Indicator / lampje voor het dimlicht brand niet

intruder1400

Actief lid
Beste forumleden,

Als ik in de auto zit, kan ik vanaf mijn dashboard niet aflezen of ik dimlicht voer of niet. Uiteraard zie ik het wel als ik in het donker rijd. Maar bij daglicht en bijvoorbeeld regen, weet ik het niet zeker omdat het dan te licht is buiten om het licht van het dimlicht te zien.

Bij de bediening van de verlichting zijn (naar rechts) de standen: 0 - auto - drl - dimlicht te zien. Als ik de knop op auto draai, gaat 'auto' branden en 'drl' (althans, het teken daarvoor). Wanneer ik in het donker rijd en de stand auto heb staan, zou je denken dat de indicator voor het dimlicht gaat branden. Dat gebeurt niet. Ook niet als ik de knop op stand dimlicht zet.

Komt dit bij jullie bekend voor of lijkt dit heel sterk op een kapot lampje / ander defect?

kansberg

Forumguru
Mijn mening is dat daadwerkelijk het indicator lampje defect is. Dit lampje moet gaan branden, ook in de stand 'auto' en de verlichting aanspringt.

Joske

Forumguru
Volgens mij "hoort" het zo, maar dat kan enkel een andere O3 bezitter beamen of ontkrachten.

Aangezien je wel melding van dimlicht in je dashboard krijgt, volgens mij heeft iemand dit ook wel al eens gevraagd ergens hier op het forum ;)

intruder1400

Actief lid
Ok, lijkt me wel vreemd. Ben benieuwd naar andere O3-rijders.

De zoekfunctie leverde me niets op, vandaar de post.

Wat voor melding krijg je trouwens op het dashboard wanneer je dimlicht voert? Is me namelijk niet opgevallen.

Joske

Forumguru
wat jij DRL noemt, noem ik de standlichten, zie ook foto van je schakelaar:

(DRL gaat automatisch aan overdag en uit als je dimlichten aanspringen)

Naamloos.png

martijn.dutch

Senior Member
Het is mij ook opgevallen. Als het dimlicht aangaat, gaat het lampje van stadsverlichting branden. Die van dimlicht zelf dus niet. Heel apart. Een melding heb ik nog nooit gezien

Joske

Forumguru
er staat alleszins iets over in de handleiding, dus idd enkel het lampje van de "dimlichten" gaat oplichten.

Naamloos.png

VWim

Forumguru
Hoe het behoort te werken met die lichtschakelaar weet ik eigenlijk niet, maar ik kijk altijd naar de navigatie. Zodra deze naar de nachtstand gaat is de dim-verlichting kennelijk ingeschakeld.

intruder1400

Actief lid
Even voor alle duidelijkheid: dimlicht zijn toch je "gewone" lichten é?

Yep

wat jij DRL noemt, noem ik de standlichten, zie ook foto van je schakelaar:

(DRL gaat automatisch aan overdag en uit als je dimlichten aanspringen)

Klopt, ik heb de standlichten over het hoofd gezien. Dacht dat dat DRL is, maar dat is niet zo.

Hoe het behoort te werken met die lichtschakelaar weet ik eigenlijk niet, maar ik kijk altijd naar de navigatie. Zodra deze naar de nachtstand gaat is de dim-verlichting kennelijk ingeschakeld.

Dat is een handige tip! Ben trouwens wel benieuwd hoe het zit met regen. Dan gaat het licht automatisch aan. Vraag me af of de navigatie dan op nachtstand gaat.

Cordoba

Forumguru
Typisch als ik het zo lees, heeft @intruder1400 de Seat uitvoering: daar zie je al decennia een symbooltje oplichten als je stadslichten/standlichten aan hebt, maar bij inschakelen van de dimlichten zie je op het dash geen verschil. Bij Skoda zie je geen symbooltje bij voeren van standlichten, maar wel bij dimlichten.

blauwkeut

Forumguru
ja, zodra de verlichting aan gaat, gaat ook het navi-scherm op de nachtstand.
Ik dacht toch gemerkt te hebben dat als het overdag regent en je lichten automatisch aangaan, dat de navi op dagstand blijft. Navi op auto dag/nacht en vinkje bij automatisch licht bij regen. In de toekomst nog eens op letten of dat werkelijk zo is...

Zirx

Lid
Zo moeilijk is het niet. Dit is al eens ergens besproken op het forum idd.

Bij mijn vorige auto (A4/B7) ging een groen dimlicht icoontje branden op het dashboard in de 'Auto' stand (ergens tussen de tellers).
Bij de O3 gebeurt schijnbaar alleen in de 'handmatige' stand. Ik heb dit eigenlijk nog niet geprobeerd, hij staat altijd op 'Auto'.
Maar zodra de verlichting in de 'Auto' stand staat, gaat daadwerkelijk het groene lampje naast de schakelaar branden en weet je of je dimlicht voert of niet. Anders brandt enkel het oranje 'Auto' lampje.

Dus geen gescharrel met de navigatie, maar gewoon even naar links kijken.
Alhoewel ik het logischer zou vinden als de indicatie tussen de tellers af te lezen was.

Rene C

Forumguru
Ik dacht toch gemerkt te hebben dat als het overdag regent en je lichten automatisch aangaan, dat de navi op dagstand blijft. Navi op auto dag/nacht en vinkje bij automatisch licht bij regen. In de toekomst nog eens op letten of dat werkelijk zo is...

+1
Ik heb hem op auto dag/nacht staan en volgens mij schakelt hij alleen naar nacht wanneer er echt sprake is van schemering maar bij regen gewoon in dagmodus.

Bovenaan Onderaan