Inhouden bij vol gas

Vorig weekend in duitsland geweest en bij zeer hoge snelheden trok hij niet gelijkmatig door.
Ik heb hem daarna uitgelezen en daar kwam uit:

P2000 Nitrogen oxides trap bank 1
006471 onbekend

Iemand ervaring met deze foutcodes?
Het gaat om een 2017 2.0 TDI met VVT behandeling.

Nu met normale snelheden heb ik nergens last van, behalve soms een dipje rond de 1500 toeren wat hij altijd al had.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Interessante foutmelding, heb ik hier nog niet eerder voorbij zien komen. Gerrit Speek is ook niet bijzonder gedetailleerd in dezen, ik vraag me vooral af: welke sensor of solenoid zou vervangen moeten worden?

De foutcodebeschrijving lijkt te wijzen naar de smoorklep, aangezien de vertaling van Gerrit Speek over de luchtdoorstroming in t inlaatspruitstuk gaat.
Maar als ik verder Google denk ik eigenlijk dat dit eerder gaat over de SCR katalystator, die NOx omzet naar N2 mbv urea (AdBlue).
Edit: er zit een NOx sensor direct ná de SCR. Misschien zit daar de crux.

Laatst bewerkt:
De site van Gerrit had ik al bekeken, maar misschien is dit een zwak punt van de 2.0 tdi.
Bij mijn vorige 2014 octavia 1.6 tdi had ik zoiets niet meegemaakt in 5 jaar en 210.000km.

Ik rij de auto altijd rustig warm tot 90C olietemperatuur en daarna redelijk normaal.
Meestal op de snelweg en de startstop is door Rainesh uitgeschakeld.

Tees

Donateur
Oh, zit hier geen SCR in? Dan wordt de foutcode wel interessant, zou het dan toch eerder verwijzen naar de luchtinlaat? :pieker:

Net weer geel lampje motorstoring maar nu in oostenrijk.
Uitgelezen met de car scanner app ven weer P2000.
Ik tank alleen in het buitenland die duurdere diesel, zou dat het zijn?
In nederland altijd normale diesel en nooit P2000.........

Had ook nog met VVT gebeld maar die had P2000 ook niet eerder meegemaakt en met die andere diesel had het niks te maken.
Ga gewoon wat rustiger rijden en dan heb ik er hopelijk geen last meer van.

Duijzer

Donateur
Is het bij ongeveer 3700 rpm, en houdt hij dan wat schoksgewijs in?

Ik heb ook een 2.0 Tdi (RS, andere turbo), getuned bij TVS. Die doet dat ook, 3700 Rpm in 6 en dan in gaan houden. Volgens TVS komt dat door de temperatuursensor van de turbo, die wordt dan te heet. Op een Engels forum las ik echter dat het de capaciteit van de brandstofpomp zou zijn. Als het de brandstofpomp is zou een zwaardere pomp helpen, maar dat is een dure. En de turbotemperatuursensor wegschrijven geeft kans op schade. Dus ik laat het maar zo. Overigens loopt ie dan een eindje voorbij de 240 km/u, dus ik zie het als een begrenzer…’t is dan ook wel mooi geweest…

Ik heb het dus niet continu.
Maar 2x tot nu toe, en na foutcode wissen heb ik er geen last van.
Maar vooral bij volgas doortrekken vanaf dacht ik 180km/u, dan ging dat haperend.
VVT zei nog dat het misschien met de nox sensor te maken had of anders een soort van beveiliging in de tuningsoftware.
Hij kon het wel wegschrijven o.i.d. maar dan moest ik "ff" langsrijden en dan kon hij het beter bekijken.

Bovenaan Onderaan