Inspectie service

Hallo, ik krijg op het dashboard de melding dat mijn wagen voor een inspectie service naar de garage mag. Onderhoud en inspecties zijn noodzakelijk, ook om het recht op mobiliteitsgarantie te behouden.
Wat zijn de fabrieksvoorschriften voor de inspectie-service? Deze info kan ik helaas niet vinden in de boekjes. Hoor graag van jullie!

Olieservice is mij bekend, Longlife Onderhoudsservice (max. elke 30.000 km of elke 2 jaar)

het gaat mij om de inspectie-service, wat zijn de fabrieksvoorschriften?

Antera

Donateur
Die worden door de auto zelf bepaald deels. Dit heeft te maken met korte ritjes of lange ritten enz daar word dit mede door aangepast.

hemi24

Forumguru
Inspectie is volgens mij weinig meer dan het visueel inspecteren van zaken als vloeistofnivo’s, remblokjes/-schijven, verlichting, etc.

Dus hou er rekening mee dat als je nu op bijv. 50k zit, je over 10k weer moet voor olie...

D

Deleted member 24009

Is inspectie service niet hetzelfde als de melding dat ie voor een beurt moet? Of is dat toch weer wat anders? Mijn O3 begon een maand geleden met een km stand van 30.000 te piepen dat onderhoud nodig was (weet niet meer de exacte melding). Maar tussendoor heb ik nooit een melding gehad.

hemi24

Forumguru
Longlife onderhoud voor VAG modellen na 2014 :

De eerste keer dat je auto naar de werkplaats gaat is bij maximaal 30.000 of bij 2 jaar voor olie- en inspectieservice. Daarna volgt in het derde jaar alleen een inspectieservice mits de 60.000km niet bereikt wordt. Bij maximaal 60.000km of maximaal 4 jaar zal er een olie- en inspectieservice uitgevoerd worden waarbij ook aanvullende werkzaamheden plaatsvinden zoals het vervangen o.a. van bougies (benzine), interieurfilter en brandstoffilter. De boordcomputer geeft een melding wanneer je welke service kunt verwachten.

Als je meer als 30k per jaar rijdt, ga je gewoon elke 30.000km voor een olie- en inspectieservice.
Als je minder dan 30k per jaar rijdt, rol ná het 2e jaar in een afwisselende patroon van olie- (en/)of inspectieservices.

Longlife na 2014 in het kort:

Olieservice : elke 30.000km of max. 2 jaar;
Inspectieservice : max. 2 jaar en daarna elk jaar;

Arjann

Forumguru
De 1e keer is olieservice én inspectie na 30.000km of 2 jaar. Daarna is olieservice elke 30.000/2 jaar en inspectie elke 30.000km/1 jaar. Dat is het fabrieks voorschrift

• Leuk
Waarderingen: CDK

BramVRS

Forumguru
Mijn auto geeft dit nu ook aan maar hierboven lees ik geen duidelijk antwoord over wat nu een inspectie service is. Of is dit een kwestie van de auto aansluiten en kijken wat hij aangeeft? Mijn garage zegt een kleine beurt maar ik vraag me dit sterk af.

ertromp

Forumguru
De inspectieservice is een (visuele) inspectie op remmen, verlichting, motor, accu, aandrijving, versnellingsbak, assen, distributieriem.

BramVRS

Forumguru
Ze hoeven dus niet verschillende filters etc. te gaan vervangen? Dit hebben ze namelijk wel voorgesteld. Vraag me af of ik niet onnodig op kosten gejaagd ga worden.

BramVRS

Forumguru
Denk dat ik het gevonden heb. Bij een Inspectieservice wordt jouw SKODA gecontroleerd op essentiele punten zoals onderstel, motor, versnellingsbak. Daarnaast wordt het hang en sluitwerk gecontroleerd.

Bovenaan Onderaan