DutchKevin
Nieuw lid
Hallo,
Ik heb me zojuist hier aangemeld om hopelijk van jullie kennis gebruik te kunnen maken.
Ikzelf, regio Tilburg, in bezit van 2 fijne Skoda stations. Een Fabia en een Octavia.
Het volgende doet zich voor met mijn Octavia I Combi Station.
Sinds een kleine twee maanden start deze af en toe niet. Met name als deze langer dan +/- 12 uur heeft stilgestaan. Maar dit is soms ook weer niet het geval. Het maakt het storingzoeken dan ook erg lastig. Als ik eenmaal bij de garage ben, is er natuurlijk niets meer aan de hand.
Voordat ik jullie om advies vraag hierbij alvast de historie van dit geval.
Als hij niet start hoor ik wel duidelijk de startmotor draaien. Geen bijzondere geluiden oid vanuit die hoek. Die kan ook prima 20 of 30 sec door starten, meerdere keren. Uiteindelijk gaat in zo'n start poging het rode olie lampje branden en stop ik met starten.
- De Accu is recent vervangen, schat zo'n 4 mnd geleden.
Wat heb ik verder gemerkt.
- In een enkel geval hoor ik als ik het contact stop, een onregelmatig snel soort tikken, ergens in het dahsboard. Locatie is me nog niet duidelijk.
- Als ik dan de portierdeur een keer hard dicht trek, licht gefrustreerd..., dan start hij meestal in een keer. Alsof hij het door heeft
- Tijdens het starten geef ik soms wat gas. Dan stottert de motor wat, lijkt het te gaan doen, maar slaat niet aan.
- De ANWB heeft me twee keer op gang geholpen 's ochtends. Dit door remmenreiniger in de inlaat te spuiten. Hierbij is luchtfilter gebypassed, en de luchtmassameter dus ook. Ook in deze gevallen start hij in ieder geval niet op eigen kracht, maar dmv de spuitbus uiteindelijk wel. ANWB man stelde dat de brandstoftoevoer in zo'n geval niet werkt. Het trucje met het dichtgooien van de deur had ik toen nog niet ontdekt.
- Er schijnt bij Volkswagen een relais 109 probleem te kunnen bestaan. Die is nu dus ook vervangen.
- De accupolen en massa zijn gecontroleerd en aangehaald. Evenals de nodige andere contacten. Ik heb geen details daarvan, ik was er niet zelf bij.
- Brandstoffilter is vervangen.
- Ik dacht zelf nog aan de zekeringen, maar die heb ik vanmiddag ook allemaal bekeken en terug gestoken, niets gevonden.
Dus nu de vraag aan het forum, of jullie hier een theorie bij hebben. Wat zou het kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het mee denken.
Thanks,
Kevin
Ik heb me zojuist hier aangemeld om hopelijk van jullie kennis gebruik te kunnen maken.
Ikzelf, regio Tilburg, in bezit van 2 fijne Skoda stations. Een Fabia en een Octavia.
Het volgende doet zich voor met mijn Octavia I Combi Station.
Sinds een kleine twee maanden start deze af en toe niet. Met name als deze langer dan +/- 12 uur heeft stilgestaan. Maar dit is soms ook weer niet het geval. Het maakt het storingzoeken dan ook erg lastig. Als ik eenmaal bij de garage ben, is er natuurlijk niets meer aan de hand.
Voordat ik jullie om advies vraag hierbij alvast de historie van dit geval.
Als hij niet start hoor ik wel duidelijk de startmotor draaien. Geen bijzondere geluiden oid vanuit die hoek. Die kan ook prima 20 of 30 sec door starten, meerdere keren. Uiteindelijk gaat in zo'n start poging het rode olie lampje branden en stop ik met starten.
- De Accu is recent vervangen, schat zo'n 4 mnd geleden.
Wat heb ik verder gemerkt.
- In een enkel geval hoor ik als ik het contact stop, een onregelmatig snel soort tikken, ergens in het dahsboard. Locatie is me nog niet duidelijk.
- Als ik dan de portierdeur een keer hard dicht trek, licht gefrustreerd..., dan start hij meestal in een keer. Alsof hij het door heeft

- Tijdens het starten geef ik soms wat gas. Dan stottert de motor wat, lijkt het te gaan doen, maar slaat niet aan.
- De ANWB heeft me twee keer op gang geholpen 's ochtends. Dit door remmenreiniger in de inlaat te spuiten. Hierbij is luchtfilter gebypassed, en de luchtmassameter dus ook. Ook in deze gevallen start hij in ieder geval niet op eigen kracht, maar dmv de spuitbus uiteindelijk wel. ANWB man stelde dat de brandstoftoevoer in zo'n geval niet werkt. Het trucje met het dichtgooien van de deur had ik toen nog niet ontdekt.
- Er schijnt bij Volkswagen een relais 109 probleem te kunnen bestaan. Die is nu dus ook vervangen.
- De accupolen en massa zijn gecontroleerd en aangehaald. Evenals de nodige andere contacten. Ik heb geen details daarvan, ik was er niet zelf bij.
- Brandstoffilter is vervangen.
- Ik dacht zelf nog aan de zekeringen, maar die heb ik vanmiddag ook allemaal bekeken en terug gestoken, niets gevonden.
Dus nu de vraag aan het forum, of jullie hier een theorie bij hebben. Wat zou het kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het mee denken.
Thanks,
Kevin