Ingeruild

Mark

Banned
Na lang wikken en wegen word de Roomster ingeruild voor een Dacia Logan MCV.
Vermits ik een firma wagen heb werd de Roomster enkel nog gebruikt voor uitstapjes en weekendtrips.
En op dat gebied viel de wagen voor mij tegen, koffer is te klein (met 2 honden erin zit hij vol) en ook het motervermogen was niet voldoende om met de caravan op de Ardense secundaire wegen te rijden.
Voor mij zou het handiger zijn om terug een stationwagen te hebben met iets meer motervermogen, tussen de 1600 en 1800cc en minstens 100pk (benzine).
Vermits ik graag bij Skoda was gebleven ben ik nog gaan informeren voor een Octavia I 1.6 benzine (deze voldeed volledig), maar was toch iets te hoog gegrepen.
Met een paar opties erbij kwam het kostenplaatje tegen de 17000€.
Nog gaan zien bij Opel voor een Combo maar dit sloeg helemaal tegen, voor een kale versie valt de prijs mee, maar voor elke extra optie moet je bij betalen en toen bleek dat er ook nog voor het rijklaar maken 100€ werd aangerekend heb ik vriendelijk bedankt.
Zo ben ik bij Renault/Dacia beland, éérst nog wat getwijfeld maar nadat ik het internet had afgezocht en haast enkel maar positief nieuws leesde over de mcv heb ik besloten deze te kopen.
De lage aanschafprijs heeft natuurlijk ook meegespeeld, hij komt om en bij 4000€ goedkoper uit tegenover de Octavia I.
 
Dat je graag bij Skoda was gebleven begrijpen we hier allemaal en geredeneerd vanuit jouw positie is het ook te begrijpen dat je bij de Dacia uitkomt. Ik hoop alleen voor je dat de kwaliteit daarvan je uiteindelijk niet al te zeer zal tegenvallen in vergelijking met die van een Skoda.
 

LenK

Forumguru
Het is jouw keus, maar behalve de vormgeving, de te verwachten kwaliteit, zou ik in zo'n auto niet graag gaan rijden.
Als ik deze foto zie dan heb ik sterk mijn twijfels over de veiligheid.
6695022_3.jpg

En hier zie je dat zelfs de lagere sedan versie al om kan slaan bij een slalomtest, laat staan die hoge MCV.
0,1020,497676,00.jpg

0,1020,497680,00.jpg

De loonkosten zijn wel laag in Roemenië maar in materiaal, research e.d. is er ook volop bespaard om die lage prijs mogelijk gemaakt.
 

Exciter

Administrator
Een Roomster niet goed genoeg vinden en een Dacia wel? Ik heb al veel gehoord, maar...

Met respect, het is jou keuze, en ik hoop, dat je ervan gaat genieten.

Trouwens, wat verwacht je van de Logan ism. een caravan?
 

Gieliovd

Forumguru
Deelt de Logan niet het onderstel van de oude Megane als ik mij goed herinner? Of was dit alleen voor een hoop componenten zo?

Serieus vernuftig onderstel, met zo'n mooie starre as...

Maar even serieus.. je moet zo'n auto heel anders bekijken.

Je koopt geen Dacia Logan MCV omdat je een topkwaliteit auto verwacht met een hoop vermogen, soepel rijgedrag, stilte, comfort etc..

Je koopt een Dacia Logan MCV omdat je veel ruimte wilt voor weinig geld! Je rijdt gewoon een nieuwe auto voor de prijs van een leuke gebruikte van een ander merk.

Dus ja, als het je allemaal niet zo boeit..

Ik heb bij de MCV gestaan op de beurs dat hij nog niet uit was, ik vond het een best leuk apparaat! In het wild zag ik hem voor het eerst in Polen rijden, met de diesel.
 

Mark

Banned
Het is jouw keus, maar behalve de vormgeving, de te verwachten kwaliteit, zou ik in zo'n auto niet graag gaan rijden.
Als ik deze foto zie dan heb ik sterk mijn twijfels over de veiligheid.
6695022_3.jpg

En hier zie je dat zelfs de lagere sedan versie al om kan slaan bij een slalomtest, laat staan die hoge MCV.
0,1020,497676,00.jpg

0,1020,497680,00.jpg

De loonkosten zijn wel laag in Roemenië maar in materiaal, research e.d. is er ook volop bespaard om die lage prijs mogelijk gemaakt.

Deze test ben ik ook op het net tegengekomen, achteraf is gebleken dat de slalom niet op de juiste manier werd uitgevoerd en dan krijg je elke auto op zijn dak (werd uitgevoerd door een autoblad en heeft dit ook toegegeven dat niet alles juist was).
Het chasis is volledig van Dacia, de onderdelen zijn van Renault.
Dashboard komt grotendeels uit de Clio en de moter die ik gekozen komt o.a. uit de Laguna, namelijk de 1.6 16V 105pk.
Kwaliteit is wel in orde, het is simpelder/eenvoudiger maar nergens gaan ze te ver en je ziet dat aan de afwerking wel aandacht is besteed (zowel binnen als buitenzijde).
Op een paar dingen na heeft hij dezelfde optie's die ik nu op mijn Roomster heb, dus kaal is hij zeker niet
Ik vind zelfs dat hij best naast de Roomster mag staan.
Bij de crashtest haalt de Logan sedan 3 sterren, bij de mcv zijn nog geen crashtesten gedaan (3 moet hij zeker halen en men hoopt op 4 sterren).
Een caravan trekken tot een mtm van 1000kg is geen probleem, heb met mensen contact gehad die er zelfs ééntje achterhangen met een mtm van 1200 kg en er dan de Alpen mee intrekken.
 

tlpeter

Actief lid
Als de electronica uit een renault komt dan wens ik je veel succes
Renault staat bovenaan bij de anwb met op 1 de laguna en op 2 de megane
Bij mij stopt soms de verlichting van het dashboard of gaat de auto plots harder rijder met de cruisecontrol of hij werkt helemaal niet
Ik denk echt dat je spijt gaat krijgen, ik hoop het niet, ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven
Qua uiterlijk zien ze er niet verkeerd uit, het is even wennen maar dat heb ik met de meeste nieuwe auto's
 

kcj

Actief lid
Veel rijplezier toegewenst met je nieuwe auto, Mark.

De MCV was bij ons ook in de running.
De kofferruimte is inderdaad groter, maar voor ons hoefde dat niet (2V+1K+1kat:eek:oo:).
Als caravantrekker heb ik de Roomster 1.6 16v genomen : mag ook 1000 kg trekken.
De MCV 1.6 16v geeft een gelijkaardige score als de Roomster. De MCV 1.6 8v is iets zwakker.

Vermits Dacia het vertikte om mij uit te nodigen voor een testrit (ze hebben al mijn gegevens sinds januari 2007 (autosalon)) én hun lange levertijd in 2007, was de keuze voor de Roomster eens zo gemakkelijk.

@tlpeter : volgens de laatste onderzoeken, is Dacia de beste Renault qua pannegevoeligheid én een goede score in vgl met andere merken.

@LenK : flauw : die elandtest hebben ze fout opgezet én vals gespeeld.
zie ook : http://www.dacialoganmcv.nl/?p=507
En alls lezen hé. Niet alleen de titel, maar ook de andere links :laugh:.

Koen
 

van_der_P

Senior Member
Ik denk echt dat je spijt gaat krijgen, ik hoop het niet, ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven
Qua uiterlijk zien ze er niet verkeerd uit, het is even wennen maar dat heb ik met de meeste nieuwe auto's

Waarom zou je spijt moeten krijgen van Dacia ?
Als je als fabrikant gelooft in je produkt er 3 jaar garantie opgeeft of 100.000 km, dan denk ik dat het niet zo'n vaart loopt.
Je stopt als Renault een boel euro's in die auto en de fabriek, die een slecht imago heeft, om het vervolgens te laten mislukken. Dat denk ik niet.

En de tijd dat Skoda een slecht imago had/heeft ligt ook nog niet zover achter ons.

Voor de prijs van een Dacia kun je ook een gebruikte auto kopen met 6 maanden Bovaggarantie. Waar je meer spijt van kunt krijgen dan van een nieuwe Dacia.

Het is zo gemakkelijk om dat merk meteen neer te sabelen.
 
<knip>

En de tijd dat Skoda een slecht imago had/heeft ligt ook nog niet zover achter ons.

<knip>

Het is zo gemakkelijk om dat merk meteen neer te sabelen.

Twee rake opmerkingen, denk ik. Ze nemen echter niet weg dat model en uitrusting van de Dacia mij niet - althans veel minder - bekoren dan de Skoda Octavia, zoals dat blijkbaar ook bij de starter van dit topic het geval is geweest. Nogmaals: ik begrijp de uiteindelijke keus wel.
 

kcj

Actief lid
Waar je misschien spijt van zal krijgen,is het benzineverbruik.
Dat ligt iets hoger dan dat van de Roomster (officiele mix-cijfers).
(beide 1.6 16v vergelijken)
Zeker in vergelijking met de 1.4 diesel die je had.
Maar als WE / vakantie auto speelt het uiteraard niet zo'n grote rol.

Koen
 

LenK

Forumguru
@LenK : flauw : die elandtest hebben ze fout opgezet én vals gespeeld.
Ik was niet overtuigd van het weerwoord daarom heb ik het toch geciteerd.
Te snel gereden? Banden niet goed? Alsof je in praktijk onder ideale omstandigheden een ongeval krijgt.
En nogmaals het gaat hier over een lager model met een lager zwaartepunt dan de MCV.

En heb jij dan wel gelezen dat de A-stijl het begeven had toen de auto op zijn dak ging en heb je die zij-crash foto hierboven goed bekeken?
Echt geen veilige auto in vergelijking met wat er momenteel op de markt komt.

Ik zou me er niet veilig in voelen in ieder geval.
 

Hetzer

Forumguru
Dat is dan mooi dat ze het eindelijk hebben opgelost :D

klopt de Dacia is de betrouwbaarste Renault, maar dat komt ook omdar er niet veel elektroncia in zit.
Mijn schoonvader heeft bij zijn bedrijfje ook 2 Dacia Logan rondrijden, een erg goedkoop auttootje, ook lekker wat ruimte..
Maar sorry, je merk het verschil als je de deuren dicht doet of de motorkap, dat is echt heel blikerig ,het is het allemaal net niet, en dan de materiaal keuze van het interieur , echt heeeeeeeeeeel ouderwets
Ik ken de MCW voorderst niet, opzich een erg ruime auto (vooral de 7-zitter), maar voorons was het destijds geen keuze mede door de boven genoemde ervaringen met de auto's van mijn schoonvader
 

Mark

Banned
Waar je misschien spijt van zal krijgen,is het benzineverbruik.
Dat ligt iets hoger dan dat van de Roomster (officiele mix-cijfers).
(beide 1.6 16v vergelijken)
Zeker in vergelijking met de 1.4 diesel die je had.
Maar als WE / vakantie auto speelt het uiteraard niet zo'n grote rol.

Koen
Daarom hebben we een tijdje echt aan het twijfelen geweest, de MCV verbruikt inderdaat meer dan de Roomster 1.6 16V en als je het gaat vergelijken met mijn 1.4TDI is het verschil nog groter.
Moest ik toch terug veel meer kilometers gaan rijden kan ik wel LPG laten inbouwen, dat gaat zonder problemen met dit type moter.


Hetzer,
De alleréérste Dacia's (sedanversie) kun je niet meer vergelijken met de huidige, de éérste reeks was eigenlijk niet bestemd voor Europa maar is er toch gekomen door de grote vraag.
De vernieuwde Sedan is volledig naar Europese eisen gebouwd, de afwerking werd naar Renault normen opgevoerd en bij de MCV word de lat nog hoger gelegd ivm de afwerking.
Men bespaard vooral omdat er net als bij Skoda onderdelen gaat delen met andere modellen, deze onderdelen zijn al een paar jaar in de running dus de kinderziektes zijn eruit.
 

van_der_P

Senior Member
Wat er hier gebeurt is dat, er appels met peren vergeleken wordt.
Als je het eerlijk bekijkt heeft de Dacia geen concurent. Welke auto van hetzelfde formaat en prijs past erbij ? Volgens mij geen. Je kunt de Dacia niet vergelijken met een O2, die is minstens 2 X zo duur. Zelfs met de Fabia gaat de vergelijking mank. Welke keuze heb je aan nieuwe gezinsauto's, als je ongeveer 10.000 euro hebt te besteden ?
En als je dan toch die vergelijking wilt maken dan is het logisch dat de matriaalkeuze anders is. Er gedateerd uitziet, en anders van kwaliteit is.
Allemaal zoals we op dit forum zijn hebben we geen Dacia. Dus zou je kunnen zeggen dat we ten opzicht van die Dacia bestuurder verwend zijn. Dat wij zo'n mooie (Skoda) auto rijden.
 

EdK

Forumguru
Voor een ieder is een keuze maken voor een auto een EIGEN afweging !!
En daar kan een ander een andere mening over hebben, maar uiteindelijk is dat jouw mening dan !!
Als in dit geval Mark zijn keuze is gevallen op de Dacia vanwege afwegingen waar hij mee te maken heeft dan hebben wij die te respecteren !!
Dat we een andere mening hebben hierover is dus onze afweging van feiten die wij laten meewegen in de aanschaf van een wagen !
Kennis van mij rijdt ook een Dacia en moet zeggen dat het een veel auto is voor minimaal aan euro's en als je dan een stukje luxe en veiligheid ( lees minder ) op de koop toe neemt dan heb je er geen verkeerde wagen aan !!
Krijg tevens de indruk dat Mark een rustige rijder is dus dat op zijn dakkie krijgen zal bij hem wel meevallen !! Heeft ie alleen nog het gevaar van derde die een ongeluk kunnen veroorzaken !!
Wel Mark vind jammer dat je van het forum gaat verdwijnen, maar wens je veel rijplezier met je nieuwe wagen !! En ik hoop dat hij aan de verwachtingen gaat voldoen die je er aan stelt !! En indien het tegenvalt, affijn misschien zien we je dan wel weer hier terug komen !!
 

Fabia

† In Memoriam
Wel Mark vind jammer dat je van het forum gaat verdwijnen, maar wens je veel rijplezier met je nieuwe wagen !! En ik hoop dat hij aan de verwachtingen gaat voldoen die je er aan stelt !! En indien het tegenvalt, affijn misschien zien we je dan wel weer hier terug komen !!

Misschien kunnen we een nieuwe onderdeel toevoegen aan het forum: Ex Skoda rijders en hun ervaringen? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Mark met de Dacia. Trouwens een goed betoog EDK ben het helemaal met je eens.
 

peperskoda

Forumguru
In de goeie kleur vind ik het best een aangename verschijning. Wat ik ervan gezien en gehoord heb zal deze ook best voldoen. Het verschil in prijs is terug te voeren op de lage lonen in Roemenië en het gebruik van componenten die al uit ontwikkeld zijn voor andere produkten uit de Renault groep. Overigens zijn de bodemplaat en de ophangingen wel aangepast voor Dacia(grotere bodemvrijheid en langere wielbasis) maar verder gewoon Renault ontwikkelingen en al jaren gebruikt in ondermeer de Megane en de Clio. Voor electronische storingen hoef je ook niet bang te zijn, want erg veel electronica zit er niet in. Alles werkt nog op de ouderwetse manier via een dikke kabelboom en niet zoals tegenwoordig algemeen gebruikt via een soort van centrale computer(dat is het ellendige ding dat al die storingen veroorzaakt). Ik zou zeggen heel veel plezier met je Dacia.
 
Bovenaan Onderaan