Injector skoda fabia 1.2 TDI 2011 en garantie

ssteff

Nieuw lid
Vorig week plots grote rookpluim achter mijn skoda'tje fabia op de snelweg.
Takelen dus.
Verdict van de garage: kapotte injector cilinder 1...
En nu komt: het kostprijs vervangen: 860 euro....
? Is dit een normale kostprijs.... zijn die injectoren van goud dan?

Mijn skoda had recht op een 2+2 jaar garantie: bij vermelding kreeg ik promp de reactie dat deze garantie niet meer geldt omdat het onderhoud aan 30 duizend kilometer niet is gebeurd....

Dit onderhoud was inderdaad niet gebeurd, de wagen had ook geen indicatie gegeven dat ze moest gebeuren, en dit was dan ook gemeld bij het onderhoud van 45000 km....

Nog iemand dergelijke ervaringen?
Groeten,
Stefaan.
 

CDK

Forumguru
Hallo Stefaan,

als je zin hebt, mag je jezelf hier even voorstellen http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/ dat stellen we erg op prijs ;)

Of dat een gebruikelijke prijs is durf ik niet te zeggen, maar wat ik wel kan zeggen is dat ze wat betreft de garantie een punt hebben, ook de mobiliteitsservice vervalt als je je niet aan de voorgeschreven beurten houdt. Helaas........ :(

Greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Welkom Stefan. Inderdaad wordt aan het onderhoudsschema gerefereerd ten tijde van coulance voorvallen.
Hopelijk kun je nog een goede deal maken.
De prijs komt op mij wel erg hoog over.
Informeer eens bij een bedrijf als VAG Techniek in Nuenen vrijblijvend naar de vervangingsprijs. Zo heb je een beetje een referentiekader
 

erik2907

Actief lid
......onderhoud aan 30 duizend kilometer niet is gebeurd....

Dit onderhoud was inderdaad niet gebeurd, de wagen had ook geen indicatie gegeven dat ze moest gebeuren, en dit was dan ook gemeld bij het onderhoud van 45000 km.....

De auto geeft geen indicatie bij 30.000 voor onderhoud maar wel bij 45.000? Tenminste, dat maak ik op uit bovenstaande. Of heb je er zelf aan gedacht bij 45.000 km?

Zonde van de garantie als je één beurt vergeet .......
 

ssteff

Nieuw lid
De auto geeft geen indicatie bij 30.000 voor onderhoud maar wel bij 45.000? Tenminste, dat maak ik op uit bovenstaande. Of heb je er zelf aan gedacht bij 45.000 km?

Neen, geen indicatie voor 30.000 gekregen.
De garantie is trouwens de reden dat ik naar de merkendealer ben blijven gaan...
De prijzen swingen daar wel de pan uit.
 

Import Yeti

Forumguru
Welkom op dit forum. Volgens mij zijn de injectors in jouw auto van het type Piëzo. Dit zijn injectors die d.m.v piëzo techniek meerdere inspuitingen per arbeidsslag in kunnen spuiten. Dit zijn inderdaad peperdure injectoren die eerder genoemd bedrag inderdaad kunnen verklaren helaas.
 

Cordoba

Forumguru
Stefaan: staat je auto op vaste of op variabele onderhoudsintervallen?

Overigens hoef je niet naar de dealer/merkgarage om je recht op garantie te behouden: goede gespecialiseerde garages voeren onderhoud uit, volgens de regels en met materialen zoals voorgeschreven door de autofabrikanten, en dat is voldoende om het recht op garantie te behouden (= ook Europees recht), de mobiliteitsgarantie is het enige punt dat wel vervalt bij onderhoud door een niet-dealer.
 

erik2907

Actief lid
Stefaan: staat je auto op vaste of op variabele onderhoudsintervallen?

Overigens hoef je niet naar de dealer/merkgarage om je recht op garantie te behouden: goede gespecialiseerde garages voeren onderhoud uit, volgens de regels en met materialen zoals voorgeschreven door de autofabrikanten, en dat is voldoende om het recht op garantie te behouden (= ook Europees recht), de mobiliteitsgarantie is het enige punt dat wel vervalt bij onderhoud door een niet-dealer.

Dan heb ik minder goed nieuws, de Skodabank heeft haar garantievoorwaarden voor de verlengde garantie per 1 januari 2014 gewijzigd. Uitsluitend bij onderhoud, uitgevoerd door de Skoda dealer, komt men voor vergoeding in aanmerking. Dit staat los van de FABRIEKSgarantie welke wel onder Europees recht valt. De verlengde garantie is namelijk een verzekeringsproduct en men gaat akkoord met de polisvoorwaarden.

Twijfel? Ik spreek uit ervaring van een defecte gordelspanner! Mooi bijkomend gegeven is dat mijn lokale (Opel) dealer mij altijd heeft voorgehouden dat garantie Europees geregeld is, maar er zelf ook niet bij stil gestaan heeft dat het een verzekeringsproduct betreft (de verlengde garantie) en hij mij volledig tegemoet komt in de kosten inclusief gratis leenauto!
 

Cordoba

Forumguru
@erik2907 Gezien het verzekeringsproduct heb je waarschijnlijk gelijk, maar feit blijft dat het abnormaal is dat een injector het na ruim 45000 km laat afweten (45.000 beurt is gedaan). Dan val je dus terug op Europees recht: een injector van een automotor moet veel langer meegaan, 200.000 km lijkt mij toch wel een minimum voor een normale injector.
 

erik2907

Actief lid
@Cordoba, of ik gelijk heb, dat weet ik wel zeker. De lokale garage heeft tweemaal gebeld met de Skodabank en met de bevriende Skoda dealer. Geen garantie!

Ben het met je eens dat de injector langer moet mee gaan als 45.000 km, maar tja, onderhoud niet uitgevoerd is verwijtbaar gedrag en geen vergoeding in mijn optiek. Een beetje dealer zou je natuurlijk tegemoet kunnen komen uit coulance (klantenbinding).

Interessant vind ik nog steeds waarom @ssteff geen indicatie heeft gekregen bij 30.000 km maar wel met 45.000 km een onderhoudsbeurt heeft laten uitvoeren. Kreeg hij toen wel een indicatie en/of is het een auto met wel/geen VOI?
 

Cordoba

Forumguru
@erik2907 Het is hoe dan ook een eigenaardig verhaal. Het onderhoudverhaal, is leuk maar doet hier niet ter zake: want welk onderhoud gebeurd er aan een injector bij 30k? Eigenlijk bij welke onderhoudsbeurt wordt er enig onderhoud gepleegd aan de brandstofinjectoren? (LPG laat ik even buiten beschouwing)
Het argument van de onderhoudsbeurt, is in mijn optiek even steekhoudend als dat de bandenspanning niet in orde was. (bij wijze van spreken) Ook voor een rechter zal de dealer/Skoda aannemelijk moeten maken dat dit ontbrekende onderhoud de oorzaak is, én dat het ontbrekende onderhoud een fout van de eigenaar/gebruiker is. (ik weet niet of servicemeldingen uit te lezen zijn, het liefst natuurlijk met datum en km-stand)
 

erik2907

Actief lid
Eens met uitzondering van het onderhoud. Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor tijdig onderhoud. Je kunt er niet vanuit gaan dat elektronica te allen tijde werkt. Fysieke waarneming blijft een must. Immers je koopt een product met garantie en gebruiksvoorwaarden en om voor garantie/coulance in aanmerking te komen dien je hieraan te voldoen.
 

Bart1979

Actief lid
Vervelend verhaal. Onderhoud heeft feitelijk niets te maken met het wel of niet functioneren van een injector, ook bij onderhoud op 30.000 was deze kapot gegaan.
Feit is, dat men, zoals bij de meeste verzekeringsproducten, onder uitkeren uit probeert te komen zodra daar ook maar een aanwijsbare reden voor is. In dit geval dus het niet tijdig uitvoeren van onderhoud.

Enige dat nog interessant is om te weten: staat de Fabia op VOI of vaste intervallen (af fabriek in NL staat de Greenline tot en met 2013 op vaste intervallen, vanaf modeljaar 2014 op VOI).

Prijzen vergelijken met diverse garages kan nog wel eens lonen, maar ik denk dat het onderdeel gewoon erg aan de prijs is.
 

Desperado

Forumguru
Gebruikte injectors zou ik niet aan beginnen. Contact opnemen met een dieselspecialist, die kunnen vaak repareren of tegen gunstigere prijzen een nieuwe leveren en waarschijnlijk ook wel monteren.
 

Cordoba

Forumguru
Eens met uitzondering van het onderhoud. Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor tijdig onderhoud. Je kunt er niet vanuit gaan dat elektronica te allen tijde werkt. Fysieke waarneming blijft een must. Immers je koopt een product met garantie en gebruiksvoorwaarden en om voor garantie/coulance in aanmerking te komen dien je hieraan te voldoen.


Als de auto op variabel interval staat, geeft de auto aan wanneer er onderhoud nodig is, dat is niet een vaste datum of km-stand, dus dan is de vraag wat is 'tijdig' onderhoud. Garantie en gebruiksvoorwaarden zijn leuk voor verkoper/importeur/fabrikant, maar ondergeschikt aan de wet. Dat betekent dus dat de kans serieus aanwezig is dat een garantieclaim wordt afgewezen, met verwijzing naar de bepalingen, maar dat dit volgens de wet niet geldig is.
 

erik2907

Actief lid
Als er sprake is van VOI dan is dat ook in de voorwaarden opgenomen dat dit leidend is en dat men daarvan mag uitgaan.

Echter in dit specifieke geval heeft @ssteff nog steeds niet aangegeven of hij vaste interval kilometers heeft of VOI. Zou wel handig zijn om te kunnen beoordelen of er wél sprake dient te zijn van garantie.
 

Bart1979

Actief lid
de nieuwprijs van een injector voor jouw motor is bij de dealer te krijgen voor € 479 dus rekenen ze € 390 arbeid.

een gebruikt exemplaar zie ik prijzen schommelend tss €125 en €235

https://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/resultaat.aspx?onderdeelnummer=03p130277&onderdeel=verstuiver (diesel)


Dan is de injector wel fiks aan de prijs. Arbeid is ook wel erg hoog, zelfs uitgaande van een uurtarief van zeg 100 euro is het nog bijna 4u werk? Ik ben geen monteur, maar een injector vervangen lijkt me een relatief eenvoudige klus?
Onafhankelijke garages rekenen iets van 60 tot 80 euro per uur, dus het kan wel goedkoper denk ik.
 

Joske

Forumguru
Voor de geïnteresseerden, de handleiding in bijlage (hoe de verstuivers te vervangen)
 

Bijlagen

  • verstuivers vervangen 1.2TDI.pdf
    363,6 KB · Weergaven: 48
Bovenaan Onderaan