Inrijden 1.6 O3 DSG

Hallo forummers,

Gezien de verschillende topics kunnen er steeds meer mensen binnenkort van hun nieuwe auto gaan genieten. Hierdioor kwam ik aan het denken: inrijden van een nieuwe auto.

Volgens mij hoeft dat tegenwoordig niet meer. Ik ga echter een DSG bestellen, dit is voor mij de eerste DSG. Moet ik rekening houden met inrijden, bijv niet teveel in de sportstand en teveel het gas indrukken?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten
 

Mik19

Lid
Ik heb inmiddels mijn 2e DSG TDI en heb eigenlijk nooit echt "ingereden". Heb de eerste 1000 redelijk rustig aan gereden. Het enige waar ik rekening mee hou is als de motor koud is dat ik deze eerst op temperatuur laat komen.
 

hemi24

Forumguru
... inrijden van een nieuwe auto.

Volgens mij hoeft dat tegenwoordig niet meer.

Volgens het instructieboekje denken ze daar bij Skoda (en ook andere merken) toch iets anders over...
Het "advies" van Mik19 kun je heel goed hanteren. En bij zwaar gebruik/belasten even kort na laten draaien.

Fabeltjes van zuiniger worden na enkele tienduizenden km's heb ik trouwens ook nog nooit kunnen ontdekken.
 

Gieliovd

Forumguru
Goed opwarmen en daarna de eerste xxxx km vermijden te lang een vast toerental te draaien ivm randjes vorming. Verder gewoon lekker wisselend belasten.
 

res-q

Senior Member
Van die 'randjes vorming' heb ik echt nog noooit gehoord. Wat bedoel je daar mee, en waar zouden dan randjes in moeten komen?
 

Wesly

Senior Member
Ik denk iets van stootrandjes in de cylinderwand of zoiets? Maar die krijg je toch altijd door slijtage, alleen wat meer denk ik als je met koude motor gek gaat zitten doen.
 

Noord26

Forumguru
Juist flink gassen een maal op temperatuur. Kunnen de zuigerveren zich goed zetten. Wel als de olie warm is pas!
 

CDK

Forumguru
Inrijden is zeker WEL nodig! 1e 2500/3000 km niet volgas! altijd de OLIE (dus niet de koelvloeistof!) eerst warm laten worden, boven de 80 graden bedoel ik daar mee en idd in het begin wisselende toeren, niet in eens 100en km snelweg, dat is niet goed voor het zetten en inslijten
DSG en sportstand is een combi die je weinig gaat gebruiken vrees ik, tenzij je hem op 28/9 bij de DSG dokter aan last passen, want die stand is zonder software aanpassing in mijn optiek veel te extreem.

Greetz Corné
 

MeneerB

Forumguru
Het inrijden met de DSG is m.i. anders dan met de handbak. De DSG heeft de eigenschap om zo snel mogelijk op te schakelen. Zeker in de inrijdfase is een te hoog toerental niet goed maar een te laag toerental zeker ook niet.
Een monteur vertelde mij (vroeger :geek:) dat een motor eerder kapot gaat van een te laag toerental dan van een te hoog toerental.

Daarom heb ik in de inrijd fase regelmatig de dsg in de manuele stand gezet om op die manier wisselende toerentallen en belastingen te creëren.
Over het inrijden zijn de meningen inderdaad verdeeld. De een zegt: heeeeeel rustig aan en de ander zegt gassen met die handel.

Wat wel het beste advies lijkt is inderdaad wisselende belastingen. Ik kreeg mijn auto een week voordat ik naar zuid Frankrijk op vakantie ging. Die week heb ik o.a. besteed aan wat langere ritjes met wisselende omstandigheden. Om te voorkomen dat ik hem op de route du soleil met constante toerentallen aan het inrijden ben.
Het resultaat tot nu toe is NUL olieverbuik in de bijna 5000km die ik nu heb afgelegd.
 

MaRco2

Forumguru
Inrijden is zeker WEL nodig! 1e 2500/3000 km niet volgas! altijd de OLIE (dus niet de koelvloeistof!) eerst warm laten worden, boven de 80 graden bedoel ik daar mee en idd in het begin wisselende toeren, niet in eens 100en km snelweg, dat is niet goed voor het zetten en inslijten
DSG en sportstand is een combi die je weinig gaat gebruiken vrees ik, tenzij je hem op 28/9 bij de DSG dokter aan last passen, want die stand is zonder software aanpassing in mijn optiek veel te extreem.

Greetz Corné

Hier valt niets meer aan toe te voegen: lekker een (weekend)dagje na de aflevering een flinke ronde binnendoor rijden, beetje bochtjes, dijkjes gasgeven, (laten) schakelen, afremmen op de motor, weer gasgeven, etc.

Geen overmatige hoge (en te lage!) toerentallen, na 1.000 km kun je steeds wat verder gaan qua doortrekken (wel warm natuurlijk) en ook op de snelweg wat wisselende snelheden draaien.
 

MaRco2

Forumguru
ik zal het aanpassen! ;)
:thumbsup:

Rij je opvallend veel kapot met een lease-auto door ''foutief gebruik'', krijg je vanzelf de rekening.;)

Ze noemen het als een goed huisvader ermee omgaan. Dus motoroliepeil e.d. niet goed bijhouden en de boel kapot rijden: rekening bedrijf en meestal berijder daarna. Of gewoon onderhoudsbeurten vergeten te doen en dan na 45.000 km in Frankrijk met dikke drap stil komen staan (Volvo XC90 T6) met gezin en caravan.

Hetzelfde met het lakwerk niet bijhouden, denk aan vogelpoepplekken die niet gelijk verwijderd zijn, die soms (vooral Nissan en Renault) gewoon gingen afbladderen: overspuiten 1:1 doorbelasten.

Is in mijn leaseperiode een aantal keer voorgekomen!;) Euh een hoop aantal keren.:) Meestal mocht ik het nieuws brengen.:D
 

Bakkertje

Forumguru
Is het een leasebak? dan maakt het sowieso niet uit ;)
Lekker stereotype reactie....

Mensen die in een leaseauto rijden, rijden in een auto van een ander. Die ander, de leasemaatschappij, laat zijn eigendom echt niet verhabbezakken. Trust me, als je schade maakt door verkeerd gebruik dan ben je echt de klos en krijg je gewoon de rekening voor de reparatie. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor overmatige bandenslijtage. Als je die in 20 dkm op gumt krijg je gewoon een rekening voor een setje nieuwe banden...

Dus juist een leaseauto dien je met respect te behandelen en dus netjes in te rijden, dus eerst warm draaien en dan normaal rijden.. Net als tijdens de rest van het leven van een leaseauto..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
wat heb je er aan als je hem afragt? jij als berijder staat toch bij mankementen of pech onderweg met de spreekwoordelijke gebakken peren, dat wil je niet lijkt mij? Je zoekt normaal gesproken ook een auto uit waar je iets mee hebt en waar je 'blij' van wordt.... Als ik hier op het forum de O3 topics lees dan hebben zo ongeveer alle leasers een klik met die auto en balen ze allemaal van de wat langere levertijd, als het toch maar een leasebak is zou het ook niet boeiend zijn wanneer je hem krijgt.... Het houdt alleszins de gemoederen hier aardig bezig.

Greetz Corné
 
Bovenaan Onderaan