Infotainment leest cd's slecht

Goede tips, dank Guru’s Fabia123 en Frank

Andere vraagje, nagenoeg al mijn cd,s zijn gebrand. Soms speelt de speler ze wel maar heel vaak ook niet
Soms weigert ie zelfs originele cd’s.
Is dat gebruikelijke bij de Fabia ?

Laatst bewerkt:
Geen idee, mijn Skoda heeft al sinds toen ie nieuw was in 2015 een cd speler, heeft nog nooit een cd ingezeten....mijn nieuwe auto heeft niet eens meer een cd speler.

Tees

Donateur
Over het algemeen geldt dat audio-cd-spelers redelijk gevoelig zijn voor gebrande CDs. En in auto's zitten gemiddeld genomen geen top end CD-spelers, dus die hebben daar ook zeker last van.

Vaak helpt t om op lagere snelheid te branden, of een ander (beter?) merk CD-R's te gebruiken. Maar eerlijk gezegd gebruik ik ook al jaren geen CDs meer in de auto, heb altijd MP3s op USB of SD-kaart gebruikt. Laatst (toen de navigatie moest updaten, dus kon t SD-slot niet gebruiken) wel een keer een (niet-gebrande) audio-CD gedraaid in m'n O2 met Amundsen+, dat ging prima.

Cordoba

Forumguru
Een ander bouwjaar, kan audio met behoorlijk afwijkende specs hebben. Allereerst moet je weten welke bestandstypen jouw audio-unit ondersteunt, soms is het gewoon niet het juiste bestandstype. In mijn Fabia I had ik een Alpine (after market) en zowel met gebrande als originele CD's geen problemen, ook diverse soorten audio bestanden, bijvoorbeeld WAV en MP3. Alleen bij flinke klappen (bijvoorbeeld verkeersdrempel over het hoofd gezien, of groot gat in de weg) sloeg ie wel eens af.

Zoals @Tees ook al opmerkt, beter niet branden op de hoogst mogelijke snelheid, maar 1 of 2 tandjes langzamer levert een kwalitatief beter gebrande CD op, en het ene merk CD-R is het andere merk niet. Overigens geldt dat ook voor gewone CD's, in de tijd dat CD's nog niet volledig bedrukt waren en je door de reflectielaag heen kon kijken wel eens een weddenschap met een paar vrienden gehad. Eén van die vrienden had een drive-in discotheek, en dus ook de daarbij benodigde duizenden CD's, waarvan ik er meer niet dan wel kende.
Zij zouden een CD een stukje van 10 seconden laten horen, en ik zou vertellen hoeveel zichtbare gaten (fouten) er in de CD zitten als je die tegen het licht bekijkt. Ze waren zeer verrast dat ik bij een selectie van 15-20 CD's kon vertellen hoeveel gaten er ongeveer in zaten (0-2, 3-4, 5-6 enz.), de CD-speler corrigeert namelijk wel voor die fouten, maar daardoor is het geluid wel minder strak gedefinieerd dan bij een goede CD. Als je nog van die oude CD's hebt waar je van 2 kanten de reflectielaag (meestal aluminium) kunt zien, kun je zelf het testje proberen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Fabia 123

Forumguru
Andere vraagje, nagenoeg al mijn cd,s zijn gebrand. Soms speelt de speler ze wel maar heel vaak ook niet
Soms weigert ie zelfs originele cd’s.
Is dat gebruikelijke bij de Fabia ?

Ja dat is gebruikelijk. Wanneer je de CD's opnieuw brand met een lage snelheid kan de CD speler ze wel lezen.

Eltjo

Forumguru
Als je technisch genoeg bent kan je in de cd speler duiken. Vlakbij de laser, die je kunt reinigen met een wattenstaafje met alcohol, zit meestal een potmeter die je kunt verstellen zodat de cd eerder wordt gelezen.

Ook koop je voor weinig geld een gebruikte of Ali Express radio zonder cd speler. Dan hoef je cd’s ook niet te wisselen.
Dan moet je wel de moeite nemen om ze te rippen en ze als b.v. MP3 op een USB stick (nu 64 GB USB3.0 bij de Aldi of op een geheugenkaartje te zetten.
Ik heb een Aldi 128Gb USB3.0 stick van €15 met mijn verzameling van 10cc tot en met Pink Floyd. Toen was die vol met diverse uitgebreide discografiiën.

Bovenaan Onderaan