Inruil Superb 1.8TSI Combi voor een Subaru 2.4 Oudback Automaat

Jan Krukas

Senior Member
Halo allemaal ik heb deze week de Superb weg gedaan waarom? Om dat wij er een zware caravan achter hebben,
En hij daar erg veel moeite mee heeft om van stilstand weg terijden,Ik moet met een hoog toerental en slippende
Koppeling weg rijden anders slaat hij af,in Zwitserland 2x met een stinkende koppelings plaat weg moeten rijden.
De file voor de Ghotardtunnel was 4 km op de heen weg op de terug weg 9km dus de koppeling is er niet beter op
Geworden. De Superb heeft 180000 km gelopen zonder problemen en nooit een druppel olie gebruikt,ik hoop dat
De Subaru zal bevallen en dat ik daar ook zo veel plezier van zal hebben hij heeft 80000 km gelopen dus 100000 km
Winst, 1 Septenber gaan we weer naar Italie en als ik terug ben laat ik jullie weten of het is bevallen.Gr Jan
 

Eltjo

Forumguru
Jan, tot 12 jaar geleden reed ik een 2 wiel aangedreven Legacy II 2.0 Station uit 1994; gekocht met 227 dkm op de teller met en een 100 dkm oude G3 gasinstallatie. De auto heb ik gereden tot 389 dkm en deed 'm weg vanwege het ontbreken van airco.
Wat heb ik meegemaakt: nieuwe veerpoten rond bij 300 dkm, klepdekselpakkingen en de Jan Krukas sensor vervangen.
Een geweldige auto geweest! Daarna gekozen voor auto's waar ik met mijn 1.98 meter beter in pas.

Jammer dat je die fijne Superb wegdoet, maar veel plezier met de Sub!
Ik begrijp overigens niet dat die 1.8 TSI het niet trekt.
 

haassie

Forumguru
Ben in juli met 1500kg caravan, 2 surfplanken en andere uitrusting op het dak, 3 kids op de achterbank naar italie geweest...de 1.8 tsi trok het probleemloos!? Heb zelf tijdens mn keuze ook naar de outback gekeken...subaru iig technisch betrouwbaar, 4x4. Zijn goede trekkers.

3 aug de mijne laten chippen, nu zeker geen probleem meer qua kracht!
 

Jan Krukas

Senior Member
Eltjo 2 Schippersss en Haassie

Was echt tevreden met de Sub trok de caravan ( Hobby 560 Prestige 2.50 br 7 mtr lang en 1600 kg) met gemak
Alleen het weg rijden vooral op een helling was een groot probleem, moest altijd met veel gas en slippende
Koppeling. De file bij de Ghotardtunnel heeft hem de das om gedaan,de koppeling is een paar keer erg heet geweest
 

haassie

Forumguru
Flinke caravan! Ik neem aan dat de caravan verlaagd is naar 1500? Ivm met max 1500kg van je wijlen superb?

Optrekken vanuit stilstand op een helling is altijd killing voor iedere benzine auto...Gotthard heeft al wat koppelingen gesloopt....koppel is pas beschikbaar bij hogere toeren (standaard) dus bij opkomen meer slip(slijtage). Veel ruimte laten en een beetje zachtjes blijven rollen is het enige wat je kunt doen. Maar ja bij met dat soort files is dat lastig. Een diesel heeft veel koppel, vaak al bij 1750 toeren dus minder last van dit probleem. Maar ja...diesels en NL is een duurdere combinatie. Vandaar ook mijn keuze voor benzine!
 

Jan Krukas

Senior Member
Inderdaad Haassie
Terrug naar 1500kg maar je weet als de dames gaan in laden, dan mag je er wel een 2000 kg onder laten zetten !
 

Renkie

Forumguru
Even nieuwsgierig: heb je de caravan met belading wel eens op een weegbrug gehad? (kan vaak wel bij een ijzer handel / oud papier boer)
 

Rallye

Forumguru
Heb je wat foto's van je OuTback? Uit welk bouwjaar trouwens? Is het één met een CVT of een gewone automaat? En hoe bevalt een CVT? Ik kan geen 2.4 vinden op autotrack, wel een 2.5?
 

Jan Krukas

Senior Member
Heb je wat foto's van je OuTback? Uit welk bouwjaar trouwens? Is het één met een CVT of een gewone automaat? En hoe bevalt een CVT? Ik kan geen 2.4 vinden op autotrack, wel een 2.5?

Inderdaad Rallye het is een 2.5 automaat met 4 gangen en hij is van 2009.
 
Bovenaan Onderaan