Inhouden motor tussen 2000 en 2300 toeren

lapje

Nieuw lid
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die een probleem hebben met het "inhouden" van de motor.

Met mijn Skoda O2 Combi Elegance 1.9 TDI, afleverdatum 5 juni 2006, en nu 1200 km op de teller houdt de motor in bij elke versnelling. Dit gebeurt tussen de 2000 en 2300 toeren. Bij heel rustig gas geven en veel gas geven is het probleem minder. Daar tussen in is het best wel irritant.

Zijn er meer mensen met dit probleem. Zo ja, is het probleem bij jou verholpen? Ik wil het nog even aankijken maar als het blijft ga ik toch een bezoekje brengen aan de dealer.

Voor de rest is deze auto echt geweldig. Zeer comfortabel en bij de Elegance uitvoering veel leuke standaard opties.
 
Dit ssijnt een bekend probleem te zijn van de laatste 1.9tdi lichting. O.a. seat VW en Audi hebben er ook mee te maken. Het is een hel licht inhouden van de motor, hij "hikt" als het ware en gaat dan weer door. Het wordt iig veroorzaakt door het motor management. Goede tuning heeft effect, maar ook dan kan het nog steeds aanwezig zijn weet ik uit ervaring.

Kaart het in ieder geval aan bij je dealer, hopelijk komt er een oplossing voor vanuit de fabriek/importeur? Die trouwens de milieu eisen de schuld geeft..... /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/2133.gif
 

Mistraller

Senior Member
Heb dit bij mijn auto na laten kijken, is een bekend probleem bij skoda/importeur.
Het heeft te maken met het tweemassa vliegwiel.
Oplossing is er nog niet.
 

Dey

Actief lid
Ik heb dit ook en ben ook zeer benieuwd wanneer er een oplossing komt!
Het is geen mega probleem, maar het moet wel opgelost worden.
 
Heb het inderdaad ook! Bij de dealer konden ze niks vinden en was ook niks bekend, vind vrij irritant dat "hikken" terwijl je gas geeft. Wel raar dat het bij de importeur bekend is en bij de dealer niet. Hebben die geen monteur-forum?? Misschien idee voor nieuw groepje hier... /forum/images/graemlins/wink.gif
(heb ook 1.9tdi)
 

Timothee

Actief lid
Ik heb nog niet echt op de toerenteller gelet maar die van mij, nu 1 week oud en 1900km op de teller, houdt ook af en toe in. Had ik al eerder gemeld en er is ook al een ander topic over.

Ben nog niet terug gegaan; ik wacht het nog even af...tot nu toe heb ik er nog niet echt veel last van.
 
@Mistraller

Dat probleem met het 2 massa vliegwiel is inderdaad bekend en daar is wel degelijk een oplossing voor! Sterker nog, daar is zelfs een terug roep actie op voor alle VAG merken. Mijn Skoda heeft er ook al aan moeten geloven, is wel een 2.0 TDI. Na vervanging was het probleem, leek op een stuiterende koppeling, opgelost.
 

lapje

Nieuw lid
Goed nieuws dat het een bekend probleem is en dat er een oplossing voor is. Slecht nieuws is dat bij alle Skoda's, sinds het probleem bekend is, geen actie is ondernomen om het probleem te verhelpen. Het lijkt me een taak van de dealer of importeur om alle bekend zijnde zaken die van te voren zijn op te lossen te verhelpen voordat er aflevering aan de klant plaatsvindt.
 

Bert001

Nieuw lid
zelfde probleem hier. 1.9tdi 105 pk nu ongeveer 2 weken oud en 3000 km. Dealer zei: Dat is het eerste wat ik er van hoor.
 

Bert001

Nieuw lid
zelfde probleem hier. 1.9tdi 105 pk nu ongeveer 2 weken oud en 3000 km. Dealer zei: Dat is het eerste wat ik er van hoor.
 

Mistraller

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Tuimelaar</font><hr />

@Mistraller

Dat probleem met het 2 massa vliegwiel is inderdaad bekend en daar is wel degelijk een oplossing voor! Sterker nog, daar is zelfs een terug roep actie op voor alle VAG merken. Mijn Skoda heeft er ook al aan moeten geloven, is wel een 2.0 TDI. Na vervanging was het probleem, leek op een stuiterende koppeling, opgelost.

[/ QUOTE ]

Terugroep acties worden toch vaak vanuit importeur opgezet? Van wanneer is deze terugroepactie? Ik heb namelijk ook Golf rijders horen klagen.

Wellicht handig om te vermelden vanuit welke dealer cq leasemaatschappij je het bericht gehad hebt etc...
Was dat specifiek voor de 2.0 motoren wellicht?

Ik stoor me er mateloos aan, hoe eerder het opgelost is hoe liever. Heeft de aanpassing bij jou nog verdere gevolgen gehad mbt rijgedrag of verbruik?
 
Bij welke garage/dealer is het dan wel bekend? Wellicht dat zij kunnen referen of dat ik dat bij mijn dealer kan doorgeven zodat ze contact onderling kunnen opnemen.
 
was gisteren bij de importeur. bij SEAT was het probleem verholpen met een nieuwe firmware (flash) van het motorstuurapparaat. voor SKODA moet hij nog komen
 
@Mistraller
Bij mijn auto was geen sprake van een terug roep actie, echter had mijn garage het er over dat er iets van een terug roep actie op touw zou worden gezet.... In ieder geval is er een gemodificeerd vliegwiel voor zowel de 2.0 als de 1.9 TDI. Alhoewel het bij de 1.9TDI ook een motor management probleem kan zijn...
Na vervanging heb ik niet veel verandering kunnen bespeuren, enige is dat door een iets andere, lees soepelere, constructie de motor kanteling wat beter voelbaar zijn, zij het miniem.... Verbruik etc is hetzelfde gebleven, alleen het vervelende inhouden/stotteren (lijkt nog het meest op een slippende koppeling) rond de 2000rpm verholpen.
Dealer is de Groot in Meerkerk.
 
Bovenaan Onderaan