Inrijolie

BarryXX

Actief lid
Nav een ander draadje heb ik de vraag of er nog zoiets als inrijolie bestaat? De auto geeft aan dat bij 30.000km of 700 dagen er onderhoud nodig is. Kan ik dit gewoon aanhouden, of zou er na een x-aantal kilometers andere olie in moeten???

:smiley29:
 

Michel

Forumguru
Nee, dat is niet nodig. Bij mijn weten wordt er geen gebruik meer gemaakt van inrijolie, dus er kan gewoon worden doorgereden tot de termijn van 30.000 km of 700 dagen (al naar gelang wat als eerste komt) wordt bereikt. Vanwege de lange intervallen raad ik wel aan om regelmatig het oliepeil te controleren, zeker in het begin.
 

ertromp

Forumguru
Voor de Octavia geldt wel een inrijdt instructie:

De eerste 1 500 kilometer en daarna​
Nieuwe motor​
Gedurende de eerste 1 500 kilometer moet de motor worden ingereden.​
Tot 1 000 km​
– Rijd niet sneller dan 3/4 van de maximumsnelheid van de ingeschakelde versnelling,
d.w.z tot 3/4 van het maximummotortoerental.
– Geef geen vol gas.
– Vermijd hoge toerentallen.
– Niet met een aanhangwagen rijden.​
Van 1 000 tot 1 500 km​
– Verhoog de snelheid​
geleidelijk tot aan de maximumsnelheid van de ingeschakelde
versnelling, d.w.z. tot aan het max.toerental.
Gedurende de eerste uren heeft de motor een hogere inwendige weerstand dan later,
als alle draaiende gedeeltes op elkaar zijn ingelopen. In hoeverre de motor goed wordt
ingereden is sterk afhankelijk van de rijstijl tijdens de eerste 1 500 km.
Ook na de inrijperiode moet het rijden met onnodig
hoge motortoerentallen

worden voorkomen. Het maximumtoerental wordt aangegeven door het begin van het
rode vlak op de wijzerschaal van de toerenteller. Bij auto's met schakelbak moet uiterlijk
zodra het rode vlak wordt bereikt naar de eerst hogere versnelling worden overgeschakeld.​
Extreem​
hoge motortoerentallen worden overigens automatisch afgeregeld.
Voor auto's met schakelbak geldt andersom ook: voorkom het rijden met een
te laag

toerental. Schakel terug als de motor niet meer mooi ronddraait.
 

BarryXX

Actief lid
Oke, thx! ik mis overigens wel de oliepeilcontrole in de boordcomputer die mijn vorige auto had :(
 

ertromp

Forumguru
Er is een (geel) waarschuwingslampje wanneer het peil te laag is. Lijkt me ook wel voldoende. Af en toe het peil controleren is het beste natuurlijk.
Aan het begin heb ik dit enkele malen om de ca. 1000km gedaan maar gelukkig nagenoeg niets hoeven bijvullen in ca. 12.700km nu (ca 0,5 ltr).
Het lijkt wel alsof na het inrijden en ca. 10.000km er nagenoeg geen olieverbruik meer is.
We is het oliepeilen een crime met die dunne 0W30 olie.
 

hemi24

Forumguru
Na 82.000 km is de eerste liter olie die ik bij aflevering heb meegekregen nog altijd niet op.
En zoals Ertromp al aangeeft, er komt een waarschuwing in je maxidot dat je het oliepeil moet bijvullen, als het oliepeil het minimum heeft bereikt.
Om je gerust te stellen: dit is een (gele) waarschuwing wat overeenkomt met het onderste streepje van je peilstok en dus NIET het rode lampje wat aangeeft dat de oliedruk is weggevallen...
 

hemi24

Forumguru
"Rode symbolen" en "Gele symbolen"

RT(F)M... ;)

Bij de pre-facelift octavia zag het er ongeveer uit als bijgevoegde MFA+ van een Passat; het bovenste deel van de maxidot gaf dan een symbool met gele of rode verkleuring.
images


Bij het facelift model heb ik slechts nog meldingen voorbij zien komen met een bijbehorend waarschuwingslampje (o.a. tankzuil) in één van de klokken.
 

Eppi

Nieuw lid
Mijn nieuw geleverde Octavia met 1.2 TSI geeft regelmatig een waarschuwing te laag oliepeil.
Lampje gaat ook weer net zo vaak uit.
Er is reeds naar gekeken, olie genoeg aan boord. Schijnt niet de sensor te zijn
Zijn er andere rijders die dit probleem herkennen?

Eppi.
 

Octavarium

Actief lid
@eppi: er is maar 1 manier om erachter te komen: als je dat lampje krijgt dmv de peilstok checken of het olieniveau dan ook echt laag is... Zo niet dan ben je een serieuze bochtenridder (als je een looping maakt dan zal de sensor getriggerd worden omdat het dan allemaal tegen je kleppendeksel zit geplakt ;) ) of de sensor geeft toch echt de verkeerde waarde door.
Dat kan bij alle injectiemotoren trouwens wel eens gebeuren dat er even verkeerde waarden worden doorgegeven en er alarmbellen afgaan. Maar zoals bij alles op deze planeet: meten is weten ;)

Het is trouwens bekend dat TSI motoren de eerste 40000km wel eens olie willen zuipen, deed die van mij ook. Ik zat op longlife olie die echt te dun is en langs je zuigerveren zo de uitlaat uit gaat. Beetje zonde van dat vloeibare goud :(
Ze hebben het type longlife olie dan ook aangepast. Dit was 0w30. Nu zit er bij mij dacht ik 5W40 in en hij verbruikt nog een klein beetje maar echt stukken minder..
Als je auto gechipt is gaat hij door de hogere turbodruk doorgaans ook meer verbruiken en 'zweten' rond de turbo, maar dat geldt zo ongeveer voor alle turbomotoren.
 

Eppi

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb na een softwareaanpassing dus nog steeds een aanfloepend lampje.
Nu de volgende methode toegepast:
Even de motorkap open en dicht en de "storing" is uit het systeem.

Ik denk toch dat de sensor een beetje gevoelig is.
Bij de volgende beurt maar eens na laten lopen, moet toch gebeuren binnen 702 dagen.

Eppi.
 

Eppi

Nieuw lid
Zoiets,

Het went wel, op een gegeven moment zie je het niet eens meer, dus die kap blijft wel dicht de laatste tijd.

Eppi
 
Bovenaan Onderaan