Intelligente parkeerhulp

MSpee

Nieuw lid
Vorige week eindelijk de nieuwe Skoda Octavia Combi 2024 business edition ontvangen. Ben nog volop bezig om alle instellingen en opties te ontdekken.

Eentje die ik echt niet kan vinden, is de intelligente parkeerhulp waarmee de auto zichzelf parkeert in een parkeervak.
Park assist.png

Volgens het instructieboekje zou op het infotainment scherm - na het indrukken van de P knop die zich onder dat scherm bevindt - de bovenstaande figuur moeten verschijnen. Bij mij gaat alleen de achteruitrij camera aan. Het symbooltje 'Park assist' verschijnt echter niet op het infotainments scherm.

Wat zie ik over het hoofd?
 

Canon-Eye

Forumguru
Instructieboekjes zijn doorgaans nogal generiek en beschrijven ook functies die niet op alle uitvoeringen aanwezig zijn.
Misschien ligt het daaraan?
 

MSpee

Nieuw lid
Business edition plus uitvoering is de meest uitgebreide uitvoering. Bij mijn vorige Skoda (model 2018), ook een business edition plus, was dit wel aanwezig. Zat zelfs nog een apart fysiekje knopje op bedieningspaneel om dat te activeren.
Het instructieboekje is zodanig opgezet dat je niet kan zien welke functies wel en niet beschikbaar zijn per uitvoering.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die laatste regel klopt en is ook wel logisch aangezien uitvoeringsnamen nog wel eens tussentijds veranderen c.q. toegevoegd worden, wat ook trouwens ook geldt voor de feitelijke samenstelling van standaard- en los benoemde optiepakketten. Anders kun je met boekjes bijwerken en opnieuw drukken wel aan de gang blijven.
Het is dus zaak om bij aankoop heel precies na te gaan wat er op dat moment voor die bepaalde modeluitvoering feitelijk wel op zal zitten - en als het om zaken gaat die voor de koper echt doorslaggevend waren voor de keuze deze in het koopcontract te benoemen. Alleen dan heb je achteraf, als er iets blijkt te ontbreken, enig houvast. Want anders kan de verkoper een beroep doen op de clausule die erop neerkomt dat uitvoeringen onaangekondigd en zonder opgaaf van redenen gewijzigd kunnen worden...
 

hemi24

Forumguru
In de huidige prijslijst kom ik behalve de parkeersensoren en de achteruitrijcamera verder niks tegen wat lijkt op parkeerhulp…
 

MSpee

Nieuw lid
Ja, aan de zijkant v.d. bumper zitten extra parkeersensoren.
Inderdaad, in de huidige prijslijst staat die parkeerhulp niet expliciet vermeld.

Zoeken via Google levert tot dusverre geen informatie op die de weg wijst. Wel kwam ik 1 site tegen waaruit valt op te maken dat dit een feature is die er nog aan moet komen (per wanneer wordt er niet bij vermeld). Op die site staat ook te lezen dat je in de toekomst de auto zichzelf kan laten inparkeren terwijl je naast de auto staat toe te kijken.

Zou dit een feature worden die je achteraf kan activeren via een software-update, aangezien alle electronica er wel al lijkt te zijn.
Desondanks vreemd, dat bij de 2018 uitvoering dit wel er meteen op zat en nu lijkt te ontbreken.
 

jongetje

Forumguru
Je hebt het eerst over een business edition en daarna business plus.

Ik heb een businessplusline van december 2020 en die heeft het niet. Dus de naam van de uitvoering is geen garantie op opties, de enige plek is de prijs en optielijst. En volgens mij zit het er niet standaard op. Sterker nog, ik heb het helemaal nog nooit op de optielijst van de octavia 4 gezien. Ook nu niet.
 

MSpee

Nieuw lid
Nou, wat ik dan vreemd vind is dat in de brochure v.d. Skoda Octavia Combi de Intelligent Parking Assist wel wordt genoemd (net als in het instructieboekje dat bij de auto zit), maar dat dat dan vervolgens nergens bij een uitvoering zit en ook nergens als optie te kiezen is. Dit terwijl die feature wel aanwezig was in mijn vorige Skoda. Ik kan die Skoda logica dan eventjes niet volgen...
 

The Vipe

Actief lid
Hier ook een Businessline Plus uit 2024, maar zonder Park-Assist. Deze stond tot halverwege dit jaar ook nog niet tussen de beste opties bij de Octavia voor zover mij bekend. Net zoiets als de dode-hoek sensoren, deze zijn ook pas later in het jaar geïntroduceerd. Sinds de facelift komt er druppelgewijs steeds meer opties beschikbaar. En zoals Canon-Eye al zegt, de inhoud van de uitvoeringen verandert bij Skoda nog wel eens over de tijd gezien.
 

Bakkertje

Forumguru
De prijslijst is heel duidelijk als je het mij vraagt. Jouw auto is uitgerust met park distance control en manoeuvre assist. Uitleg vind je:

1728628480820.png

Als je ook een stuur hebt dat zelfstandig kan draaien (bij lane assist bijvoorbeeld) dan heb je in theorie alles aan boord om het te kunnen laten werken. Ik ben wel benieuwd of het dan te activeren is.
Op mijn auto zit het ook en ik heb het 1x gebruikt om mijn schoonouders te laten zien dat het kan. Daarna nooit meer gebruikt en gewoon zelf ingeparkeerd. Als het mijn auto was zou ik me er ook niet zo druk over maken. Wel fijn dat je ook sensoren aan de zijkant hebt, dan heb je helemaal rondom piepers en dat is dan weer wel een dikke plus als het mij vraagt.
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : discutabel is wat precies Manoeuvre Assist inhoud; grote kans dat dit enkel de automatische remfunctie is bij inparkeren?

De Scala in het filmpje parkeert namelijk ook niet (semi) zelf in!
 
Instructieboekjes zijn doorgaans nogal generiek en beschrijven ook functies die niet op alle uitvoeringen aanwezig zijn.
Misschien ligt het daaraan?
Het staat in de brochure, maar niet in de prijslijst. Ik ga er vanuit dat geen van de NL modellen Park Assist heeft helaas. Ik had er zelfs graag voor betaald, aangezien tegenwoordig zelfs mijn dochter van 7 me uitlacht omdat ik totaal niet kan parkeren...
 
Bovenaan Onderaan