Intelligente lichtsensor?

Maarten

Forumguru
De laatste tijd valt mij iets op aan de automatische lichtsensor van mijn OII.

Ook al is het buiten nog daglicht, tegen zonsondergang schakelt hij toch de verlichting aan. Ik zie niet dat het al donkerder wordt. Ook als ik richting het westen rijd met de zon op het front van de auto, branden de Xenon lampen toch al.

Nu komt bij mij de vraag naar boven of de OII uitgerust is met een intelligente lichtsensor. Kent de sensor de tijden van zons op- en ondergang? Reageert de sensor daar op?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden...

hemi24

Forumguru
Weinig intelligents aan, maar de hoek waarop het licht invalt maakt wel uit; zo kan het inderdaad voorkomen dat met laagstaande zon de lichten toch al worden geactiveerd. Momenteel heb ik een Megane en ook die heeft er last van, dus blijkbaar is het niet Skoda specifiek...

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat er 2 effecten zijn, waardoor je de sensor voor intelligent uitmaakt:
- als ik het goed heb, gebruikt ie niet 1 sensor, maar is er een combinatie van 2 sensoren. Ik dacht dat een sensor voor de anti-verblindingsspiegel die naar achteren het licht meet, ook meespeelt.
- dan is er nog een 2e effect: er is werkelijk geen enkel optisch instrument (camera, lichtsensor of wat dan ook) met zo'n enorm bereik in lichtsterkte als je ogen. Je merkt het niet, maar je ogen passen zich zo makkelijk aan, aan andere lichtomstandigheden dat je het niet eens merkt. Als je bijvoorbeeld foto's maakt in schemeromstandigheden, merk je dat je het zelf nog makkelijk ziet, maar de camera heeft echt een probleem. Ook omgekeerd, vooral vroeger bij de fotorolletjes, kon het zijn dat je gewoon veel te veel licht had op een mooie heldere zonnige dag, dat kon je oplossen door een minder gevoelige film te kiezen, of door een filter voor de lens te zetten. Als je iets meer van fotografie weet, let eens op de verschillen in diafragma die je nodig hebt bij wat andere lichtomstandigheden, dan zie je dat er veel meer verschil in licht is dan je zelf in de gaten hebt.

dirkie996

Forumguru
Heb dit gisteren ook ondervonden(octi combi, geen xenon).Ik vind dat het u ook zichtbaarder maakt, wanneer de zon laag achter u zit en de tegenliggers u zo beter opmerken.

Maarten

Forumguru
Laat ik voorop stellen; ik heb er helemaal geen last van dat de lampen zo vroeg aan gaan, maar het viel me op en was benieuwd naar jullie idee en mening.

Stakie75

Senior Member
Persoonlijk vind ik dat de lichten wel wat sneller aan mogen. Ik vind het soms al aardig schemeren, maar het duurt m.i. erg lang voordat ze aangaan. Is dit überhaupt aan te passen?

Kensel

Forumguru
Ik heb de gevoeligheid van mijn lichtsensor laten instellen op +60% (is nu dus 60% gevoeliger dan standaard) via Vag-Com. Ben hier erg tevreden mee!
Bij mij gaan de lampen inderdaad ook aan wanneer ik zoiets heb van: "waarom gaan ze al aan, is niks veranderd met zojuist qua licht". Misschien kan je (laten) achterhalen wat de gevoeligheid van je lichtsensor is?

dirkie996

Forumguru
Persoonlijk vind ik dat de lichten wel wat sneller aan mogen. Ik vind het soms al aardig schemeren, maar het duurt m.i. erg lang voordat ze aangaan. Is dit überhaupt aan te passen?

Ik denk dat dit misschien gekoppeld zit aan de regeling van de interval v/d ruitenwissers? Bij werking met regensensor gebruik je die interval om de gevoeligheid van die sensor in te stellen. Misschien dat dit ook effect heeft op de gevoeligheid van de lichtmeting??

P.S. zie net dat Kensel de oplossing heeft gepost.

Bovenaan Onderaan