Inbouw xenon Fabia 2 Greenline met projector lamp

liberta

Nieuw lid
heb fbia 2 greenline 2011 met projectorlamp met h7 fitting maar die zit in een houder die je een kwartslag moet draaien om de lamp dan met een schroevendraaier eriut te halen gezien in de garage nu is de vraag is er een adoptor voor want zo kan de h7 er niet in heeft geen houvast iemand ervaring

Noord26

Forumguru
Er loopt een zeer uitgebreid topic over Xenon in je Fabia II. Kijk daar eens even in de afdeling Fabia II op dit forum, is mijn advies daarom. Die adaptor is idd overal verkrijgbaar. Als u reeds een Xenon set heeft kunt u op dezelfde plaats die adaptor kopen.

Antera

Donateur
of je besteld ze bij mij kan deze zo leveren. Deze hebben en uitsparing zodat je de xenon erin kan plaatsen:

MacManiac78

Forumguru
Blijft jullie xenon (Dimlicht) wel aanstaan als jullie grootlicht opzetten?
Anders is het alsnog APK afkeur.

Antera

Donateur
is standaard en geen afkeur, staat nergens dat de xenon moet uitvallen bij opzetten grootlicht

MacManiac78

Forumguru
Het is ook andersom, met xenon (gasontlading) dient het dimlicht te blijven staan als grootlicht wordt opgezet.
art 116 geloof ik.

Bij H4 valt dim uit als groot opgezet wordt. (En dit moet ook want anders schijnt er ineens >100 watt i.p.v. 55 watt.
(Niet bij signaal licht.)

Bij H7 en H1? (is dat het?) bij de Skoda Fabia, weet ik zo goed niet of de H7 (dim) lamp blijft staan als grootlicht wordt opgezet.
Als dat zo is, dan is de H7 zonder problemen voor xenon te vervangen.

Als dimlicht wegvalt bij grootlicht, dan mag de H7 niet zonder aanpassing voor een xenonlamp worden vervangen.

Noord26

Forumguru
Bij H4 valt dim uit als groot opgezet wordt. (En dit moet ook want anders schijnt er ineens >100 watt i.p.v. 55 watt.
(Niet bij signaal licht.)

Bij H4 valt het dimlicht niet uit. Er gaat een 2e spiraal branden in de H4 lamp (bekijk die lamp maar eens goed), welke een ander deel in de reflector van de koplampbehuizing bediend. Dus je geeft idd op dat moment wel 55W per spiraal. In totaal 220W licht. Dat is gelijk aan een H7 met dimlicht en grootlicht. Enige verschil is dat er bij H7 dan 4 lampen branden a 55W en bij H4 2 lampen met 4 spiralen a 55W. In feite is een H4 lamp 2 H7 lampen in 1.

H4 is daarom ook niet toepasbaar achter een lens.

Waar u dus vandaan haalt dat bij H4 icm gebruik van grootlicht het dimlicht uit zou gaan is een verkeerde conclusie. H4 heeft ook 3 aansluitpunten (2x plus en 1 gezamelijke min, ivm de 2 gloeidraden) en H7 maar 2 punten (1 gloeidraad = 1x plus en 1x min).

H4 (dubbele spiraal):

05193162_foto__8008258f52.jpg

H7 (enkele spiraal):

839710_BB_01_FB.EPS_1000.jpg

MacManiac78

Forumguru
Van de spiralen weet ik af.
Kijk toch maar eens wat dim / grootlicht doet en kijk eens wat er gebeurd als je een sein geeft. (als dim aanstaat)

Dim 1 gloeispiraal 55 watt
groot 1 grootspiraal 60 watt
sein (2 spiralen) (bij dimlicht aan) kortstondig 115 watt.

Wattage van H7 en H1 is 55 watt (geloof ik)
Correct me if i'm wrong.

H4 ombouwen naar xenon geeft het uitvallen van dimlicht als grootlicht wordt opgezet. Terugschakelen van groot naar licht resulteert in het weer opstarten van dim (xenon) en dit is APK afkeur.
(Waarom zou die APK-eis anders zijn genomen?)

"Artikel 117 Bij de dimlichten met gasontadingslichtbronnen blijven de gasontladingslampen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt."

Als het al 'standaard' was, dan is deze regel nutteloos, toch?

Noord26

Forumguru
Even de garage ingelopen en gekeken.

In mijn motor branden er bij grootlicht 2 spiralen en ook in mijn 2e auto (Swift) branden er 2 spiralen. Grootlicht voeren of seinen maakt geen verschil. Wellicht verschil per merk? Kan mij wel voorstellen dat 110W in een dergelijke klein stukje glas bij een reflector het behoorlijk heet kan worden. Blij met mijn Xenon dan!

:crazy:

Maakt eigenlijk weinig verschil of het wel of niet blijft branden. Want de 2e spiraal zal zowel het gedeelte waar normaal het dimlicht zit bedienen plus het overige deel van de koplamp.

Dat betekend wel dat H7 bij grootlicht veel meer lichtopbrengst heeft, omdat er 4x55W aan licht aanwezig is; terwijl H4 maar 2x55W aanwezig is?

Bovenaan Onderaan