Hallo, onze Octavia facelift 2011 1.2 met 209000 km heeft een raar probleem met af en toe inhouden.
De motor start normaal, draait normaal stationair, maar wanneer je wegrijdt schokt de motor. Eerst een beetje, wanneer je 50 rijdt schokt ie erg en 80 is niet te doen. Wanneer de auto dan aan de kant gezet wordt, na ongeveer 1km, en je opnieuw start kun je gewoon verder rijden, alsof er niets aan de hand is.
Dit alles gebeurt alleen als het erg vochtig is buiten, rel vochtigheid 100%, dus dauw.
De auto is nooit afgekeurd voor apk vanwege uitlaatgassen, maar de apk is ook altijd in juni, dus dan doet dit probleem zich niet voor. foutcodes heb ik niet.
Omdat de 1e lambda sensor nooit gewisseld is heb ik dat afgelopen weekend gedaan. Mijn gedachte was: bij vochtig weer kan er condensatie ontstaan op de lambdasonde. Als de verwarming dan niet goed werkt, krijg je foute waarden en dus een verkeerd mengsel. Na ongeveer 1 km zal de condens wel verdwenen zijn door de hete uitlaatgassen en dat zou kunnen verklaren dat de motor dan wel normaal loopt.
Misschien klopt er niks van deze redenering, maar ik heb deze klachten nog niet terug kunnen vinden, dus misschien kan iemand er iets mee.
Als het een paar keer echt goed vochtig is geweest laat ik weten of het geholpen heeft.
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
De motor start normaal, draait normaal stationair, maar wanneer je wegrijdt schokt de motor. Eerst een beetje, wanneer je 50 rijdt schokt ie erg en 80 is niet te doen. Wanneer de auto dan aan de kant gezet wordt, na ongeveer 1km, en je opnieuw start kun je gewoon verder rijden, alsof er niets aan de hand is.
Dit alles gebeurt alleen als het erg vochtig is buiten, rel vochtigheid 100%, dus dauw.
De auto is nooit afgekeurd voor apk vanwege uitlaatgassen, maar de apk is ook altijd in juni, dus dan doet dit probleem zich niet voor. foutcodes heb ik niet.
Omdat de 1e lambda sensor nooit gewisseld is heb ik dat afgelopen weekend gedaan. Mijn gedachte was: bij vochtig weer kan er condensatie ontstaan op de lambdasonde. Als de verwarming dan niet goed werkt, krijg je foute waarden en dus een verkeerd mengsel. Na ongeveer 1 km zal de condens wel verdwenen zijn door de hete uitlaatgassen en dat zou kunnen verklaren dat de motor dan wel normaal loopt.
Misschien klopt er niks van deze redenering, maar ik heb deze klachten nog niet terug kunnen vinden, dus misschien kan iemand er iets mee.
Als het een paar keer echt goed vochtig is geweest laat ik weten of het geholpen heeft.
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
Laatst bewerkt: