Inrijden ja of nee

Bert bos

Nieuw lid
Half april hoop ik mijn nieuwe yeti 1.2dsg op te halen. Moet ik nog inrijden. En kan ik gelijk
de caravan er achter hangen of is dat niet verstandig.
 

Benno

Lid
Nieuwe motor
Gedurende de eerste 1.500 kilometer moet de motor worden ingereden.
Tot 1.000 kilometerIn elke versnelling niet sneller dan met 3/4 van de topsnelheid voor de betreffende
versnelling rijden, dus tot hooguit 3/4 van het maximum toelaatbare
motortoerental.
Lijkt me inderdaad niet verstandig

 

IBV

Senior Member
Ik neem aan dat het voor alle nieuwe Skoda's momenteel hetzelfde ligt, dus uit mijn instructieboekje:

Inrijden.jpg
 

darkprojectx

Forumguru
Rijd niet sneller dan 3/4 van de maximumsnelheid van de ingeschakelde versnelling, dwz tot 3/4 van het maximummotortoerental

:worshippy: als dat officieel in een instructieboekje van Skoda staat dan wordt het tijd dat we allemaal een ander merk gaan rijden. Wat een waardeloze zin!

3/4 van de maximumsnelheid van de ingeschakelde versnelling is niet gelijk aan 3/4 van het maximummotortoerental. Als dat zo was hadden we ook geen versnellingen nodig.

leuk voor de 1 en 2 maar vanaf de 3 wordt het al een ander verhaal.
Laat staan voor de 5e versnelling, als ik in mijn auto daar 3/4 van de toeren maak, (8000 rpm /4 = 2000 rpm en dat dan x 3 ) dus 6000 rpm dan rijdt ik 200. Redelijk vergelijkbaar met flatout zo ongeveer. Lijkt me toch niet zo gezond om hem daarmee in te rijden.

Als je auto 8000 rpm kan maken (maximale toeren) dan ga je hem natuurlijk niet tot 6000 rpm jagen tijdens het inrijden. 3500 rpm is toch wel de max, komt ongeveer overeen met een snelheid in de 5e versnelling van 120 a 130 km/h. Het hele inrijdt verhaal hangt aan het optrekken/belasten van de motor, dus als je zorgt dat je tijdig schakeld dan komt het allemaal goed. En uiteraard de eerste 1500 km geen huifkarren erachter hangen.
 

Witte Yeti

Actief lid
Wat @IBV in post #4 beschrijft over het inrijden, staat ook in de handleiding van de Yeti en @darkprojectx dat is het officiele instructieboekje:crazy:
 

MarcoO2

Forumguru
@ Bert: heb je de zoekfunctie al eens gebruikt? Over inrijden is al heel veel geschreven op dit forum, inclusief de door jou gestelde vraag over een aanhanger/ caravan.
 

EdK

Forumguru
Ach dat inrijden is kwestie van je instructie boekje lezen en een dot gezond verstand
Dus de reactie die ik hier lees is over de top en een normaal denkend mens zal weten dat hij zijn wagen met beleid de eerste 1500Km moet behandelen.
En ook na die 1500Km is het geen vrijbrief om hem daarna voluit in de toeren te jagen, ook dan is het gewoon een kwestie van met beleid en gezond verstand de boel opvoeren.
 

Ericw

Forumguru
Gewoon die caravan erachter, als alles warm is mag je hem best (wisselend) belasten.
Tegen de tijd dat je echt seriueze bergen tegenkomt ben je al 1000km verder :laugh:
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring met motorfietsen? De eerste 25/50km flink op zijn donder geven, zodat de zuigerveren goed zetten..

Maar met auto's, hmm.. Nooit rekening mee gehouden. Olieverbruik van de GL na 30Dkm is gewoon 0,0.
 

bobby45

Actief lid
nee dan gaat hij olie verbruiken.

Is het inrijden van nieuwe auto’s en motorfietsen nog nodig nu motoren van steeds beter materiaal worden vervaardigd? Kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? Of is het beter de eerste olie te laten zitten tot aan de voorgeschreven verversingsinterval? AMT geeft tips voor het optimaal inrijden.
Laten we eerst vaststellen wat er moet inlopen. Eigenlijk alleen maar de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.

De motorfabrikant stemt alles in het tribologische systeem (zoiets als: smering en slijtage) op elkaar af. Dus ook inlooplagen, de smeerolie en de filters. Het gaat om serie- of massaproducten, dus liggen de toleranties nauwkeurig vast.


[h=3]Voldoende belasten[/h] Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.
[h=3]Niet eerder verversen[/h] Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.

Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.
[h=3]Turbomotoren[/h] Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.

Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.
[h=3]Regelmatig peilen[/h] Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
 
Mijn laatste 3 nieuwe auto's (1x TDI en 2x TSI) allemaal stevig ingereden. Zeker de eerste 50 km's steeds kort flink belasten zonder hoog in de toeren te gaan. Wel eerst goed opwarmen natuurlijk. Bij mijn Yeti tot nu (27.500 km) maar liefst een kwart litertje vloeibaar goud bijgevuld. Volg dus het verhaal hierboven.
 
Bovenaan Onderaan