inschakelen dimmende buitenspiegels >>

Frankie

Actief lid
op de a.s. O2 krijg ik wel zelfdimmende buitenspiegels. Nu heb ik dat alleen op de binnenspiegel. Weet iemand hoe je de functie op de buitenspiegels uitschakelt ? Gaat dat tegelijk met de knop voor de binnenspiegel ?
 

SkodaMan

Actief lid
In de Benelux zijn zelfdimmende spiegels niet echt interessant. Hier levert het licht van achteropkomendverkeer nauwelijks een probleem op want onze wegen zijn door straatverlichting en andere vormen van lichtvervuiling voldoende verlicht.

Tijdens een winterse, maanloze, sneeuwloze nachtelijke rit door Zweden heb ik dat wel anders ervaren. Dan is het echt donker buiten. Je moet de dashboardverlichting wel dimmen omdat je anders gewoon te weinig ziet. Na 10 minuten rijden zonder tegenliggers zijn je ogen goed gewend aan de duisternis. De koplampen geven dan onwaarschijnlijk veel licht en je voelt het zelfvertrouwen toenemen. Als er dan verkeer achter je komt rijden zijn zelfdimmende spiegels een uitkomst. Je baalt pas echt als er een tegenligger aankomt.

Mede vanwege verblinding via de zijspiegels heb ik de buitenspiegels zo ver naar buiten staan dat ik de zijkant van auto niet zie. Zelfs achterliggers zie ik net niet. Naast anti-verblinding is het voordeel dat je een veel kleinere dode-hoek hebt. Achteropkomendverkeer gaat geleidelijk over van de binnenspiegel naar de buitenspiegel en van de buitenspiegel naar je ooghoek. Werkt perfect. :xyxthumbs:
 

Tallguy

Forumguru
In de Benelux zijn zelfdimmende spiegels niet echt interessant. Hier levert het licht van achteropkomendverkeer nauwelijks een probleem op want onze wegen zijn door straatverlichting en andere vormen van lichtvervuiling voldoende verlicht.

Tijdens een winterse, maanloze, sneeuwloze nachtelijke rit door Zweden heb ik dat wel anders ervaren. Dan is het echt donker buiten. Je moet de dashboardverlichting wel dimmen omdat je anders gewoon te weinig ziet. Na 10 minuten rijden zonder tegenliggers zijn je ogen goed gewend aan de duisternis. De koplampen geven dan onwaarschijnlijk veel licht en je voelt het zelfvertrouwen toenemen. Als er dan verkeer achter je komt rijden zijn zelfdimmende spiegels een uitkomst. Je baalt pas echt als er een tegenligger aankomt.

Mede vanwege verblinding via de zijspiegels heb ik de buitenspiegels zo ver naar buiten staan dat ik de zijkant van auto niet zie. Zelfs achterliggers zie ik net niet. Naast anti-verblinding is het voordeel dat je een veel kleinere dode-hoek hebt. Achteropkomendverkeer gaat geleidelijk over van de binnenspiegel naar de buitenspiegel en van de buitenspiegel naar je ooghoek. Werkt perfect. :xyxthumbs:

:ot: Zo heb ik mijn buitenspiegels ook staan. Waarom zou ik de zijkant van mijn auto willen zien? Verkeer dat in de binnenspiegel verdwijnt zie ik ook in de buitenspiegels. En als je regelmatig kijkt weet je ook wat er achter je zit en eraan zal komen.
Dat we het zo geleerd hebben vroegah :) tijdens rijlessen is mijns inziens niet 100% correct. Juist idd meer naar buiten.

:ot: Wat betreft de dashboardverlichting...die gaat bij mij altijd, ongeacht welke/wiens auto en waar dan ook (buitenland of NL) meteen op z'n zachtst. Verlichting in een auto moet niet storend zijn en een feestverlichting pal onder je neus...neuh...niet voor mij.
 

Frankie

Actief lid
In de Benelux zijn zelfdimmende spiegels niet echt interessant. Hier levert het licht van achteropkomendverkeer nauwelijks een probleem op want onze wegen zijn door straatverlichting en andere vormen van lichtvervuiling voldoende verlicht.

Tijdens een winterse, maanloze, sneeuwloze nachtelijke rit door Zweden heb ik dat wel anders ervaren. Dan is het echt donker buiten. Je moet de dashboardverlichting wel dimmen omdat je anders gewoon te weinig ziet. Na 10 minuten rijden zonder tegenliggers zijn je ogen goed gewend aan de duisternis. De koplampen geven dan onwaarschijnlijk veel licht en je voelt het zelfvertrouwen toenemen. Als er dan verkeer achter je komt rijden zijn zelfdimmende spiegels een uitkomst. Je baalt pas echt als er een tegenligger aankomt.

Mede vanwege verblinding via de zijspiegels heb ik de buitenspiegels zo ver naar buiten staan dat ik de zijkant van auto niet zie. Zelfs achterliggers zie ik net niet. Naast anti-verblinding is het voordeel dat je een veel kleinere dode-hoek hebt. Achteropkomendverkeer gaat geleidelijk over van de binnenspiegel naar de buitenspiegel en van de buitenspiegel naar je ooghoek. Werkt perfect. :xyxthumbs:


Tja... zo heb altijd mensen met "betere" argumenten waarom je het wel of juist niet nodig hebt hier.. Ik vind het gewoon fijner om hetzelfde gedimde licht in mijn buitenspiegels te zien als in de binnenspiegel. Simple as that.. Tis mss niet zo heel hard nodig hier en derhalve dus een stukje luxe boven noodzaak. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik hoe je de boel kunt uitschakelen.
 
bij het zien van de zijkant van de auto door de buitenspiegels is het inschatten van afstanden van het passerende verkeer op de linkerbaan eenvoudiger. Vooral wanneer het verkeer geen snelheids beperking heeft is invoegen beter in te schatten.
 

Tallguy

Forumguru
Daarvoor hoef ik echt niet de zijkant van mijn auto te zien. Ik rijd al lang genoeg auto om een goede inschatting te maken. En vooral als je maar regelmatig kijkt in je binnenspiegel en buitenspiegels kan je goed onthouden wat er zit en aan zal komen.
Maar ja...ieder het zijne :)
 

hbo

Lid
Gaat gelijk uit met het knopje van de binnenspiegel...
Groeten,

Erik
Octavia 1.9 TDI Edition 100
 
:ot: Wat betreft de dashboardverlichting...die gaat bij mij altijd, ongeacht welke/wiens auto en waar dan ook (buitenland of NL) meteen op z'n zachtst. Verlichting in een auto moet niet storend zijn en een feestverlichting pal onder je neus...neuh...niet voor mij.


Eerlijk gezegd vind ik het wel een hele fraaie cockpit MET verlichting... maar ja ik heb deze prachtige auto dan ook nog maar net... :1761:
 

Giant

Forumguru
Ik krijg mijn automatisch dimmende buitenspiegels juist niet geactiveerd. De binnenspiegel werkt prima als hij geactiveerd is (groene lampje brandt dan). Zouden de buitenspiegels mee moeten schakelen met de binnenspiegel? Heeft de positie van de joystick om de buitenspiegels mee te kunnen verstellen daar wellicht nog invloed op?
 
Bovenaan Onderaan