Interieurgeluid Octavia Combi

whalertje35

Actief lid
Wij hebben een Octavia Combi L&K (1.8T) uit 2000. Wij hebben de auto nu 4 maanden, het is een prettig rijdende auto. Alleen ik vind op slechte wegen, klinkers bijvoorbeeld, dat er een hoop rammeltjes en geluid in het interieur waar te nemen zijn. Wat is jullie ervaring hier mee?

Wij hebben hiervoor een Golf IV gehad, verlaagd 4 cm (KW) en deze maakte echt geen herrie, heerlijke rust in het interieur. Is Volkswagen dan zoveel beter afgewerkt als een Skoda? Lijkt mij in ieder geval sterk.

Ik zelf denk aan de schokbrekers, ophangrubbers, misschien de banden die aan het cuppen zijn (Michelin Primacy 205/55/16).
 

Gieliovd

Forumguru
Als je het alleen op slecht wegdek waarneemt zou ik al snel cuppen van de banden uitsluiten.

Als het puur rammeltjes zijn in het interieur dan heeft het vrij weinig te maken met de wielophanging, maar gewoon met het dashboard lijkt me.

Lijkt het echt van het onderstel te komen dan moet je toch wellicht eens gaan denken aan schokbrekers, draagarmen en rubbers en zulke dingen.

We kunnen moeilijk oordelen over wat je hoort denk ik, vanaf hier. Is het rammelen, is het kraken, is het klapperen, resoneren....
 

whalertje35

Actief lid
Je hoort op slecht wegdek een flinke resonantie. En alles in de wagen lijkt te gaan rammelen, je hoort het dahboard etc.

Mijn tweede wagen (hobby) is een Golf II GTi uit 1985, 300.000 km, Koni 8 cm verlaagd. En die maakt minder herrie op die weg, alleen bij flinke kuilen valt je gebit er uit.:)
 

LenK

Forumguru
Mijn idee bij de O1 combi was dat het interieur als een klankkast werkte. Een soort basresonantie. Het dak van binnen beplakken met dempingsplaten had denk ik goed geholpen, maar dat is een te ingewikkelde klus.
 

purk

Senior Member
op de vraag is een octavia echt zoveel slechter afgewerkt........JA er zit een wereld van verschil in.

Achter de deurbekleding BV, zit bij een octavia alleen maar een plastick folie.
Bij een golf IV zit hier een aluminiumplaat voor.

Geluidsisolatie is veel minder in de kofferbak, VW dikke kunstofplaat met daarop een bekleding, Skoda heeft alleen eeh hardbord plaat met bekleding erop geplakt.
Alle bekleding op deurstijlen enzo, zitten bij vw geklinkt met een schuimbekleed drukkertje, bij skoda zitten daar alleen kustof drukkers in kustof klipjes.

Ik kan zo nog wel even door gaan.

Technisch gelijk, maar afwerking en gebruikte materialen zijn echt iets minder.

het moet toch ergens in zitten!!!!
 
Volgens de monteur van mijn VW dealer is dat niet meer het geval bij de O2 en is de O2 op vele belangrijke punten zoals isolatie/geluidsdemping gelijk. Sterker nog, mijn collega rijdt een nieuwe Jetta 1.9TDI en daar is het motorgeluid meer aanwezig dan in de O2 1.9TDI. Ik denk dat Skoda een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt in 2003-2004.

Nog een kleine verbetering van de O2 tov mijn eigen Golf V is het klepje links naast het stuur. Dat is helemaal bekleed en heeft een klikmechanisme, bij de Golf en Jetta is dat gewoon een klepje dat geklemd zit en niet bekleed is. Net als de bekleding van de deurbekleding, waar je met je arm op leunt is van zacht materiaal bij de O2, niet bij de Golf V en Jetta.
 

whalertje35

Actief lid
Als ik in de kofferbak kijk valt het best wel mee met het verschil met de Golf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een verhoogde laadvloer heb. Misschien dat het leren interieur ook mee telt qua geluid, stof absorbeert en leer niet.



op de vraag is een octavia echt zoveel slechter afgewerkt........JA er zit een wereld van verschil in.

Achter de deurbekleding BV, zit bij een octavia alleen maar een plastick folie.
Bij een golf IV zit hier een aluminiumplaat voor.

Geluidsisolatie is veel minder in de kofferbak, VW dikke kunstofplaat met daarop een bekleding, Skoda heeft alleen eeh hardbord plaat met bekleding erop geplakt.
Alle bekleding op deurstijlen enzo, zitten bij vw geklinkt met een schuimbekleed drukkertje, bij skoda zitten daar alleen kustof drukkers in kustof klipjes.

Ik kan zo nog wel even door gaan.

Technisch gelijk, maar afwerking en gebruikte materialen zijn echt iets minder.

het moet toch ergens in zitten!!!!
 

purk

Senior Member
Volgens de monteur van mijn VW dealer is dat niet meer het geval bij de O2 en is de O2 op vele belangrijke punten zoals isolatie/geluidsdemping gelijk. Sterker nog, mijn collega rijdt een nieuwe Jetta 1.9TDI en daar is het motorgeluid meer aanwezig dan in de O2 1.9TDI. Ik denk dat Skoda een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt in 2003-2004.

Nog een kleine verbetering van de O2 tov mijn eigen Golf V is het klepje links naast het stuur. Dat is helemaal bekleed en heeft een klikmechanisme, bij de Golf en Jetta is dat gewoon een klepje dat geklemd zit en niet bekleed is. Net als de bekleding van de deurbekleding, waar je met je arm op leunt is van zacht materiaal bij de O2, niet bij de Golf V en Jetta.

heb ik iets gezegt over de O2 ?

Dit geld alleen voor de O1......de 02 is zeker beter, maar het is zeker nog niet op alle punten te vergelijken met een VW.
 
Je hebt niets gezegd over de O2, daarom zei ik ook dat dit niet meer het geval is bij de O2. :ahum:

De O2 scoort op vele punten veel beter dan mijn eigen nieuwe Golf V en dat is op z'n zachts gezegd niet zo leuk als je het prijsverschil bekijkt.
 
Bovenaan Onderaan