Inhouden motor 2e versnelling

Kinv

Lid
Beste forum leden,

Gisteravond ging ik een drempel in mijn woonplaats over. Ik reed in de 2e versnelling en het leek alsof de motor in hield c.q. af wilde slaan. Bij de navolgende drempels idem dito. Als ik gas gaf dan pakte de motor en ook op de stukken weg tussen de drempels geen problemen. Geen foutmelding in display en ook het starten vanmorgen was normaal. Verder vandaag nog niet mee gereden.

Bij de eerste ronde drempel stak een kei/steen iets verhoogd uit uit de drempel. Ik ben daar waarschijnlijk met de linker voorband (bestuurderszijde) over heen gereden. Hier voelde ik de eerste keer een soort van weerstand/inhouden. Daarna dus bij elke drempel. De FII heeft 55K op de teller staan en is net anderhalf jaar oud. Voor dat ik naar de garage ga eerst graag jullie mening weten. Alvast bedankt.
 

Joske

Forumguru
misschien een op het eerste zicht wat idiote opmerking maar toch: was je brandstoftank zo goed als leeg?
 

Kinv

Lid
Modbreak: lees de regels over quoten, want dit was een onnodige quote.

Hoi Joske, neen tank is nog halfvol. Ik had geen problemen tot dat ik de eerste drempel passeerde met de omhoog stekende kei/steen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske

Forumguru
en over wat voor een kei spreken we dan hier wel? rots van Dinant? :D

hoe heb je de kei geraakt dan? met de bodemplaat? of met 1 wiel? of ergens er tussen? Er moet toch al iets serieus kapot gegaan zijn (door de kei dan) wil je daar iets van merken aan je wagen hoor. Tenzij er natuurlijk nu een grote plas olie onder je wagen ligt.. dan is je carter er aan ;) (maar dan zou je niet meer rijden...)
 

Kinv

Lid
Modbreak: lees de regels over quoten, want dit was een onnodige quote.

De ronde drempel (t-kruising) is opgebouwd uit Belgische kasseien. Een van deze kasseien stak ongeveer 3-5 cm boven de drempel uit. Bodemplaat, etc. is niet geraakt en de auto blijft ook in het spoor, etc..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kinv

Lid
Modbreak: lees de regels over quoten, want dit was een onnodige quote.

Tevens alleen met linker voorwiel over heen gereden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske

Forumguru
vreemd verhaal... (ik heb je eerste post nog eens gelezen om het wat beter te begrijpen)

ik zou zeggen, controleer dan om te beginnen de desbetreffende band op schade (ook de binnenkant van de band). En probeer het nog eens een keer te simuleren of dat het probleem er nog is. Terwijl je de band controleert kan je eventueel naar de zichtbare delen van de ophanging kijken maar ik kan zo niet direct meer aan iets anders denken :)
 

Kinv

Lid
Modbreak: lees de regels over quoten, want dit was een onnodige quote.

Joske, bedankt voor het meedenken. Straks eens even controleren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Asr / esp misschien aangesproken omdat wiel over keien geen grip dus slip had en waardoor asr aanspreekt en de motor gaat smoren ??
 

Joske

Forumguru
Modbreak: lees de regels over quoten, want dit was een onnodige quote.

maar daarna had de TS het bij iedere drempel die er op volgde.. (alé, zo begrijp ik het verhaal toch ;) )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kinv

Lid
Update.
ASR en esp had ik zelf ook in gedachte. Vanmorgen na melding op dit forum een stuk met de auto gereden. In eerste instantie bij koude motor geen problemen. Nadat de motor normaal warm was (temp. meter ongeveer 100 gr) begon het probleem zich in lichte mate weer voor te doen. Niet bij elke drempel meer inhouden en zelf wat gas bijgeven (2e versnelling). Ik maak zelf altijd gebruik van het start stop systeem en heb gecheckt of, als ik dit systeem uit zet, het probleem dan weg zou zijn.
Nadien geen probleem meer (start stop uit). Toen het start stop systeem weer aangezet, en een aantal drempels genomen in zelfde versnelling met gas los laten voor drempel, en voor als nog geen problemen m.b.t. inhouden. Van het weekend maar eens even in de gaten houden en anders volgende week naar garage.
Bedankt voor jullie hulp en eventuele nog komende aanvullingen.
 

EdK

Forumguru
Ben benieuwd naar wat het uiteindelijk is en ga er van uit dat je dit hier volgende week gaat posten !!??
 

Kinv

Lid
Modbreak: lees de regels over quoten, want dit was een onnodige quote.

Absoluut Edk, worden we allemaal wijzer van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Barkie

Nieuw lid
Heb zelfde probleem met mijn GL. Motor reageert goed. Bij wegrijden/gasgeven lijkt het net of de motor niet wil en bokt. Dit doet hij niet altijd. Dit bokken doet de GL soms ook bij 2000 RPM, terwijl de motor bij dit toerental het sterkst moet zijn. Normaal als je in een (te) hoge versnelling rijdt,wil de motor niet maar bokt ook niet.
Denk dat ik de GL eerder voor onderhoudsbeurt breng (nu 86K). Ps ook problemen met EGR klep gehad: software update en regelmatig 1x/maand 3000 RPM rijden voor ca 10min.
 
Bovenaan Onderaan