Inbouwdiepte deurspeakers octavia II FL

canth

Actief lid
Hallo,

Binnenkort komt mijn nieuwe Octavia bij de dealer binnen (1.8TSI, DSG, Elegance)
Nu wil ik graag een andere radio en speakers inbouwen. De radio wordt een kenwood KDC-BT60U, maar voor de speakers mis ik nog wat informatie. Ik ben niet op zoek naar mega subwoofers, maar wil gewoon de deurspeakers vervangen door iets degelijker materiaal.
Hiervoor heb ik de diameter (ik denk 16 cm?) en de diepte van de inbouwlocatie nodig. Daarnaast moet de tweeter waarschijnlijk ook nog aan een aantal dimensie eisen voldoen? Is er iemand die deze informatie bij de hand heeft?
Ook advies over inbouwspeakers zijn van harte welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

Ralph

Lid
Ik heb toevallig vorige maand gekeken naar een upgrade van het speakersysteem. De meeste speakers hebben compleet andere geluidsdynamique dan de standaard speakers.
De huidige speakers zijn echt voor deze auto en deuren ed uitgekozen!

Ga je er andere speakers in plaatsen dan is dit puur voor wattage (power). Dit houdt dus in dat je ook een versterker nodig zal hebben. Wil je echt kwaliteit uit je speakers halen dan zit je dus ook vast aan een degelijke versterker. Wil je geen kwaliteitsverlies dan zou je eigenlijk ook de bedrading moeten vervangen...

Conclusie: Je bent een hoop geld kwijt voor dat beetje extra vermogen!!

EdK

Forumguru
Vreemd, je hebt je wagen nog niet en je stelt nu al dat er troep inzit !!?
Waar basseer je dit op ?
Zou zeker mbt de speakers eerst eens samen met die Kenwood gaan experimenteren !
Heb het idee dat het je nog 100% mee gaat vallen, en ff speakers ombouwen zal je tegenvallen !
Want speakers zijn gepoptnagelt op kunstof ring en die weer op deurpaneel
En vervngende spaeakers passen niet allen in die kunstof ring !
Dus wacht je auto af en hoor het eerst aan met de Kenwood en valt het dan tegen, dan eerst een paneel loshalen en kijken wat je kan ! En aan de hand van die info je speakers bepalen en kopen en inbouwen !

Succes gewenst

LenK

Forumguru
FF zoeken op het forum. Er staan ergens foto's. Als je die ziet denk je mss. laat maar zitten want dat is me teveel gedoe.
Zoals EdK schrijft: die ring aan de speaker geeft de sores.

Ik weet niet welke Radio je hebt, maar voorheen had in een Pioneer Head Unit
met 4 kanaals eindversterker, Focal voor en achter en een losse Kenwood Sub
op een Kenwood mono amp klonk werkelijk geweldig.
In mijn Yeti heb ik de Bolero Radio, luister alleen naar Mp3 opnames op 192mhz
op een 8 gb sd kaart.
Was zeer aangenaam verrast door de goede geluidsweergave, heb achteraf nog een
losse Sub toegevoegd om het laag tot 50hz weer te geven.
Zou dus eerst even afwachten hoe de standaard speakers af fabriek klinken, uitbouwen
en veranderen kan altijd nog.

Bakkertje

Forumguru
Ben het helemaal met EdK eens, probeer eerst eens hoe het klinkt met een andere head unit. Zelf heb ik een JVC in combinatie met de originele speakers en dat klinkt echt niet verkeerd (en ik ben best kritisch wat geluid betreft). De standaard toestellen zijn beperkt qua toonregeling en met de Columbus die er eers in zat kreeg ik het niet naar mijn zin.

Een ander puntje wat je niet met andere speakers of een ander toestel oplost, is de plek van de slagwoofer, deze zit eigenlijk op de meest beroerde plek die je maar kunt verzinnen. Het mooiste zou een 3 weg systeem zijn zoals dat bij het soundsysteem zit. Voor geluid geldt dat dit ontzettend smaakgevoelig is, het enige advies is om te gaan luisteren bij een speciaalzaak en het liefst in een auto met een vergelijkbare samenstelling.

@ralph Ik kan me totaal niet aansluiten bij jouw beredenering. Ja andere luidsprekers hebben een ander geluidsbeeld, dat is juist de reden om ze te willen vervallen. Qua vermogen levert een standaard radio (een Kenwood heeft een Mosfet eindtrap en zal zeker beter presteren dan een standaard Skoda eindtrap) voldoende vermogen om een aardig bak met herrie te produceren. Het rendement van een beetje fatsoenlijke luidspreker is circa 91 dB/1 W. 91dB is al een aardig volume. Het nut van het vervangen van bedrading om kwaliteitsverlies te voorkomen ontgaat mij enigzins. Als je met 120 km/uur over de snelweg rijdt hoor je echt geen verschil tussen de verschillende kabels, al helemaal als je je realiseerd dat er waarschijnlijk MP3's afgespeeld worden ;).. Thuis in je woonkamer is dit een heel ander verhaal.

canth

Actief lid
Beste allemaal.
Gezonde tips van iedereen hier, ik heb besloten om het eerst met de standaard speakers te gaan proberen. Ik heb deze speakers inderdaad nog niet gehoord en heb automatisch aangenomen dat het makkelijk beter zou kunnen.

Heb overigens hiervoor ook een Octavia II gehad, een RS diesel. Hier zat ook een niet onaardig geluidssysteem in (standaard), maar ik merk dat er in de Audi A4 die ik nu als voorloper heb toch beduidend meer bas zit.

cilo

Nieuw lid
maar ik merk dat er in de Audi A4 die ik nu als voorloper heb toch beduidend meer bas zit.

Als het je voornamelijk om de bas te doen is kun je bijvoorbeeld de TS-WX206A van Pioneer kunnen overwegen, (copy/past van de pioneer-site "Dit complete uitgeruste maar compacte model is ideaal voor wie een krachtig bass-geluid wil maar hieraan geen bagageruimte wil opofferen. Het compacte ontwerp vergemakkelijkt de installatie. Het ruim bemeten koellichaam van gietaluminium houdt de zaak koel, ongeacht de belading. Een MOSFET versterker van 150 W verhoogt de prestaties. De TS-WX206A oogt en presteert als een echte krachtpatser, met een hoge geluidsdruk als resultaat")

mag mijzelf toch wel tot een redelijke audiofreak rekenen en kan niets anders concluderen dat de combinatie van originele speakers, een zeer behoorlijke pioneer radio en de TS-WX206A een hele goede is.

Wat betreft de audio, in mijn nieuwe auto wilde ik ook naast de admundsen de speakers vervangen.

De volgende problemen doen zich dan voor:

- Deuren dempen noodzakelijk aangezien een hoog rendements speakerset nog meer zal vibreren.
- Deurpanelen zijn gepopnageld dus niet handig aanpassen
- Speakeradapter ring nodig voor de kick-bass a 12 euro per stuk.
- Speakerset mag niet te diep wezen:

sets mogelijk:

Pioneer H1703 - 129 euro inbouwdiepte zelfs als golf en word ook genoemd voor Octavia.
Focal 165a1 componentset schatting 250 euro , deze word niet meer gemaakt maar is wel een opvolger van ga ik uit.
DLS prijs onbekend levert ook nog wat golf/octavia materiaal.

Kort samengevat:

Ik vervang de Admunsen nu door een Alpine 502bt en plaats er een pioneer actieve subwoofer bij. De speakers laat ik zitten aangezien ik dan ook aan deuren dempen moet beginnen en dat word een beetje gortig voor een leaseauto.

Ralph

Lid
@ralph Ik kan me totaal niet aansluiten bij jouw beredenering. Qua vermogen levert een standaard radio (een Kenwood heeft een Mosfet eindtrap en zal zeker beter presteren dan een standaard Skoda eindtrap) voldoende vermogen om een aardig bak met herrie te produceren.

Ik heb de nieuwe columbus en die presteert net zo goed, zoniet beter, dan de autoradio's, die jij hierboven beschrijft, die ik tot nu toe heb gehad.
Maar goed net zoals kleuren voor iedereen een andere belevenis is is dat met geluid exact het zelfde!

Bakkertje

Forumguru
Ik heb de nieuwe columbus en die presteert net zo goed, zoniet beter, dan de autoradio's, die jij hierboven beschrijft, die ik tot nu toe heb gehad.
Maar goed net zoals kleuren voor iedereen een andere belevenis is is dat met geluid exact het zelfde!

Ik heb een Columbus gehad, die na diefstal :biggthumpdown: vervangen is door een JVC. En die is echt beter naar smaak te regelen simpelweg omdat dit toestel een meer bands equalizer heeft ipv laag, mid en hoog. Ook zit er een filter ingebouwd en als je het gaat combineren met een subwoofer (wat naar mijn idee niet hoeft) is het zeker qua geluid beter dan een Columbus. Begrijp me overigens niet verkeerd, een Columbus is ook een goed toestel.

Bovenaan Onderaan