Inhouden op de snelweg bij constante snelheid

Hoi allemaal, ondertussen staat de teller van mijn Octavia greenline 1.6TDI op 260.000 km en ik heb een nieuw probleem.
Als ik op constante snelheid op de snelweg rijd, op de cruise control of zonder, houdt hij plots in en lijkt hij op 2 poten te lopen.
Als ik de koppeling intrap en wat gas geef en weer koppel en doorrijd is het weg.
Het rare is dat het vooral lijkt voor te komen als het regent maar dit kan ook toeval zijn.

Er is geen motorstoringslampje zichtbaar.

Heeft 1 van jullie zoiets al eens meegemaakt? Ik denk aan vervuilde EGR, gasklephuis of misschien problemen met de variabele vanen van de turbo?
Of is de luchtmassameter van slag door de vochtige lucht?
De auto start goed, loopt mooi en heeft geen verhoogd brandstofverbruik.

Groeten, Ed.
 

Kuba76

Lid
Dit wil ik even volgen, ik heb nl hetzelfde probleem. Ook als ik gewoon aan het rijden ben een eventjes gewoon het gas aantik en meteen loslaat, houdt de wagen in. Alsof hij afremt zelfs. En als ik dat 's avonds doe, zie je de lampen zelfs even dimmen, alsof de spanning een fractie van een seconde wegvalt. Als ik in het menu kijk, geeft de wagen ook steeds aan dat de wagen een hoog energieverbruik heeft, zelfs als ik alles (a/c, verlichting, verwarming, spiegelverwarming, achterruitverwarming) afzet.
Verder loopt de auto prima, trekt normaal op, geen hoger verbruik.
Hopelijk heeft iemand hier een antwoord een oplossing voor.
 
@Kuba76: als je auto constant aangeeft dat hij een hoog stroomveebruik heeft is vaak je accu slecht. Ook het start/stop systeem is dan niet actief.

On-topic: vandaag 100km gedaan bij droog weer en niks aan de hand. Het heeft dus inderdaad met vocht te maken. Welk elektrisch systeem zou bij vocht deze symptomen kunnen geven? Ik ga hem morgen uitlezen, mogelijk wordt ik er wat wijzer van.
 

Kuba76

Lid
Skootje, ik denk inderdaad dat de batterij aan vervanging toe is, ze heeft haar jaren dienst er al op zitten . Na wat onderzoek heb ik een vermoeden dat het aan een abs-sensor ligt. Ga hem deze week ook eens laten uitlezen. Ik hou je op de hoogte.
 
Ik zag in een oud draadje dat de luchtmassameter wel eens kan opspelen als het regent en er veel spray is. Dit was voor een Octavia I maar het lijkt me heel logisch, ik ga daar eerst eens naar kijken.
 
De nieuwe luchtmassameter is binnen, van de sloop uit een auto die 3km (!) gereden had. WWat opvalt is dat de oude sensor gecorrodeerd is en het kapsel van de sensor (blauwe druppel) stuk is. Bij de nieuwe is dit ok. Ik heb goede hoop dat dit het was. Door het ontbreken van het kapsel komt er vocht in het sensor deel. De nieuwe sensor zit op de auto, nu wachten op een regenbui of het probleem verholpen is. Zie de foto's. oude_sensor.jpg nieuwe_sensor.jpg
 
Helaas, gisteren in de miezer gereden en hij houdt nog in. Binnenkort eens uitlezen. Jullie nog ideëen?
 

Kuba76

Lid
Hier hetzelfde, ook de luchtmassameter vervangen en het probleem blijft.
Ik heb trouwens ook de batterij vervangen.
 
Vandaag de auto uitgelezen,

ik vond de volgende fout, maar die is al een tijdje aanwezig:

5945 - Exhaust Pressure Control Valve
P0478 00 [032] - Short to Plus
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

5946 - Exhaust Pressure Control Valve
P0478 00 [032] - Short to Plus
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

5939 - Exhaust Pressure Control Valve
P0477 00 [032] - Signal too Low
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

5942 - Exhaust Pressure Control Valve
P0477 00 [032] - Signal too Low
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

5941 - Exhaust Pressure Control Valve
P0475 00 [032] - Electrical Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Zit deze klep bij de skoda octavia3 in het midden onder de auto of is dit een deel van het EGR circuit achterop het blok (CRKB)?
Ik vraag me alleen af of dit het probleem is, deze fout heb ik al een tijdje en daar reed de auto prima om.
Na alle codes gewist te hebben een rondje gereden in de regen. Het probleem trad 3 keer op, maar geen foutcodes in het geheugen.
Ik heb wel even naar de brandstof druk in de rail gekeken tijdens het rijden, die was prima, geen afwijkingen.

Om de motor te laten lopen heb ik brandstof, compressie en lucht nodig. Brandstof lijkt er te zijn, compressie is er zeker dus mogelijk is er iets met het gasklephuis? Dat deze dichtslaat zodat de motor niet meer wil. Of hebben jullie het idee dat het bovenstaande probleem toch het issue is? Dat het EGR systeem te veel uitlaatgas bijmengt waardoor hij niet meer wil lopen?
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn er 2 (meest waarschijnlijke) mogelijkheden, gezien de foutmeldingen: of de EGR klep of het gasklephuis. Ik zou denken dat die exhaust pressure valve slaat op de EGR klep. Enige andere dat in de uitlaat zit is de turbo, die gebruikt natuurlijk de uitlaatdruk om de inlaatdruk aan te zwengelen, maar volgens mij zit daar alleen variabele schoepen in, geen bypass (dus geen regelklep). En de turbo is weer verbonden met het gasklephuis.

Overigens kan er bij moderne autos van alles zijn waardoor een motor inhoudt. Het simpele principe vab fuel-air-bang aflopen gaat eigenlijk alleen op als ie helemaal niet start, dan mist er 1 van de 3. Bij inhouden kunnen er wel 100 oorzaken zijn.
 
Hpi Tees,

Bedankt voor je antwoord. Het gasklephuis zit voorop de motor en wordt dus snel nat als het regent. Dat zou mogelijk het probleem kunnen zijn. De hoge druk egr klep zit ook voorop het blok, achter het gasklephuis. Die zou dus ook kunnen storen bij regen. De lagedruk egr zit achterop het blok en wordt niet snel nat. Ik denk dat de foutmeldingen gaan over de lagedruk egr (kan iemand dat bevestigen?) Dus het gasklephuis zou mgelijk de 1e verdachte kunnen zijn.
 

Tees

Donateur
Ehm, ik dacht dat er auto óf een lage-druk-EGR óf een hoge-druk-EGR heeft? Als ik de diagrammen zo zie heeft de 1.6 TDI een lagedruk EGR, dus de uitlaatgassen gaan eerst door de turbo en dan langs/door de EGR.
 
Ja klopt, maar ik heb ook een hoge druk egr. Er zit een extra poort op het uitlaatspruitstuk die uitlaatgas door de kop heen stuurt naar het inlaatspruitstuk via de hogedruk egr klep
 

Bijlagen

  • nF4JzXdSGQlydwd6.jpg
    nF4JzXdSGQlydwd6.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Kijk ik dan naar de verkeerde motor oid? Ik vond alleen deze:
9544c9b5d05cfeb11804309d59e3c971.jpg


Waarbij nummer 1 de EGR is.
 
Dat is het juiste blok hoor! Dit zit op de achterzijde van het blok. Als je goed kijkt zie je dat er een 5e uitlaatpoort aanwezig is op het uitlaatspruitstuk (gat rechts). Dat gat staat in verbinding met het inlaatspruitstuk door een intern kanaal in de kop dat uitkomt op de hogedruk egr klep (19 in mijn plaatje)
 

Tees

Donateur
Ah, die had ik nog niet gevonden. Ook heel logisch dat ze in ETKA een hoofdstukje Uitlaatgasterugvoer hebben waar de ene EGR in zit en dat de andere in het hoofdstukje Inlaatspruitstuk zit :banghead:
Soms snap ik die logica niet...

Anyhow, als ik dan moet gokken waar die foutmeldingen vandaan komen, dan zou ik de hogedruk EGR kiezen. Die zit tenslotte rechtstreeks op de uitlaat, waar bij de lagedruk de turbo er nog tussen zit.

Zegt niet dat het probleem dus ook daardoor komt...:pieker:
 
Vandaag wat gelogd met een obd dongel. Wat opvalt is dat de gasklep (of eigenlijk anti shudder valve) om de zoveel tijd van 85% naar 25% gaat voor een paar seconden. Lijkt me wat raar, ik ga nog eens bij regen loggen om te zien of er verschil is.
 

Bijlagen

  • Log.JPG
    Log.JPG
    164,9 KB · Weergaven: 17
Geen regen tot nog toe maar ik heb wel met een andere octavia een rit gedaan. Conclusie: de ASV moet de hele rit open blijven staan. De fout zit dus òf in deze klep, de kabels ernaartoe of de ECU. To be continued.
 

Tees

Donateur
Ik neem aan dat deze log bij constante snelheid gemaakt is? Kan me goed voorstellen dat de ASV het probleem veroorzaakt inderdaad als ik dit zo zie.

Ik weet niet exact hoe de ASV werkt tov een gasklephuis in een benzinemotor (ken alleen die), maar neem aan dat je deze ook kan calibreren met VCDS? Dan test ie de volledig open en dicht positie en stelt zich daarop in. Kan je iig eens proberen, wie weet lost t wat op.
Maar ik acht de kans groter dat er een kabelbreuk zit, een slecht contact, of idd de klep zelf. Connector loshalen en inspuiten met electrospray kan je sowieso ook altijd eens proberen.
 
Bovenaan Onderaan