Inhouden bij vochtig weer

Skeauda

Nieuw lid
Hallo, onze Octavia facelift 2011 1.2 met 209000 km heeft een raar probleem met af en toe inhouden.
De motor start normaal, draait normaal stationair, maar wanneer je wegrijdt schokt de motor. Eerst een beetje, wanneer je 50 rijdt schokt ie erg en 80 is niet te doen. Wanneer de auto dan aan de kant gezet wordt, na ongeveer 1km, en je opnieuw start kun je gewoon verder rijden, alsof er niets aan de hand is.
Dit alles gebeurt alleen als het erg vochtig is buiten, rel vochtigheid 100%, dus dauw.
De auto is nooit afgekeurd voor apk vanwege uitlaatgassen, maar de apk is ook altijd in juni, dus dan doet dit probleem zich niet voor. foutcodes heb ik niet.
Omdat de 1e lambda sensor nooit gewisseld is heb ik dat afgelopen weekend gedaan. Mijn gedachte was: bij vochtig weer kan er condensatie ontstaan op de lambdasonde. Als de verwarming dan niet goed werkt, krijg je foute waarden en dus een verkeerd mengsel. Na ongeveer 1 km zal de condens wel verdwenen zijn door de hete uitlaatgassen en dat zou kunnen verklaren dat de motor dan wel normaal loopt.
Misschien klopt er niks van deze redenering, maar ik heb deze klachten nog niet terug kunnen vinden, dus misschien kan iemand er iets mee.
Als het een paar keer echt goed vochtig is geweest laat ik weten of het geholpen heeft.
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
Ik zou het eerder in de ontsteking zoeken. Nu weet ik niet of je een centrale bobine hebt met bougie kabels of losse bobines per cilinder.
Maar ik zou beginnen met uitlezen en vanuit daar verder kijken.
 

Tees

Donateur
De 1.2 TSI heeft een blokbobine met kabels naar de bougies. En het is een bekend probleem dat deze kabels wel eens slijten of corroderen. Ik heb bij de mijne de blokbobine en de kabels 2 jaar terug (~130k km) vervangen omdat ik een bokkende motor had bij zware belasting.
Het zou heel goed kunnen dat er bij jou ook iets niet goed zit in de bekabeling. Ik zou die dus ook eens controleren
 

Bakkertje

Forumguru
In dat geval (bij een blok bobine) zou je hem uit kunnen lezen, kijken welke cilinder de problemen geeft, bougie kabel wisselen met een andere cilinder en kijken of het probleem verplaatst. Als dat zo is, dan alle kabels en bougies vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Idee is zeker goed om te kijken waar de misfires vandaan komen, je kan de misfires per cylinder loggen met OBDeleven of VCDS. Bij mij wees dat op één specifieke cylinder, waarvan de bougie, kabel én die pen van de blokbobine (stevig) gecorrodeerd was.

De bougiekabels kan je volgens mij niet zomaar verwisselen, ik dacht dat de lengte vrij nauw komt voor de timing. Maar 100% zeker ben ik daar niet van.
 
Bovenaan Onderaan