info 1.2 tsi en 1.4 tsi

SVL

Lid
ik zou graag volgend jaar een skoda octavia combi willen kopen
het zal gaan tussen de 1.2 tsi en de 1.4 tsi
maar heb daar wat vraagjes over

*als je 120 km/u rijd wat zijn dan de toerentallen van beide motoren
*zit er veel verschil in hernemingen tussen de 2 motoren
*en eventuele andere verschillen tussen de 2 motoren waar ik niet direkt op kom
 

adjego

Actief lid
- Op de snelweg draaien de motoren nagenoeg hetzelfde aantal toeren bij 120.
- Het echte verschil zit hem in dat je in de 1.4 TSi wat meer over hebt. Hij is net wat sneller naar de 100, net wat krachtiger onderin, en net wat hogere topsnelheid.

Grts,

Ad
 

Darkside

Forumguru
voor nederland zal de 1.2 voldoende zijn. Maar een 1.4 geeft je idd net wat meer. vooral op de snelweg even iemand inhalen schijnt wat makkelijker te gaan. Maar een proefrit zal meer uitkomst geven. Ik persoonlijk heb gekozen voor de 1.2
 

RobPG

Lid
Met 1.4 proefgereden, was erg onder de indruk van de power, dus besteld.
Daarna ook nog een keer proefgereden met een 1.2, viel ook niet bepaald tegen, bracht me wel in twijfel.
Rij je eenmaal met een 1.2 zal je t niet beter weten en dus tevreden zijn.
Tenzij je regelmatig met volle bak in heuvelachtig terrein rijdt, dan zal je wat eerder terug moeten schakelen dan met een 1.4.
Over schakelen gesproken, 1.4 wordt geleverd met een 6-bak, de 1.2 met een 5-bak.
Maakt misschien ook wat uit voor de rij-beleving.
 
Rij nu een kleine 3000 km met mijn 1.2 DSG 7 bak, en het bevalt me prima, het is geen strepentrekker maar power genoeg, je gaat echt wel vlot weg, zeker als je de bak in de S stand zet... ik weet niet of je nog regelmatig met bv een aanhanger of caravan gaat rijden....dan heeft de 1.4 net even wat meer power.


Gr,

Tom Boere
 

adjego

Actief lid
Over schakelen gesproken, 1.4 wordt geleverd met een 6-bak, de 1.2 met een 5-bak.
Maakt misschien ook wat uit voor de rij-beleving.

Dit is niet waar. In de octavia wordt de 1.2tsi ook met een 6-bak geleverd.

Grts ad
 

ReneSkoda

Nieuw lid
*en eventuele andere verschillen tussen de 2 motoren waar ik niet direkt op kom

Als je een lease rijder bent scheelt het 5% in de bijtelling (20% voor de 1.2 of 25% voor de 1.4) ;)

(edit: lees net terug dat je het over kopen hebt, dan is bovenstaande niet echt van toepassing)
 

Rallye

Forumguru
In de prijslijst staat recht onder de 1.4MPI de vijfbak. In het midden onder de 1.2 TSI, de 1.4 TSI en de 1.8 TSI staat de zesbak. Wat minder duidelijk, maar het lijkt er inderdaad op dat de 1.2 een zesbak heeft.
 

SVL

Lid
Rij nu een kleine 3000 km met mijn 1.2 DSG 7 bak, en het bevalt me prima, het is geen strepentrekker maar power genoeg, je gaat echt wel vlot weg, zeker als je de bak in de S stand zet... ik weet niet of je nog regelmatig met bv een aanhanger of caravan gaat rijden....dan heeft de 1.4 net even wat meer power.


Gr,

Tom Boere
niet met een caravan
maar wel een aantal keer per week met een honden remork ( aanhangwagen )
niet dat dat het grote verschil gaat maken maar het pakt toch wel wat luchtweerstand
 

RobPG

Lid
1.2 is gewoon een 6 bak, 2 maanden geleden toen ik een proefrit maakte.

Dan ga ik maar uit van een slordigheidje bij Pon :winkie:
Of zou t met een gunstiger energielabel van doen hebben?
In januari stond er nog wel een 6-bak bij vermeld.
Evenals nu bij de Yeti.
 

Bijlagen

  • Schakelbak.jpg
    Schakelbak.jpg
    14,2 KB · Weergaven: 30

rweersch

Actief lid
Ik vermoed toch echt dat een vijfbak een tikfout betreft. Met een vijfbak zou de Octavia 1.2 TSi nooit aan de CO2-emissies voor 20% bijtelling voldoen, en laat Skoda dus een boel potentiele zakelijke rijders schieten.
 

stephen36

Nieuw lid
1.2 TSI heeft inderdaad een 6-bak

Ik rijd sinds juni een handgeschakelde 1.2 TSI. Deze heeft zeker weten een 6-bak.
Ben ermee naar zuiden gereden voor vakantie, volle bepakking dus. Heb nergens het gevoel gehad dat ik power tekort kwam. Makkelijk bergop, en zonder het te merken reed ik al 160 km/u (dat was harder dan bedoeld, ook in Frankrijk wordt gecontroleerd..).
Wil je dus naar de 20% bijtelling, en hoef je niets te trekken, kies dan gerust voor de 1.2.
 

LenK

Forumguru
Met mijn 105pk 1.6 kwam ik weinig te kort behalve in de bergen.
Maar dat wordt in de 1.2TSI mooi opgevangen door het hogere koppel bij lagere toeren.
Dus goede motor voor de normale wensen.
 

bobby45

Actief lid
blij met 20 paarden extra

was blij met iets extras 200 cc:super:
De caravan in de Belgisch hobbels had genoeg paarden

en de duitse auto bann 100 km / uur:2133:
 
Bovenaan Onderaan