Inlaatspruitstuk lek

Cranske

Nieuw lid
Hallo

Ik heb nu ongeveer een ton kilometers op de teller van mijn Octivia III staan.

Sinds kort moest ik regelmatig de koelvloeistof bijvullen, ongeveer een half litertje om de 3-4 weken (wat overeenkomt met een 2000-3000km). Ik ken zelf bitter weinig van auto's, maar genoeg om te weten dat dat dus niet helemaal goed is...?

Een tijdje terug dan toch meer eens bij de dealer langs gegaan. Na verschillende onderzoeken blijkt dat er een lek is in het inlaatspruitstuk. Dit zou vervangen moeten worden, wat inclusief werk ongeveer een 1.000euro zou kosten.

Doordat de wagen gechipped is, zou dit niet onder garantie vallen?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of valt dit gewoon wel onder garantie? of is het 2x kassa kassa voor de garage?

Alvast dank.
Hoi hoi
 

Huibert

Forumguru
De uitspraak van de dealer lijkt mij een beetje kort door de bocht. De vraag is, is dit defect een direct gevolg van het chippen? Wanneer dit zo is dan heb je geen garantie maar het lijkt mij vreemd. Voor een nette prijsopgaaf zou je kunnen informeren bij bijvoorbeeld Vag-techniek in Nuenen, maar er zijn natuurlijk meer van dat soort bedrijven.
 

Cranske

Nieuw lid
Wat mij gezegd werd is "het kan een gevolg zijn van de chiptuning".

Daarom draai ik de vraag om, aan de kenners, kan/mag er uberhaupt een koelvloeistof lek onstaan in het inlaatspruitstuk? Al dan niet door tuning?
De wagen heeft nu 100.000km, waarvan 80% (al dan niet meer) autostrade kilometers.

Alvast dank alweer!
 

ertromp

Forumguru
Door overbelasting van de motor en dien ten gevolge warmte ontwikkeling kan best een kunststof inlaat spruitstuk scheuren
En op de letter van de Skoda garantie heeft de dealert een punt
Het kan een gevolg zijn van tuning
 

hemi24

Forumguru
Tot dusverre klinkt het me allemaal vreemd in de oren, maar wellicht krijgen we nog details m.b.t. het type motor..?
 

Cranske

Nieuw lid
De motor is een 2.0 TDI 150pk met handbak.
Specifieke details van de reparatie heb ik niet, ik zie enkel dat ze het inlaatspruitstuk zullen vervangen, onderdeel nummer 04L129766Q
en verschillende "dichtingen".
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is een geheel, intercooler en inlaatspruitstuk. Vandaar dat het zoveel kost.
Heb nog niet eerder lekkage aan dit onderdeel gezien bij de Octavia III.
 

Bijlagen

  • 04l129766h-1307280.jpg
    04l129766h-1307280.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 42

hemi24

Forumguru
Lijkt me niet gezond om daar lang mee door te rijden, als de koelvloeistof door de motor wordt aangezogen..!
 

hephie

Lid
Dat moet lukken, ik heb net hetzelfde aan de hand!!!
De mijne is niet gechipped, ook 2.0 TDI handbak, 1 van de eerste destijds (toen zag je hem nog quasi niet rond rijden!)

Na wat heen en weer gemail met de garage, is de conclusie, je wagen is ouder dan 2 jaar, dus het is toch niet meer onder garantie :(

Veel succes ermee, laat me zeker weten wat er bij jou verder zal gebeuren a.u.b!
Is hij ook al ouder als 2 jaar?
 

Marcel90

Nieuw lid
Hoi Cranske,

Het is een oud topic maar was het probleem opgelost met een nieuwe intercooler? Ik heb hetzelfde probleem met een 1.6 TDI. Ook na het chippen ligt koelvloeistof verbruik. De auto is bij de garage geweest en hun verdachte is ook de intercooler.

Groet,
Marcel
 

Canon-Eye

Forumguru
@Marcel90 , daar gaat @Cranske niet op antwoorden. Na die 4 berichten in dit topic is hij al ruim 3 jaar iet meer op het forum gesignaleerd.

2 tips:
  • Als je iemand wilt taggen, zet dan een @ voor de forumnaam. Betrokkene krijgt dan een melding.
  • Het wordt gewaardeerd als je als nieuwkomer op het forum jezelf (en evt. je auto) even voorstelt in het Meet en Greet gedeelte van het forum. Dat kan zo kort of zo uitgebreid als je zelf verkiest; gegevens over je auto helpen wel om ingeval van vragen of problemen gericht antwoorden te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan