inhouden bij schakelen, EGR klep ???

RS-ke

Lid
Bij het sportief opschakelen van mijn 2.0 TDI DPF heb ik vaak het probleem dat de motor inhoudt en na enkele ogenblikken terug opneemt.

Het is alsof de turbo heel even volledig wegvalt.:ahum:

Heb dit vandaag aangekaart bij mijn dealer en een technieker kwam met het verhaal dat dit nog voor kwam en opgelost werd met een plaatje met klein gaatje voor de EGR-klep te plaatsen.

Ik ken het verhaal van de plaatjes bij de EGR-klep bij 1.9 TDI's,
maar heeft iemand ervaring met een 2.0 TDI (DPF) ?
 

RS-ke

Lid
Zal wel met de DPF te maken hebben.

Meer uitleg a.u.b.:crazy:

Welke ervaring heb je daar mee gehad?

Ik veronderstel dan dat de DPF minder roet gaat slikken door het plaatje vóór de EGR en dat dit de bedoeling is van de dealer zijn voorstel.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb gewoon iets tegen DPF's. Weet wat de EGR klep is maar verder houdt het dan ook wel op. Sorry. :)

Maar ff serieus een plaatje voor je EGR klep betekend minder lucht en dat kan niet de bedoeling zijn. Minder lucht is minder vermogen.
 

VEEJAY

Forumguru
bij mijn 1.9tdi 110pk was het klepje (mechanisch) compleet dichtgezet. Bij de 2.0TDI schijnt het voor een groot deel electronisch gedaan te kunnen worden.

De dealert op de hoek zegt dat je door de EGR klep ditcht te zetten je PON garantie compleet vervalt omdat je de auto NIET mag aanpassen.


Mocht je het toch willen doen:
http://www.marktplaats.nl/index.php...2a1%2F%2FXr7zJssiPxx%2BOxc%2BZ&fta_ind=2&fs=1


Trouwens het verhaal van even minder vermogen komt bekend voor bij een ander forum. Iemand klaagt daar dat door het regenereren het zaakje even inhoud en daarna weer volop gaat. Het is zeer irritant omdat het niet voorspelbaar optreedt. Niets aan te doen.

Citaat:
Alleen met een leeg roetfilter trekt hij zoals hij zou moeten trekken. Dat is 5 minuten per cyclus. Alles erna voel je dat hij wel wil maar flink gesmoord word tot hij als toetje op de lagroom gaat regenereren en er geen zee mee te bezeilen valt.

Dan het starten, hij start gewoon niet mooi. Het lopen na het starten is nog erger. Een trekker bij -40 loopt netter.

Dan het rijden in de file. Je MOET gewoon altijd gas geven. Doe je dit niet dan gaat de wagen bokken, je zou haast denken dat de motor eruit rolt ofzo. Klopt ook wel, de motorbeschermkap vind ik eigenlijk bij olie peilen altijd voorovergezakt los op het blok.


Ik betrap me erop dat ik eigenlijk meestal met 3000+rpm rondknor. Rond de 2000 zit er en irritante hik (EGR klep).
 

purk

Senior Member
Het is zelfs zo dat als je de EGR afdicht met een plaatje dat je dan een storings melding krijgt op je instrumentenpaneel........ en daar zit je ook niet op te wachten.

De enigste oplossing is schoonmaken bij iedere beurt en basis aftelling uitvoeren.

DPF heeft niks te maken met inhouden, deze zijn zo gemaakt dat je er mist er geen storingen in zitten en je vaak genoeg lange stukken rijd, dat dit geen invloed heeft op het rijgedrag.

Misschien dat retro DPD wel problemen geven, maar mij is verteld dat deze een bypass hebben en deze gebruiken als hij vol zit en dus geen problemen geven.
 
Bovenaan Onderaan