Instrumentenpaneel defect

knollie1980

Nieuw lid
Hallo, ik zal mij eerst even voorstellen;
Ik ben Dennis en woon in Almere. Wij rijden nu iets meer dan 2 jaar met veel plezier in een Octavia 2.0 FSI Combi uit 2005. Km stand is nu rond de 123.000 Km.

Momenteel hebben we een vervelend probleem met ons instrumentenpaneel. Dit begon met het uitvallen van alle meters en later raakte de rest ook van slag: lampjes die het niet meer doen óf blijven branden etc.
In eerste instantie ben ik direct naar de dealer gegaan met dit probleem en deze kon mij na anderhalf uur storingzoeken vertellen dat het paneel defect is en dat er twee oplossingen waren. Ik kon het paneel laten vervangen voor een nieuwe of ze konden het aanbieden ter reparatie, maar zonder garantie dat dit zou lukken. Bij thuiskomst ben ik zelf op internet gaan zoeken naar een reparatiebedrijf en kwam uit bij KMS in Apeldoorn. Deze wilden het paneel repareren voor een vaste prijs, no cure no pay. We hebben hier ruim 2 uur zitten wachten en vervolgens kwam men met de mededeling dat het niet ging lukken. De enige optie welke overbleef was dus een nieuwe via de dealer volgens KMS. Na wat uitzoekwerk op internet en via de dealer ben ik op zoek gegaan naar een gebruikt instrumentenpaneel van exact hetzelfde type en heb deze bij een bedrijf in Duitsland gevonden. Afgelopen week heeft de dealer deze willen uitwisselen, maar kreeg dit niet voor elkaar omdat er bepaalde storingen bleven staan. Dus nu weer terug bij af en ziet het eruit dat we tegen de duizend Euro zullen kwijt zijn voor een nieuwe. Plus alle gemaakte kosten voor diagnose etc.
Tevens werkt nu ineens de stuurbekrachtiging niet meer na het terugzetten van het oorspronkelijke paneel:(

Is er hier iemand die een oplossing voor mij heeft. Het inleren van de sleutels i.v.m. startonderbreking lukte trouwens wel, dit was de reden dat het überhaupt door een dealer moest gebeuren..

Alvast bedankt!

Groeten Dennis
 

Cordoba

Forumguru
Gespecialiseerde garages kunnen het inleren van de sleutels/uitschakelen startonderbreking ook, dus dealer is niet persé noodzakelijk. Stuurbekrachtiging is geen kapotte zekering (misschien net als bij de Fabia op de accubak)?

Ik krijg het idee, dat je dealer net niet genoeg kennis ervaring heeft in dit soort complexe zaken. Misschien dat KMS je kan helpen met het andere instrumentenpaneel? Anders een mailtje naar Vagtechniek in Nuenen. Nuenen is een stukje rijden, maar als je daarmee 1000 euro kunt uitsparen (minus de kosten in Nuenen) dan lijkt me dat de moeite waard.
 

Erik_NL

Forumguru
ik geef Cordoba gelijk waar hij schrijft dat de betreffende dealer wel eens te weinig ervaring in huis kon hebben.
Van onze Fabia gaf het instrumentenpaneel ook de geest. Dat is door onze toenmalige dealer vervangen en het probleem heeft zich niet herhaald.
De kosten zijn deels voor rekening van de dealer gekomen en deels door PON betaald. Voor ons resteerde een bedrag van ca 460 €; ook nog aanzienlijk maar minder onaangenaam dan wat jou overkomt.
 

Antera

Donateur
Had de klokkenpaneel wel precies dezelfde onderdeelnummer? geen letter verschil? Is de codering van de oude teller in de nieuwe gezet?

Allemaal erg belangrijk. De vraag is wat de storingscode's waren want misschien waren die wel op te lossen maar kan ik helaas vanaf hier niet beoordelen. Zal de eerste keer niet zijn dat er hier iemand naartoe komt omdat de dealer het niet snapte of een compleet verkeerde en/of dure oplossing aanbood of het zelfs van kwaad tot erger maakte

De ergste die ik heb gehad was dat de dealer een compleet nieuwe airbag systeem aansmeerder van 1000den euro en het probleem uiteindelijk een slechte aansluiting van een stekker bleek te zijn die we hier in 10 minuten hadden opgekost. Dat scheelt nog als je dan maar een fractie van het bedrag moet betalen
 

knollie1980

Nieuw lid
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb ook het vermoeden dat deze dealer er niet zoveel kaas van heeft gegeten.. Zekeringen heb ik gecontroleerd, maar deze zijn goed. Vagtechniek is een optie.


Het paneel heeft hetzelfde onderdeelnummer, dus dit zou goed moeten zijn. Wat de monteur precies heeft gedaan weet ik niet omdat ik mijn vrouw op pad heb gestuurd. Ik weet wel dat hij de sleutels heeft ingeleerd en dat hij ermee heeft gereden voordat hij constateerde dat er een storing tevoorschijn na vervanging. Maar ik ga de dealer morgen even bellen voor aanvullende informatie.
 

Antera

Donateur
die heeft niet geweten hoe het moet. Waarschijnlijk moet hij wel de foutcode's wissen voordat en nadat alles word aangesloten en getest en ingeleerd. Als dit al verzuimd is kan dit al de klachten opleveren.
 

knollie1980

Nieuw lid
Vandaag zou ik een afspraak hebben bij KMS. Zij wilden de informatie uit het defecte paneel kopieren naar het "nieuwe" paneel als laatste optie. Echter werden we vanmorgen gebeld door de Skoda dealer; Het zat hen niet lekker dat het de vorige keer niet is gelukt en ze zijn verder gaan zoeken en bellen en hadden nog een laatste mogelijkheid waarmee het wellicht zou lukken.
Maar helaas is het niet gelukt. Probleem is nu wel duidelijk geworden: Het paneel dat ik via Ebay heb gekocht blijkt gestolen te zijn dan wel van een voertuig te komen welke als gestolen staat opgegeven en wordt geblokkeerd door Skoda Tsjechië. Dat verzin je toch niet...
Dus nu kijken of verkoper het paneel wilt terugnemen en op zoek naar een nieuwe (Nederlandse) tweede hands instrumentenpaneel!

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties!

wordt vervolgd....
 

Antera

Donateur
Dan moeten ze de oude ECu info in de nieuwe schrijven dan is ook het chassisnr van de "gestolen auto"eruit en staat alle gegevens van je eigenste erin. Nog nooit mee gemaakt dat dit gezien word door de dealer of door iemand anders. Dit moet gewoon werkend te maken zijn.
 

knollie1980

Nieuw lid
Beste Antera,

Bedoel je dat KMS dat moet doen of de dealer? KMS kan namelijk niets meer voor mij betekenen hebben ze mij medegedeeld.. We hebben via de verkoper achterhaald waar het paneel vandaan komt en deze komt bij een demontagebedrijf in Hengelo vandaan welke er 100 procent van overtuigd is dat het niet om een gestolen onderdeel kan gaan aangezien hij de certificaten heeft e.d. Maar volgens hem kan de oorzaak zijn dat dit paneel uit een Octavia met een 1.6 l motor komt en die van ons 2.0 is. Dus hij heeft voorgesteld om deze naar ons op te sturen als we die andere retourneren. Maar deze heeft wel een ander artikel nummer, dus ik snap er nu niets meer van. :smiley29:

Hieronder een uitdraai van de stap waarop de monteur vastloopt


IMAG0612.jpg
 

Antera

Donateur
Kan zijn dat de teller uit een andere auto komt met een andere motor maar dit zou geen probleem mogen zijn aangezien het snelheids signaal gelijk is. Alleen de toerenteller zal anders zijn bij ene diesel dan bij een benzine. Verder zou de klok normaal gezien gewoon moeten werken als wel de oude software in de nieuwe teller compleet geladen word.

Daarom zeg ik al dit heeft niks met diefstal te maken. Pure kolder. Denk dat dit erg kortzichtig is van de dealer en door ontwetendheid dat ze het af laten weten en afschuiven
 

knollie1980

Nieuw lid
Zojuist contact gehad met VAG-techniek. Zij willen ernaar kijken en rekenen 95 Euro no cure- no pay. Volgens hen kán de dealer helemaal geen gebruikt paneel inleren. Zij kunnen alleen maar nieuwe panelen inleren. Vandaar dat het paneel is geblokkeerd.
Dus aanstaande dinsdag op naar Nuenen.

Wordt vervolgd...
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe lang Lucas (Vagtechniek) hier mee bezig is. Ik moet trouwens zelf ook nog even een afspraak met Vagtechniek maken (normaal onderhoud & APK)
 

knollie1980

Nieuw lid
Vandaag bij Vagtechniek geweest en deze heeft in 20 minuten tijd het "nieuwe" instrumentenpaneel werkend gekregen. Hij heeft het paneel gewist en de info uit het defecte paneel gekopieerd. Paneel werkt weer prima en ook de stuurbekrachtiging doet het weer! Tevens is de huidige Kmstand overgenomen.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik twijfel of ik nu naar de dealer moet gaan met een klacht en ons geld terug moet vragen..
 

Cordoba

Forumguru
Ik zeg niet voor niets dat er nogal wat dealers zijn, die niet al veel kennis van zaken hebben. De rekening zal er onder de streep ook wel iets anders hebben uitgezien dan bij de dealer.
 

Antera

Donateur
Vandaag bij Vagtechniek geweest en deze heeft in 20 minuten tijd het "nieuwe" instrumentenpaneel werkend gekregen. Hij heeft het paneel gewist en de info uit het defecte paneel gekopieerd. Paneel werkt weer prima en ook de stuurbekrachtiging doet het weer! Tevens is de huidige Kmstand overgenomen.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik twijfel of ik nu naar de dealer moet gaan met een klacht en ons geld terug moet vragen..

Had ik het toch goed. Zo simpel is het zie je wel. Gefeliciteerd met het oplossen. Zou zeker nog even langs de dealer gaan om even verhaal te halen
 
Bovenaan Onderaan