niet direct kan zien wat nou waarom naar waar loopt.

Probleem 2: de A4 en A7-draadjes zijn met kroontjes verwisseld en waren beide losgeraakt. Die heb ik, zoals ik al op diverse plekken op dit en andere fora heb gelezen, kruislings verbonden. Hopelijk gaat dat goed.

Ik heb de verloopstekkerdingen afgekoppeld, maar omdat er nog wat verbindingen lijken te blijven lopen, heb ik 'm niet uit de hele kabelboom gehaald. Met de stekkers achterin de nieuwe radio heeft 'ie even geluid gegeven toen ik dat probeerde, maar dat is dus nu al een paar dagen geleden en sindsdien heb ik geen geluid meer gehoord.

Probleem 2 A: sinds ik met de radio aan het rotzooien ben, heb ik echter géén zoemertje 'lichten aan' meer. Komt dat omdat dat zoemertje via de luidsprekers zou gaan of heeft het ook maar iets te maken met wat ik hier las over 'CAN-bus'? Dan heb ik wellicht nog weer een groter probleem.

Probleem 3: mijn nieuwe radio (een SilverCrest met BT, van de Lidl) heeft achterin een externe microfoon-aansluiting, die ver uitsteekt. Nu weet ik niet zeker of 'ie tè ver uitsteekt, maar in ieder geval heb ik zoveel draden achterin liggen dat alleen het 'doorduwen' in de slede niet leidt tot een vastklikken en klaar is kees.
Dus:

Probleem 4: ik weet niet hoe ik ervoor kan zorgen dat ik met mijn handen achter de radio kan komen om de kabelboel netjes onder of boven de radio op te bergen. Het is me nog niet gelukt (weet niet hoe dat zou moeten) omhet DIN-vakje onder de radio eruit te halen. En als ik dat al wel zou hebben kunnen doen, vermoed ik dan met het metalen inbouwframepje ruzie te gaan krijgen. Het DIN-bakje moet immers ook weer teruggeplaats worden.
Ik weet dus niet op welke andere manier ik achter de radio zou kunnen gaan frunnikken om eea voor elkaar te krijgen.

Snap je 't nog een beetje?
 

deusjevo

Forumguru
Probleem 2 A: sinds ik met de radio aan het rotzooien ben, heb ik echter géén zoemertje 'lichten aan' meer. Komt dat omdat dat zoemertje via de luidsprekers zou gaan of heeft het ook maar iets te maken met wat ik hier las over 'CAN-bus'? Dan heb ik wellicht nog weer een groter probleem.

Volgens mij heeft een O1 geen canbus:icon_smile_question
 

TurboBooster

Forumguru
Ik denk dat er een zekering defect is vandaar geen piepje meer.
Om achter de radio te komen, indien aanwezig, lampje in dasboardkastje demonteren daarna dasboardkastje demonteren. Via deze wijze kan men enigzins achter de radio kijken om te zien waar de bedrading knelt. Dat kastje in de antennekabel is da voeding van de electronische dakantenne van de radio.
De draad die er aan zit kun je aansluiten op de geschakelde + uitgang van de radio.

TB.
 

Ronnie

Forumguru
Een radicale oplossing voor ruimtegebrek achter de radio is met een ijzerzaagblad de opening in de achterwand van de schacht een stukje groter zagen.
 

Tachi

Actief lid
Klopt, je houdt niet veel ruimte over. Ten eerste zou ik adviseren de kroonsteentjes te verwijderen en de kabels aanelkaar solderen en afschermen met krimpkousjes. Scheelt weer ruimte.
En probeer voordat je je radio weer inschuift alles (kabels, stekkers) zoveel mogelijk onder de slede te krijgen en de achterkant van je radio zo dicht mogelijk bij het in te schuiven slede te houden.

Meet met een liniaal hoe diep je radio met uitstekende aansluiting is. Of teken het af op een latje. En meet hoe ver je naar achteren komt. Dan weet je in ieder geval of de aansluiting wel of niet in de weg staat.

Geen geluid. Check je zekeringen. Misschien is met al dat gewroet toch een zekering gesprongen.
 
Dank voor alle reacties tot nu toe. Uithalen en aandrukken van de zekeringen (geen defect) leverde weer het lampen-aan-piepje op, maar met de radio ben ik nog aan het stoeien. Om te beginnen heb ik ondanks het insteken van de iso-stekkers achterin de radio géén contact, laat staan geluid of zo :mad:.

De vorige inbouwer heeft wat met de iso-stekkers lopen kloten, dus ik heb nu maar bij de Mediamarkt twee nieuwe iso-stekkers gehaald (de luidspreker-iso-stekker is op zich wel ok, dus daar ga ik NIET mee aan de slag) en ik ben van plan om de draden dan maar met kleine stekkertjes door te verbinden ipv kroonsteentjes.

Vraag: wie kan me helpen aan de kleurcodering van de draden naar de iso-stekker? De diverse kleuren voor

Accu 12 V
Antennstroom *)
Autocontact (ACC+)
Aarde
en wat er verder aan draden naar deze iso-stekker loopt


*) is dat wat anders dan het stroomaftakkinkje vanuit de kabelboom naar het antenneblokje?


En dan kwam er nog een heel dun wit/blauw draadje uit de kabelboom naar de iso-stekker, maar die draad was vakkundig doorgeknipt. Iemand enig idee wat dat voor een draad zou moeten zijn?
 

Tachi

Actief lid
Ik weet niet welke kabels je hebt hangen aan je zwarte ISO-blok. Op het blokje staan nummers. Zo niet dan is de pinnummering:

1 3 5 7
2 4 6 8

Klipje zit aan de zijde van pin 1 en 2

1 vrij of blauw/wit: GALA/SCV (snelheidsafhankelijke volume)
2 vrij of car-kit: Radio gaat op mute als je gebeld wordt
3 vrij
4 rood/geel: contact aan/uit (12v)
5 vrij of naar je antenne-motor
6 blauw/grijs: verlichting (12v)
7 rood/wit: accu (constant 12v)
8 bruin: massa

4 en 7 horen volgens ISO-norm omgekeerd te zijn. Bij VAG-auto's is het omgekeerd. Daar zit een milieuverhaal achter.
In de handleiding van je autoradio staat hoogstwaarschijnlijk dat je kabels om moet lussen voor VAG-auto's en sommige Opels om bovenstaande redenen.
 
Dat maakt veel duidelijk.
Waarbij 'antennemotor' dus staat voor een motorisch uit- en inschuivende antenne, die ik niet heb, alleen zo'n spriet op het dak.

De antenne stroom tak ik af van de constante stroom of de contactstroom, of maakt dat niet uit?

Oh ja, bij het naar buiten halen van de hele dradenboek kwam er via de antennekabel met mannetjesutigang ook nog een kabel opduiken van hetzelfde formaat, maar dan met een vrouwtjesingang; leek wel met schroefdraad. Wat kan dat nog zijn?

Groet,

Bas
 

TurboBooster

Forumguru
De draad uit het kastje in de antennekabel kun je aansluiten op contact 5 oftewel de antennemotor.
Zodoende wordt de versterking van de antenne pas ingeschakeld op het moment dat de radio aangezet is.

Die andere kabel/stekker waar je het over hebt is de antenneaansluiting voor de carkit van de GSM.
De dakantenne is een zg. combi antenne, Radio/GSM.

TB.
 

Tachi

Actief lid
Dat maakt veel duidelijk.
De antenne stroom tak ik af van de constante stroom of de contactstroom, of maakt dat niet uit?
Bas

Die laat je vrij. Op het moment dat je de radio aanzet, komt vanuit de radio 12 volt.
Da's één van de weinige pinnen waar geen stroom in gaat.

Je wilt de boel niet kortsluiten....

De draad uit het kastje in de antennekabel kun je aansluiten op contact 5 oftewel de antennemotor.
Zodoende wordt de versterking van de antenne pas ingeschakeld op het moment dat de radio aangezet is.

Kan me niet herinneren dat mijn O1 zoiets heeft, bij mij zit volgens mij niks op pin 5
 

guitar_billy

Senior Member
@Tachi, dan heb jij waarschijnlijk een radio die zelf al op de antennecoax een +12V voor de antenneversterker zet.

in het geval dat je niet zo een 'luxe' radio hebt, kun je een fantoomvoeding verloopstuk gebruiken welke je van +12V spanning moet voorzien. deze knoop je dan zoals TurboBooster al aangaf op de antennemotor aansluiting. zodoende krijgt de versterker alleen spanning als het nodig is, goed voor de akku.
 

Tachi

Actief lid
Mijn radio heeft wel een uitgang voor pin 5, maar mijn auto niet. In mijn herinnering zat daar geen kabel aan.
Ik heb destijds op het blok nog een extra pin ingezet voor de carkit. Ik wilde wel dat m'n autoradio stil wordt als ik gebeld word.
En ook nog een aftakking gemaakt van pin 4 of 7, zodat m'n carkit ook uitgaat als de sleutel uit het contact gaat.
 
Inmiddels nog wat gerotzooid met de draadjes, maar dat leverde helaas geen werkende radio op, dus met mijn twee linkerhanden dan toch maar even langs de lokale Skoda-dealer. Die constateerde geen stroom op één van de twee voedingen, gevolg van defecte zekering :(
En hij vond mijn kroonsteentjes geen goede oplossing :smiley29:, maar dat wist ik zelf ook wel. Ga 't dus eerst solderen, dan radio buiten de slede aansluiten, zekering erin doen en dan kijken of er wel geluid komt. Daarna begin ik dan wel weer met uitbouwen handschoenenkastje om de boel netjes achter de radio te krijgen....
Wordt vervolgd, als ik ff tijd vind.
 
Bovenaan Onderaan