Ingeruild

Na ruim twee jaar probleemloos rijden mijn Octavia 2.0 FSI ingeruild voor een 1.4 TSI Elegance Businessline. Tellerstand 102.000, voorzien van alle toeters en bellen die een mens zich kan wensen, zoals xenon verlichting, lederen bekleding, Columbus etc.. Ben van plan met deze héél lang te blijven doorrijden :cool:.
 

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Veel plezierige en veilige kilometers toegewenst!
 

Cordoba

Forumguru
@hdevreij Foto's uploaden doe door als je een post schrijft rechts onder het reactievak op de knop 'Bijlagen' te klikken, dan kun je die zo in je post plaatsen (als de plaatjes tenminste kleiner zijn dan 2 Mb, anders moet je de plaatjes resizen tot het bestand klein genoeg is)
 
Wat me trouwens bij de eerste langere ritten opvalt is dat deze 1.4 TSI uit 2010 'steviger' op de weg ligt dan de 2.0 FSI, terwijl volgens mij het onderstel zo goed als ongewijzigd is. Of zijn er toch (subtiele) wijzigingen doorgevoerd?
 

Bijlagen

  • Skoda .jpg
    Skoda .jpg
    268,5 KB · Weergaven: 36

Cordoba

Forumguru
@hdevreij Behalve hardware-verschil in het onderstel, kan het ook te maken hebben met de afstelling, andere banden, of andere gewichtsverdeling (andere motor=andere gewichtsverdeling). Zo ben ik ooit van een Golf 1 met dieselblok overgegaan naar een Golf 1, ook met 1,5 liter blok maar dan benzine uitvoering, waar de diesel zo'n 50 kg zwaarder was, was deze bij gladheid extreem goed te sturen, waar de lichtere benzineversie afhankelijk van de omstandigheden de neiging had om óf rechtdoor te glijden, óf met de kont te zwabberen. Later ook nog eens op rij twee Ibiza's gehad, waarbij het verschil behalve de facelift vooral in carburateur en mechanisch injectie zat, maar weinig verschil in weggedrag.
 

turboturbo

Forumguru
Ik weet niet wat de leeftijd en km stand van de ingerolen Skoda was, maar vergis je niet in slijtage van de schokdempers.

Ik heb in een paar weken tijd een aantal Octavia I modellen proef gereden, allen 13 tot 15 jaar oud en met km standen rond de 2 ton. De één deinde beduidend meer dan de ander, zelfs bij lagere km stand of leeftijd.

Het is maar net hoe goed de staat van de schokdempers nog zijn en ze slijten naar wat ik begrepen heb vrij linear. Dat betekent dat, mits ze al zo slap zijn als een fiets pomp, je de mate van slijtage niet door hebt totdat je een verser setje onder de auto hebt, danwel misschien een andere auto rijd met een beter of steviger set schokdempers....
 
Bovenaan Onderaan