Inrijden noodzakelijk

Hallo,

Sinds 1 augustus ben ik in het bezit van mijn O2,
zie mijn handtekening. Nu vraag ik mij af wat zijn
de inrij instructies.

Nu houd ik aan om het toerental < 2500 rpm tehouden.
Maar of dit juist is weet ik niet, the manual is
er ook niet echt helder over.

Mijn vorige auto hoefde ik van de dealer niet
in te rijden, behalve dan dat ik pas volgas
mocht geven als de motorolie warm was.

Ik ben in afwachting van jullie reacties
 
Ik heb gisteren mijn O2 1.6 Mpi opgehaald en daar wordt in het instructieboekje duidelijk aangegeven hoe je je de eerste 1000 en 1500 kilometer moet gedragen, zegt genoeg volgens mij en verder doet naar mijn mening een stukje gezond verstand de rest.
 
Echt inrijden zoals dat vroeger moest, is tegenwoordig niet meer nodig. Inderdaad jezelf houden aan de instructies voor de eerste 1000 en 1500 kilometers.
Hoofdregels zijn inderdaad niet vol gas geven, niet boven de 3000 toeren komen en de eerste 1000 km nog geen aanhanger trekken.

Eeerlijk gezegd kom ik in de dagelijkse praktijk nog steeds niet ver boven de 3000 toeren. Zo af en toe trek ik even door.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

En geen CC gebruiken.

[/ QUOTE ]

Hoezo niet ? Of ik nu snelweg rij en mijn voet enige tijd stil heb (soms kun je niet altijd de snel varieren, is ook nog ander verkeer), of dat de cc nu voor mij doet !? Dat maakt toch geen verschil ?

Volgens mij is het helemaal niet slecht om de motor in die periode af en toe dezelfde toeren te laten draaien..
 
Inderdaad, vond ik ook een erg vreemde suggestie,
@ Fabia: Heb je hier ook een bron van, in het boekje staat hier niets over.
 

___JC___

Forumguru
Gewoon gevarieerd rijden. En niet teveel toeren de eerste 1.000km zeker niet als ie nog niet warm is.
Wat ik ook gedaan heb is af en toe bij het opschakelen een versnelling overslaan, dus bijvoorbeeld van 2 naar 4 schakelen.

Enuh, motoren kunnen tegenwoordig best wat hebben dus het is niet van levensbelang ofzo (mits je m niet elke dag in de toerenbegrenzer ramt).
 

Fabia

† In Memoriam
Werd mij toendertijd verteld, je moet in snelheid gedurende het inrijden varieren en dan lukt dus niet met cc. Die houdt de snelheid op een constante stand. Volgens mij heb ik ooit er wat over gelezen in een andere draadje over inrijden van een nieuwe voiture.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

Werd mij toendertijd verteld, je moet in snelheid gedurende het inrijden varieren en dan lukt dus niet met cc. Die houdt de snelheid op een constante stand. Volgens mij heb ik ooit er wat over gelezen in een andere draadje over inrijden van een nieuwe voiture.

[/ QUOTE ]

Maarre, je moet sommige dingen ook niet te letterlijk nemen denk ik !! Waar kun je in Nederland nu zolang achter elkaar een constante snelheid rijden waardoor het slecht zou zijn. We zitten hier niet in US met soms honderden kilometers "rechte" snelwegen. Je gaat dan toch ook niet echt steeds harder en zachter rijden !? Vraag me dat echt af.. Of varieer je dan met versnellingen ? Denk dat als je in Nederland rijdt je al variatie genoeg hebt, met of zonder cc..
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

Werd mij toendertijd verteld, je moet in snelheid gedurende het inrijden varieren en dan lukt dus niet met cc. Die houdt de snelheid op een constante stand. Volgens mij heb ik ooit er wat over gelezen in een andere draadje over inrijden van een nieuwe voiture.

[/ QUOTE ]

Klopt, dat heb je eerder gelezen, want dat kwam van mij in een van de eerdere inrijdraadjes, die [forumdomineemodus] de draadstarter natuurlijk ook even had kunnen raadplegen [/forumdomineemodus].
wink.gif


Hier bijvoorbeeld:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Board=octy2&amp;Number=10749&amp;Forum=,,,,f28,,,,&amp;bodyprev=#Post10749

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Board=octy2&amp;Number=22703&amp;Forum=,f28,&amp;bodyprev=#Post22703

Ook nuttig:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Board=octy2&amp;Number=11006&amp;Forum=,,,f28,,,&amp;bodyprev=#Post11006

Uiteraard is 't geen halszaak als je de cc kort aan hebt, want inderdaad, hoe lang hou je dat in NL vol? Maar je hebt maar een zeer beperkt 'window' voor écht goed ouderwets inrijden: eerste paar honderd km, sommigen zeggen zelfs eerste 100 km - dat geldt in ieder geval voor racemotoren. Dat laatste lukt natuurlijk bij voorbaat niet, met de (keihard ingereden) kilometers die een motor al in de fabriek maakt en daarna vóór aflevering, maar je kunt er zelf best nog iets aan toevoegen.

En met 'vlot doortrekken' in de eerste bovengenoemde post bedoel ik ook echt stévig gassen. Niks zo goed om de zuigers goed te laten inslijten als hard inrijden. Maar - als je dat doet - eigenlijk wél je olie snel verversen, ook al zit je op een longlifeschema.

Maar goed, met longlifeolie en goed inrijden zitten we op een ander onderwerp, of eigenlijk op twee elkaar wederzijds uitsluitende onderwerpen als ik diverse olie-experts mag geloven...
crazy.gif


Probleem daarbij is natuurlijk dat je meteen je garantie kwijtraakt als je tegen het longlifeschema in je olie vroeg wisselt, dus je bent eigenlijk met handen en voeten gebonden aan toch iets voorzichtiger inrijden en daardoor een olieslurpende motor, wat vooral aantrekkelijk is voor de leveranciers oliën die 20 euro per fles kosten.
smirk.gif
 
Die cc suggestie is mij ook wat vreemd overgekomen.
Kijk, je moet niet je cc op 120 zetten en zo helemaal naar Frankrijk kachelen, en elke keer weer terug vast op 120 prikken in z'n 6e versnelling.

Toen ik net de auto had moest ik ineens een lang stuk snelweg rijden op rustig tijdstip. Naast stukken op de cc bij elke keer andere toerentallen heb ik af en toe juist even geschakeld, wat langzamer, wat harder met meer of minder gas en bij verschillende toeren. Even stukje boven snelheidslimiet etc. Zodat tijdens de rit alle toerentallen tussen zeg 1700 en 3000 toeren met wisselende belasting even aan bod zijn geweest. En halverwege toch even stukje binnendoor (even van de nieuwe auto genieten natuurlijk).
 

Sjhonny

Nieuw lid
Alle motoren zijn al ingereden in de fabriek.
Je moet de eerste 2 tanken benzine normaal rijden en niet tot in het rood doortrekken.
Na de 2 tanken mag je al doorrijden dus 4500 toeren b.v.
let wel op dat de motor warm is niet alleen je water temperatuur!
Een motor is pas na 15 km lekker op temperatuur en kun je hem af en toe gewoon doortrekken.
 
De auto heeft er nu al 1500 km op zitten (in een week)
voornamelijk snelweg kms gereden tot 1250km zonder cc, vanaf
gisteren voor het eerst met cc gereden.

In vergelijking met de cc van mijn vorige golf, is
deze auto een complete verademing...wat mij opvalt is dat
er weinig tips zijn over het gebruik van de DSG bak, daar
had ik eigenlijk een beetje opgehoopt
 
Bovenaan Onderaan