inparkeren en noodstop

mantaray

Nieuw lid
Heb op mijn Kodiaq alle toeters en bellen ivm waarschuwingssystemen, toch grijpt die niet in als ik inparkeer en tot 15 cm van de achterstaande auto nader.
Dus over de rode streep en dichter vertrouw ik het eigenlijk niet.
 

hemi24

Forumguru
Één en ander hangt ook af van de snelheid waarmee je een object nadert.
Daarnaast moet het in het parkeermenu wel ingeschakeld zijn…
 

fanSkoda-VW

Forumguru
@mantaray In de Scala moest ik ook zélf de rem bedienen. Wss idd ivm (nog meer afkortingen?) doordat je stapvoets rijdt.
Maar was voor mij de 1e keer ook schrikken.

grtss
 

hemi24

Forumguru
Ik dacht dat de noodstop alleen werkt boven de ... (30?) km/u?
Dit gaat over inparkeren (achter), en dat gaat begrijpelijk ook met lagere snelheden (d.m.v. de parkeersensoren).
Alleen zijn die systemen redelijk “smart” dus als je twijfelachtig ergens op af rijden zal het systeem niet herkennen als noodgeval.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Het systeem lijkt sneller in te grijpen als het gedetecteerde object zelf ook beweegt. Ik had gisteren nog een ingreep toen ik achteruit een parkeerplaats uit reed richting een weg waar auto’s reden. Boem, in één keer stil. Ook met voetgangers al eens gehad. Maar ook, in tegenstelling tot deze twee ervaringen bij het achteruit oprijden van mijn eigen oprit, schuin omhoog, dicht langs de heg. Wellicht gewoon geen peil op te trekken dus, net als bij de andere veiligheidssystemen…..
 
Laatst bewerkt:
Volgens het instructieboekje van mijn O3 werkt dit bij achteruit inparkeren tot een snelheid van max 8 km/u. En het werkt echt: had zelf een keer een ingreep door wat hoog opgeschoten begroeiing op een onverharde parkeerplaats. Er was niks aan de hand maar je schrikt wel.
 

hemi24

Forumguru
@Rallye : de ingrepen die jij benoemd komen van een ander systeem, namelijk de cross-traffic detection…
Daarbij wordt gebruikgemaakt van de radarsensoren in de hoeken van de achterbumper (niet zichtbaar van de buitenkant).
 

RoelF

Forumguru
Ja, werk echt. Ik heb ook wel eens 'last' van de struiken als ik net te vlot achteruit inparkeer. Een luide piep en de (hand?)-rem gaat er dan automatisch op. Maar 30km/u haal ik dan zeker niet.
 

hemi24

Forumguru
Remingrepen worden met de ABS-pomp gedaan, hetzelfde als dat je tijdens het rijden de elektronische handrem bedient.
Handrem wordt enkel geactiveerd als de wagen daadwerkelijk stil staat.
 

Rallye

Forumguru
OK. Maar de auto zou zelf in moeten grijpen op het signaal van de parkeersensoren, zoals TS verwacht? Ik heb dat nog niet meegemaakt. Wacht gewoon de constante toon af.
 

hemi24

Forumguru
Het is net als met front assist, zodra je zelf al de rem bedient of de koppeling intrapt ziet het systeem dit alsof je zelf “in control” bent. Het systeem is erop gemaakt het menselijk falen te ondervangen, dus als het systeem berekend dat het fout dreigt te gaan, zal het overgaan tot actie.

Het systeem proberen te foppen of uit te lokken met een twijfelende actie gaat je daarom ook niet lukken.
 

Tees

Donateur
Als je graag wilt testen of t werkt is dat wel de methode. Maar ik zou t dan wel bij een rij planten oid uitproberen, en niet bij een stenen muur ;)
 

Rallye

Forumguru
Ik ben dus gewoon te voorzichtig…..

Bij een handgeschakelde auto moet je dus zonder de koppeling in te trappen op een muurtje afrijden en erop vertrouwen dat het werkt. Ik ga het maar niet proberen. Moet je al rollend op 15cm van een muurtje ook nog snel de koppeling intrappen als de noodstop niet werkt.
 
Bovenaan Onderaan