Inhouden 1.8 TSI motor

:koffie:Beste Skoda vrienden,

Sinds vandaag gaf mijn 18.TSI motor (in een Yeti) bij ong. 2000 toeren af en toe een ratelend geluid en houdt de motor in.
Als je "doortrapt" pakt hij weer op, het geluid verdwijnt dan, maar (vooral bij een koude motor)houdt het inhouden regelmatig aan.
De wegenwacht kon niets vinden maar dacht aan de koppen in autoweek: TSI motoren en distrubutieriem/nokkenasversteller.
Ook bij navraag op het HK van ANWB wist men geen raad. (Skoda komt weinig voor in de pechboeken van de ANWB, dat gelukkig weer wel)

De dealer kon (op zaterdag) in eerste instantie ook niets vinden. Dacht aan een verkeerde/lekkende aanzuiging van de turbo, of dat de turbodruk wegvalt door een lekke slang o.i.d. Niets gevonden tot nu toe.

Auto uit de garantie: lang zoeken kost geld.

Wie (her)kent dit probleem en/of heeft mogelijke oplossing(en)?

Groeten,

EkiYeti
 

Octavarium

Actief lid
Ik zou de yeti naar PON in Leusden brengen. Ik kan het hiervandaan weliswaar niet beoordelen, maar je verhaal klinkt angstvallig als het verkeerd gestandste distributieketting verhaal waar TSI motoren last van krijgen rond de 100.000km. Wat is de km-stand?
Dat inhouden zou veroorzaakt kunnen worden doordat je ketting een tandje versprongen is, waardoor je ontsteking niet meer op tijd staat. Bij het intrappen van het gas gaat de ontstekingvervroeger werken en heb je dus kans dat hij in gaat houden..
Verder: heeft het motormanagement ooit een update gekregen? Mijn 1.8 TSI hield aan het begin ook in bij 2000tpm. Na een update was dat verholpen. Bij mij echter geen ratels.. Die ratel kan trouwens ook de kettingspanner zijn, die niet meer deugdelijk zijn werk doet. Ik zou er hoe dan ook nog eens naar laten kijken. Dat kan weliswaar duur zijn, maar het hele blok vervangen lijkt mij duurder. Overigens hoorde ik laatst ook dat VAG 'stiekem' tijdens beurten al kettingen heeft vervangen van TSI motoren, wat betekent dat ze ook 'stiekem' de productiefout erkennen. Wellicht kun je dit aandragen als je aan de beurt bent om de hoofdprijs te betalen. Succes!
 

Witte Yeti

Actief lid
Probeer eens een tank euro 98 of 1/4 euro 98 en 3/4 euro 95, misschien lost dit het probleem op.
Bij mijn Yeti gooi ik er ook wat euro 98 bij, vanwege het af toe inhouden van de motor en dat helpt goed.
 
Inhouden 1.8 TSI nokkenasversteller

Beste Skodavrienden,

Ze zijn eruit: het probleem is, zoals in Autoweek nr. 20 al vermeld, de nokkenasversteller. Deze is stuk.
In dat artikel gaf men al aan dat dit vaker aan de hand was met de 1.8 en 2.0 motoren van de VAG groep.
Ik ben nu de sjaak voor zo'n € 800,-.:icon_smile_dead:
Skoda Lakeman Purmerend probeert voor mij er een coulanceregeling uit te slepen, want dit mag natuurlijk niet gebeuren na 64000 km en binnen drie jaar.
Of dit lukt horen jullie nog van me.
6 dagen zonder Yeti

Bennie blij!


Groeten

Ekiyeti
 
Dat is stevig balen, nu maar hopen dat je dealer het een en ander voor je kan regelen.....sterkte.
Ik heb net een jaartje extra verzekering afgesloten, mijn Yeti is 2 jaar oud, maar dat kan jij niet meer doen.

Beste Witte Yeti,
Bedankt voor je medeleven.
Ik was indertijd op zoek naar een verlenging van de fabrieksgarantie maar dit kon niet bij Skoda. Wat voor verzekering heb jij afgesloten indertijd?

Groet,

EkiYeti
 

andrehj

Forumguru
Ze zijn eruit: het probleem is, zoals in Autoweek nr. 20 al vermeld, de nokkenasversteller. Deze is stuk.
In dat artikel gaf men al aan dat dit vaker aan de hand was met de 1.8 en 2.0 motoren van de VAG groep.
Skoda Lakeman Purmerend probeert voor mij er een coulanceregeling uit te slepen, want dit mag natuurlijk niet gebeuren na 64000 km en binnen drie jaar.
Daar was toch een terugroepactie voor? Zie voor meer info:
Skoda Octavia Forum • Thema anzeigen - Serviceaktion Nockenwellenversteller (15D7) EA888-Motoren
 
Hey Andrehj!

Bedankt voor je bericht! Zo te zien werd dit probleem in Duitsland onder coulance hersteld. Dat geeft de burger weer moed.
Ik weet nog niet of dit dezelfde motor is, maar dat moet niet echt uitmaken vind ik.
Goeie tip dus, mocht het in 1e instantie niet lukken met hulp van de garage, kan ik met deze tip via mijn rechtsbijstandverzekering mogelijk nog actie ondernemen.
Goeie zaak dit forum!
Leuk te zien dat mensen elkaar kunnen helpen op deze manier.

Ook witte Yeti, Hetzer en Otavarium alvast bedankt.

Jullie horen nog van mij
 

Witte Yeti

Actief lid
Ik was indertijd op zoek naar een verlenging van de fabrieksgarantie maar dit kon niet bij Skoda. Wat voor verzekering heb jij afgesloten indertijd?

Voordat de fabrieksgarantie afloopt kan je er voor kiezen om voor 1 of 2 jaar de garantie te verlengen d.m.v de Skoda Zekerheidspolis (link). Elk jaar of 2 jaar kan je weer verlengen tot maximaal 6 jaar (leeftijd van de auto).
Mijn garage maakte mij hierop attent en tevens ben ik door Skoda Nederland telefonisch benaderd om van deze mogelijkheid gebruik te maken.
De kosten zijn afhankelijk van het vermogen van de motor.
Zelf heb ik voor 1 jaar verlenging gekozen, met de mogelijkheid om aan het eind van dat jaar weer te verlengen.
Het gekke is dat de prijs voor 1 jaar relatief goedkoper is dan voor 2 jaar extra garantie.
 
Zo, de Yeti staat sinds vrijdag weer voor de deur.
Wel € 537,- minder uit te geven in de vakantie; de kosten van 800,- zijn voor een deel afgeroomd door een vage coulanceregeling.
Hoe dit precies gegaan is is mij niet duidelijk; bij doorvragen bij wie de coulance is aangevraagd, en hoe dit normaal zou moeten gaan werd eigenlijk geen antwoord gegeven en werd de discussie non-verbaal afgekapt. Zo van betaal nu maar, geen gezeur hierover. Houd hier geen prettig gevoel aan over, heel fijn dat men coulance heeft verleend. Maar het vage verhaal kan duiden op 2 zaken:
1. Het kan zijn dat men niet moeilijk doet over het op eigen deel vergoede kosten.
2. de kosten worden 100% vergoed door de importeur, maar dat men mij een rekening laat betalen.
Niets mis mee dat een garagebedrijf geld wil verdienen, maar wees duidelijk.
 
Bovenaan Onderaan