Instellingen voor bandenspanning?

Fortissimo

Senior Member
In de handleiding vond ik een pagina over het 'Direct bandenspanningscontrolesysteem'.
Hierin kan je de huidige en gewenste bandenspanning kan zien.
Ik kan deze optie niet vinden.

Is het 'Direct bandenspanningscontrolesysteem' een aparte optie naast 'Bandenspanningscontrole'?
Of heb je altijd beide?
 

Arjan1985

Forumguru
Ik weet de benaming niet exact. Maar dacht dat het 2 verschillende zaken zijn.
Mijn O3FL meet enkel als de banden spanning zakt. Hij geeft (helaas) niet weer wat de exacte banden spanning is op elk gewenst moment.
 

Tees

Donateur
Mooi om te hebben, maar duur in gebruik. Die TPMS sensoren zijn best prijzig, en je moet ze dan ook nog hebben in een eventuele winterset. De indirecte versie (die al jaren in Skodas zit) werkt best OK, zou mij de investering niet waard zijn.
 

jadatis

Nieuw lid
Mijn Skoda heeft indirect lage druk waarschuwings-sijsteem , met een knop om te resetten in de middenconsole naast de versnellingspook.

Dat werkt op de sensoren die ook ABS nodig heeft.
Geeft aan als een of meer wielen andere toeren maakt.
Bij aanzienlijk lagere druk ( ooit alarm bij 1,7 bar van een band, terwijl anderen 2,5 bar) wordt de afrol-omtrek korter, waardoor dat wiel meer toeren maakt dan de anderen, en dat wordt in het sijsteem uitgelegd als te lage druk, want verschi in toeren.

Bij onze auto ook eens andersom meegemaakt, door vast zittende rem , warmteontwikkeling naar in de band, waardoor een band minder invering, dus langere afrol-omtrek, en dus minder toeren dan de andere, dus ook lage druk alarm.

Directe tpms werkt met sensoren in de band, die druk en temperatuur doorzenden.
Dus als ooit je banden vervangen zijn, en daar niets over gezegd is, kan je er vanuit gaan , dat je het indirecte systeem hebt.

Theoretisch zou het mogelijk zijn beide systemen naast elkaar te hebben, maar in praktijk komt dat niet voor.....denk ik.
 
Laatst bewerkt:

jadatis

Nieuw lid
Er bestaan ook externe tpms systemen, met sensoren op ventiel geschroefd.
Kunnen door hun gewicht, bij hogere snelheid , tegen de velg komen door centrifugale krachten.
En betekent extra display op dashboard.

Dus of je dat moet willen?????

Kun je wel weer zelf overschroeven op je winterbanden, wel op zelfde wiel, anders moet je het weer opnieuw inleren.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Niet alleen VAG werkt TMPS via bandensensoren maar bij veel auto;s

Is wel naderhand in te bouwen en te coderen maar dan moeten er sensoren in de wielen en een module in de auto gebouwd worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan