Interieur vragen: (elec) stoelen + stuur

HarrieSkoda

Forumguru
Avond allen :D,

Een aantal vraagjes mijnerzijds, aangezien ik niet stil kan zitten qua upgraden/veranderingen aan de O3.

- Is een afgevlakt (sport) stuur voorzien van dezelfde airbag als een 'standaard' stuur? Ik kan er namelijk een kopen, maar hier zit geen airbag bij.
- Is de stuurwielbediening over te zetten van het ene naar het andere stuur? Op het stuur wat ik op het oog heb, zitten wat knoppen op andere plekken... raar?
- Er zitten DSG flippers op dit stuur, kan ik deze middels VCDS aanzetten, of kan dit gewoon niet?
- Wat is een fair prijs voor een net afgevlakt stuur met DSG flippers?

- Is er in een O3 iets voorbereid om elektrisch verstelbare vRS stoelen te plaatsen?
- Is dit dan gelijk een voorbereiding voor stoelverwarming misschien (+ knopjes plaatsen op je dashboard)?
- Is een vRS 1 op 1 over te zetten?
- Wat is een fair prijs voor een compleet lederen vRS interieur?

Ik weet het, veel vragen, maar het is ook niet zomaar iets! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met antwoorden.
 

Joh@n

Forumguru
Ik weet in ieder geval dat er bij een elektrische stoelverstelling een aardige unit onder je stoelen komt. Dat is in ieder geval het verschil wat ik heb gemerkt tussen "normale" stoelen en elektrisch verstelbare. Verdere vragen kan ik niet voor je beantwoorden, maar klinkt als een leuk project :)
 

Arjann

Forumguru
Qua voorbereiding voor een electrisch verstelbare stoel is hiervoor niks aanwezig. Als je stoelverwarming wilt zul je ook je airco bedieningdpaneel moeten vervangen voor een uitvoering mét stoelverwarming.

Of de dsg flippers te activeren zijn zal denk ik afhangen van het type stuurwiel electronica wat nu in de auto zit, dus of deze de functie ondersteund.

Andere vragen durf ik zo niet meteen antwoord op te geven
 

EdK

Forumguru
Zou me eerst afvragen of het het geld wel waard is ?
want ben bang dat er wat bedrading bij moet komen, dat sommige aanstuurmodules vervangen moeten worden / bijgeplaatst moeten worden.
En dan moet alles ook nog eens in VCDS aan de praat gekregen worden...

En zou dan voor mezelf sprekend wel wachten tot de volgende wagen er komt en het dan bijbestellen indien ik die optie kan aanvinken.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Oeps.. helemaal gemist dat er gereageerd was in dit topic!:pieker:

@Joh@n ik begrijp uit je verhaal dat deze module dus bij de stoelen moet zitten, omdat ik er anders niets aan heb? Sowieso ben ik dan benieuwd of de stekkers van de elektrische stoelen passend zijn op de stekkers van de auto. Anders kan ik namelijk nooit de stoel verstellen, en dat is toch wel zo makkelijk. Ook dat de airbag werkt vind ik erg belangrijk.

@Arjann ik begrijp uit je verhaal dat er helemaal niets is voorbereid om een elektrisch verstelbare stoel te plaatsen? Zou het lastig zijn om deze aan te kunnen sturen? Het zou namelijk wel fijn zijn als je stoel (elektrisch) kunt verstellen. Ik neem aan dat VCDS of wat voor regelmodule dan ook hier geen conflict mee kan hebben, buiten het feit dat het afgezekerd moet worden omdat er geen lekstroom mag zijn.

Zoals gezegd; stoelverwarming geef ik ervoor op.

Voor wat betreft de DSG flippers aan het stuur; goed punt. Zou dit een voorbereiding moeten zijn, of een VCDS aangelegenheid?

Is een airbag 1 op 1 over te zetten van een normaal stuur, naar een sport stuur of een vRS stuur? De vorm van het omhulsel waar de airbag in zit ziet er namelijk allemaal hetzelfde uit.

@EdK VCDS ben ik niet bang voor. Ik kan bij iemand terecht die er flink wat verstand van heeft.
Of het de moeite waard is qua kosten... Geen idee.

Als jullie me kunnen vertellen wat een 'normale' prijs voor een afgevlakt sport stuur met DSG flippers, en een compleet lederen, elektrisch verstelbaar & verwarmbaar vRS interieur is, kan ik hier wel wat mee!

Het is geen must voor me, maar als ik er voor een leuke prijs iets leuks van kan maken, doe ik dat graag!
Ik vind m'n auto nogal snel 'saai' worden, waardoor ik telkens weer iets nieuws verzin.

@Arjann ik kan je in ieder geval zeggen dat ik voor de prijs van de aanpassingen never en nooit een vRS zou kunnen kopen. Dus ergens doe ik dan toch wel iets goed volgens mij :D.


Belangrijkste speerpunten waar ik dus achter moet komen zijn:
- Stekker elektrische stoelen passend op de stekker van de auto voor elektrische verstelling?
- Zo ja --> moet dit ingeleerd (VCDS) worden, of is het OK zodra er stroom naar de stoelen gaat voor vestelling?
- Zo nee --> waar vandaan moeten er dan kabels getrokken worden en is dit überhaupt wel haalbaar of onbegonnen werk?
- Airbag functie werkend (op diezelfde stekker)?
- Stoelverwarming kan me gestolen worden, hoef ik niet (persee).

- Airbag stuur 1 op 1 uitwisselbaar?
- DSG flippers softwarematig in te leren, of moet hier iets voor voorbereid zijn?
 

lawewing

Forumguru

HarrieSkoda

Forumguru
Dan laat ik dat stuur maar schieten denk ik. De knopjes op het stuurwiel kwamen ook niet overeen met hoe de situatie nu is. En ik weet ook niet of je die 1 op 1 kunt uitwisselen van stuur.

Over het interieur mag degene die het weet, het zeggen..:D
 

Arjann

Forumguru
Of de stekkers e.d. passen durf ik niet te zeggen, wat ik wél weet is dat er alleen een voeding en massa extra heen moeten en dan werkt het. Zonder memory functie hoeft er verder niks ingeleerd te worden
 

Cordoba

Forumguru
Wat de stekkers betreft bij mijn weten zijn stekkers voor een bepaalde functie van niet-elektrisch-verstelbare stoelen binnen de VAG-groep allemaal gelijk. Dus als je stoelen uit een ander VAG-model scoort zijn de stekkers (mits de functie aanwezig is op beide auto's) voor bijv. stoelairbag, gordelspanner (wordt geactiveerd bij frontale aanrijding), stoelverwarming allemaal gelijk. Als een stoel een functie niet heeft, is de stekkeraansluiting daarvoor gewoon ook niet op de stoel aanwezig, en voor de auto geldt hetzelfde. Ik heb mijn originele stoelen vervangen door stoelen met een betere ondersteuning en mét stoelairbags, maar omdat de originele stoelen van mijn auto geen airbag hadden, zullen de stoelairbags het ook nooit doen (de gewone airbags wel).

Elektrisch verstelbare stoelen hebben voor die elektrische verstelling een aparte stekker, en ook de auto heeft daar een aparte kabel voor, en bij veel uitvoeringen zitten er dan ook speciale NTC's voor onder het stuur (bij de relais). Die NTC's werken als een soort zekering, maar als ze zijn afgekoeld dan laten ze weer gewoon stroom door. Behalve de stoelen zelf heb je volgens mij nog redelijk wat extra elektronica nodig om alles maximaal te laten werken (denk bijvoorbeeld aan andere voorkeursinstelling van stoel en spiegels bij de 2e autosleutel). Zoals ik het zie is het plaatsen van elektrisch verstelbare stoelen wel een project waar veel voorbereiding en uitzoekwerk voor nodig is. Mogelijk dat je de benodigde extra componenten uit een sloopauto kunt halen, zo hou je het betaalbaarder en kun je voor OEM-aanpassing gaan.
 

Arjann

Forumguru
Voorkeursinstelling heb je alleen als je memory functie hebt, en volgens mij heb je dat niet op de Octavia
 

HarrieSkoda

Forumguru
..wat ik wél weet is dat er alleen een voeding en massa extra heen moeten en dan werkt het. Zonder memory functie hoeft er verder niks ingeleerd te worden

Als dat zo is, bevalt me dat wel!
Al kan ik alleen de stoel elektrisch verstellen, en de airbag erop aansluiten, ben ik al gelukkig.

Memory en stoelverwarming hoef ik niet eens.

@Cordoba uit jou verhaal begrijp ik dat de airbag stekker dus wel zal passen omdat ik dat nu ook al heb, maar de elektrische verstelling op m'n buik kan schrijven?

Als het een kwestie van 2 draadjes per stoel is, welke ik ergens in de zekeringkast kan prikken, ben ik een gelukkig mens.

Ik moet geen lekstroom of andere storingen/ongein hierdoor krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
@HarrieSkoda Voor zover mijn kennis reikt moet er in de zekeringkast wat bijgeprikt worden, bij de relais worden dan houders voor de NTC's bijgeplaatst, en er moet volgens mij ook nog ergens een module bijgeplaatst of gewisseld worden. Als je alles gewoon monteert zoals dit bij auto's waar dit af-fabriek is geïnstalleerd, zie ik niet waarom je meer lekstroom zou hebben dan die auto's. Wat wel belangrijk is: als je stekkers van airbags en dergelijke los trekt, dat je absoluut de auto niet op contact zet, want dan krijg je storingen die niet makkelijk te resetten zijn. Voor je begint met (airbag-)stekkers lostrekken dus auto van contact, en pas weer de sleutel in het contact als alle airbagstekkers weer netjes aangesloten zijn.

Elektrisch verstelbare stoelen zijn niet mijn echte kennisgebied, maar ik heb in de loop der jaren op diverse VAGfora wel het een en ander langs zien komen.
 

Highway

Forumguru
Dan wel in een S2: ik had reeds 1 electrische stoel (bestuurder). Bijrijder was niet electrisch.

2 Electrische stoelen kunnen kopen. Aansluiten: voor alleen de stoel verstelling heb je 2 draden nodig - de plus en min 12 volt. Ik kan de stoel die eruit is gekomen (Staat nu in de garage) ook met een losse accu gebruiken.

Voor memory moet je de stoel aan de canbus leggen (2 draden).

De stoelverwarming (had ik niet) heeft meer draden nodig.

Stoelverstelling: inderdaad een NTC zekering (geen zekering in zekering kast). Beide stoelen zitten aangesloten op 1 NTC (volgens de electrische schema's ook origineel).

De stekkers van beide stoelen (electrisch en niet electrisch) waren dezelfde. Alleen zaten er geen draden in de stekker, die heb ik erin geze (juiste pinnetjes zien te vinden en dan aansluiten).
 

Cordoba

Forumguru
@Highway Inderdaad is er ook nog de versie dat beide stoelen op dezelfde NTC-zitten aangesloten. Ook al zit er geen zekering voor de electrische verstelling van de stoel in de zekeringkast, de spanning wordt volgens mij wel bij/achter de zekeringkast aangesloten, dus moet er toch daar wat werk verricht worden.
 

Highway

Forumguru
@Cordoba ik had het geluk dat de NTC zekering er al zat (elec. bestuurderstoel), dus heb ik deze kunnen gebruiken om ook de 2de stoel aan te sluiten.

Wel ndat ik alles had afgezocht welke zekering ik moest hebben voor de bijrijder stoel :pardon:De NTC zekering zal hoogst waarschijnlijk ergens bij de zekeringskast weggehaald worden inderdaad.
 

Cordoba

Forumguru
Ik had dus een foutje gemaakt: er zijn wel auto's met 2 NTC's naast elkaar, maar dan heeft de 2e NTC een andere functie, bijv. voor de elektrisch verstelbare spiegels.
Foto hieronder is van een Leon 1M, en daar zijn gewone zekeringen in plaats van NTC's in geplaatst, maar laat wel zien hoe het ongeveer zou moeten zitten:
3bg_si_steckdose.jpg
 
Bovenaan Onderaan