Interieur ventilatie blijft draaien

Goede avond,

Ik ben in bezit van een Octavia 3 combi 1.4t benzine voor de facelift uit 2014

Graag zoek ik bij jullie hulp / advies.

Sinds deze week blijft de interieur ventilatie continu draaien.
Als de auto gedraaid heeft is het enig sinds logisch maar ook dan is hij een paar uur later nog aan het blazen.

Ook als de auto niet gestart is geweest en je zet hem op contact en uit blijft ook de ventilatie tot in de eeuwigheid door draaien.

Iemand enig idee hoe dit te verhelpen?

Alvast bedankt!
Gr Jacco

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen stellen het hier op prijs als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Wat betreft je probleem: heb je het echt over de interieurventilatie? Er is namelijk ook nog de koelventilator in de motorruimte die soms ook duidelijk hoorbaar is (en dan zou er iets mis kunnen zijn met de thermostaat van de koelvloeistof).

Als het inderdaad interieurventilatie is, dan is vraag 1 of je handmatige klimaatregeling of climatronic hebt?

Excuus Tees!
Heb me zojuist meteen even voorgesteld op de juiste plek.

Antwoord op jou vraag is zover ik weet ben ik in bezit van climatronic.

Tees

Donateur
Je hoeft je niet te excuseren hoor!

Ik vind t wel héél bijzonder dat je interieurventilatie continu draait, zelfs als je contact uit doet...volgens mij zit de interieurventilatie op de geschakelde plus, dus dat zou niet moeten kunnen...

Wanneer gaat t dan een keer uit? Zodra je accu leeg is?

Ik dacht ik loop nu nog eens naar de auto.
Ik hoor idd de ventilatie draaien aan de buitenkant.
Ik luister met me oor bij de passagierskant en dan aan die kant bij de ruitenwissers en hoor het blazend geluid wat uit eindelijk uit de roosters zou komen in de auto.

Maar na het luisteren en het geluid te horen ontgrendel ik pas de auto om erin te zitten en ineens zonder verklaring is de ventilatie uit...

Dus oftewel de ventilatie heeft vandaag dan zo i zo vanaf 17:30 tot nu net continu gedraaid en na ontgrendelen van de auto ineens niet meer.

Kan het zijn dat er ergens een stand of functie aan staat?
Ik had in het boekje gelezen dat er iets bestaat als interieur-voor-ventilatie.

Tees

Donateur
Voorventilatie ken ik niet, alleen een standkachel (wat natuurlijk een soort voorventilatie is, maar dan verwarmd). Ik zou t nut van voorventilatie ook niet inzien als die niet verwarmd is (behalve in bepaalde bijzondere situaties).

Is dit iets wat altijd gebeurt, of af en toe, en is het dan bijv alleen bij langere ritten, bepaalde buitentemperatuur, zoiets? En als je contact uitzet en de boel blijft draaien, dan komt er dus nog steeds lucht uit de roosters? Is de climatronic dan nog actief (lampjes branden e.d.)?

Ik ben een beetje zoekende hoor, vind dit een heel bijzonder probleem...

Thijs4motion

Forumguru
ik vermoed dat je kachelweerstand kapot is,
klinkt raar, maar wij maken het regelmatig mee bij Volvo.
kachelweerstand kapot - fan draait als de auto uit is

Tees

Donateur
Das bijzonder idd @Thijs4motion, meestal lees je bij kapotte voorschakelweerstand dat ie dan alleen uit of volle kracht doet. Heb dat zelf ook eens gehad.

Maar waar komt de stroom dan vandaan? Want de climatronic gaat bij mij toch echt helemaal uit als ik contact uit doe, en die stuurt toch vervolgens de ventilator aan (via de voorschakelweerstand)?

Edit: even gaan zoeken, de O3 heeft geen echte voorschakelweerstand meer, maar een electronisch regelapparaat, onderdeelnummer 5Q0907521E. Dat zou al wat meer kunnen verklaren dat ie merkwaardig gedrag vertoont, een eenvoudige weerstand zou dit niet zomaar doen (die brandt gewoon door). Dit regelapparaat zit onderop de ventilator geschroeft als ik ETKA zo zie (aan de andere kant van de ventilator als het interieurfilter) Geen idee of die makkelijk benaderbaar is of dat dan het halve dashboard eruit moet, ik vrees t laatste.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan