Inrijden nieuwe diesel-wagen

Wat ik mij nu al een tijdje afvraag en discussies teweeg brengt, is het feit of men dezer dagen nog een motor moet inrijden of "roderen"?
En hoe vermijd men later een "tamme" motor? Of zijn dit fabeltjes die ik me heb laten wijsmaken.
 

Darkside

Forumguru
Inrijden hangt net van het forum en persoon af of dit tegenwoordig nog moet. Ik persoonlijk rij de eerste 1500 km gewoon rustig. Dat betekent. Niet te veel toeren. Niet stressen. Af en toe beetje gas geven en doortrekken. Maar vooral geen stoplicht sprintjes.

Een tamme motor voorkom je volgens mij door hem juist af en toe op zijn staart te trappen. Als jij nooit boven de 2500 toeren komt en niet harder dan 120 km/u dan is de kans groot dat wanneer je dat wel wilt de motor niet meer zo gewillig is
 

MarcoO2

Forumguru
Een zoekopdracht alleen al op dit forum levert mij 228 hits op. Ik zou zeggen: ga eens een uurtje lezen, dan heb je alle voors en tegens wel in beeld.
 

FredV

Banned
En ik meen me vaag te herinneren dat er in je handleiding ook een hoofdstuk aan het inrijden is gewijd, maar wie leest dat...:):)
 
Een zoekopdracht alleen al op dit forum levert mij 228 hits op. Ik zou zeggen: ga eens een uurtje lezen, dan heb je alle voors en tegens wel in beeld.

Dan werkt de zoekopdracht bij mij toch héél anders dan bij U..... 'k Vind trouwens de hele site en indelingen van het forum gedateerd.....
 

MarcoO2

Forumguru
Dan werkt de zoekopdracht bij mij toch héél anders dan bij U..... 'k Vind trouwens de hele site en indelingen van het forum gedateerd.....
Als ik gewoon op dit forum een zoekopdracht geef met als term "inrijden", levert mij dat toch echt zoveel hits op.
 

rbo

Senior Member
Ik heb mijn diesel ook niet ingereden en heb 80.000km later nergens last van.
 

Spaced

Senior Member
Ik heb 'm opgehaald, volgende dag gelijk naar Munchen gereden. Eerst goed warmrijden (dat wil zeggen olie rond de 98-100 graden), vervolgens gewoon zeer vlot (af en toe zelfs even voluit op de Autobahn) de eerste 800km gereden.

Gevolg hiervan is dat ik een hele stille maar absoluut vlotte auto hier aan heb overgehouden.
 

VEEJAY

Forumguru
Wat een narigheid he? Ik ben net een week of vier bezig met het inrijden van een Skoda, iets minder heftig als een Volkswagen, maar ja, ook voor het eerst dat ik dat doe.

Ik ben ondertussen zo ver dat ik erin kan stappen, maar dat is het ook dan. Ik snap er niets van hoe anderen dat doen. Ik hoor alleen maar verhalen van anderen dat ze in een paar weken de auto al volledig onder zadel hebben en er in weg rijden.

Wat ik ondertussen wel heb geleerd is dat jij en dat auto vertrouwen in elkaar moeten krijgen. Wat betreft het schrikachtige heb ik eigenlijk maar 1 tip die bij mij heel goed heeft geholpen: prent je zelf in dat het helemaal niet erg is dat een auto schrikt. Alles is voor dat eerste keer ook eng. Geef hem dat mogelijkheid om te vluchten. Dit doe je door een normaal halster met longeerlijn, bij een enge situtie mag de auto schrikken en mag hij wegvluchten. Maar dit mag maar een paar meter. Dus dat eerste meters laat je hem gaan, waarna je hem weer terug haalt via dat longeerlijn. Kom je nu een enge situatie tegen waarbij je van te voren al merkt dat dat de auto het eng vind, raak dan niet gefrustreerd, maar blijf rustig.

Praat tegen dat auto en laat het gas zoveel mogelijk los hangen. Als jij aan het gas gaat trekken breng je nog meer spanning over. Je laat hem rustig kijken en staat zelf in dat richting van dat enge plek. Zolang als je ziet dat dat auto met dat enge plek bezig is doe je niets. Zo gauw zijn aandacht verslapt haal je het gas heel iets aan tot hij zijn aandacht weer bij dat enge situatie heeft. Direct weer het gas ontspannen. Dit kost heel veel tijd en geduld. Maar als je dat auto in deze manier een aantal keer langs dat plek krijgt dan zal je zien dat dat auto en jij heel wat hebben overwonnen en jullie dat volgende keer hier makkelijk langsheen komen. Veel geduld dus. Slaan helpt niet: daarvan wordt de angst alleen maar groter.

Het is aan jou om je auto te laten zien dat er helemaal niets engs aan is. Ook geen problemen gaan ontwijken. De eerste paar keer stond hij inderdaad achter in dat stal en langzaam kwam hij naar buiten en nu maakt het hem niets meer uit.

Succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt. Helaas is het geen snelle manier, maar uiteindelijk wel effectief. Oh ja, en vergeet dat tijdsdruk. Het gaat er niet om wanneer je ooit in dat auto komt te zitten, maar dat je er ooit in komt te zitten en dan natuurlijk in een relaxte auto.

Succes!
 

bobby45

Actief lid
amt(vak blad voor garage) tips voor in rijden

aag:

cid27277_1999999573_inrijden_86x57.jpg
Tips voor inrijden (2009-1)

dinsdag 16 juni 2009 Nu motoren van steeds beter materiaal worden vervaardigd is er in onze werkplaats een discussie ontstaan over het wel of niet inrijden van nieuwe auto’s en motorfietsen. Is het inrijden nog nodig? Kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? Mij is bekend dat juist het laten zitten van de eerste olie tot aan de voorgeschreven interval een gunstig effect heeft. Of heb ik het mis?


Antwoord:

Eerst vaststellen wat er moet inlopen. Eigenlijk alleen maar de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
De motorfabrikant stemt alles in het tribologische systeem (zoiets als: smering en slijtage) op elkaar af. Dus ook inlooplagen, de smeerolie en de filters. Het gaat om serie- of massaproducten, dus liggen de toleranties nauwkeurig vast.

Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.

Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.

Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
 

hemi24

Forumguru
Les 1: Altijd even netjes warmrijden;

Les 2a: Niet laten schrikken (dus niet onnodig (langere tijd) met hoge toeren rijden);
Les 2b: Niet laten indutten (niet altijd laagtoerig rijden, dit geeft inwendige vervuiling);

Verder: een diesel is een werkpaard, dus laat hem af en toe maar eens goed trekken!

Rijden doe je met gevoel en op het gehoor, dus vermijd onaangename geluiden en trillingen.

In het instructieboekje staan nog wat kleine hints hierover van de firma Skoda...
 

kcj

Actief lid
:ot:

Nieuwe leden worden fijn onthaald... :biggthumpdown: (Rogier1 is lid sinds 14/09/2010)
Blij dat ik geen O2 heb....

(ja, het is ook niet netjes om dit forum 'gedateerd' te noemen)

Koen
 
Bovenaan Onderaan