Intern koelvloeistofverlies ook koppakking gerelateerd?

machlo

Forumguru
Hoi,

Rijd inmiddels een poosje rond met halve liter koelvloeistofverlies op ongeveer 1200km. Lees hier af en toe laatste tijd meerdere mensen ook met verlies van koelvloeistof, zonder bijbehorende signalen whats so ever......
Nu vroeg ik mij af, indien ik een inwendig koelvloeistof verlies heb in de motor, is dat dan ook een mogelijke koppakking die lekt naar interne kanalen? Of kan het ook "erger" wezen, interne slijtage, etc. Mijn toe Alice garage had het over lagers, e.d.
Voordat ik er een smak geld tegenaan moet/ga gooien, zou het mooi wezen als ik te weten kom of het de moeite waard is, of dat het me bakken met geld gaat kosten wat het wellicht niet waard is.
 

ertromp

Forumguru
Als je olie sludge sporen laat zien dan is er intern een lekkage (koppakking bijvoorbeeld lek). Kijk daarvoor je olievuldop of peilstok maar eens na.
Als je geen sporen zo ziet kan het zo maar ergens op het motorblok druppen en gelijk verdampen waardoor je het niet ziet. Dus een externe lekkage.
Kan ook maar zo ergens een verbinding van een slang zijn o.i.d
 

machlo

Forumguru
Als je olie sludge sporen laat zien dan is er intern een lekkage (koppakking bijvoorbeeld lek). Kijk daarvoor je olievuldop of peilstok maar eens na.
Als je geen sporen zo ziet kan het zo maar ergens op het motorblok druppen en gelijk verdampen waardoor je het niet ziet. Dus een externe lekkage.
Kan ook maar zo ergens een verbinding van een slang zijn o.i.d

De olievuldop vertoont wel wat sludge maar dat lijkt me "korte ritten sludge", is na een lange rit zo goed als verdwenen. Peilstok is schoon, er knettert ook niets als ik er een vlammetje bijhoud. Ga er toch maar binnenkort eens mee naar een garage om hem grondig te laten onderzoeken, vind dit doorrijden en blijven bijvullen ook niet echt je van het. Lijkt me toch ook niet super voor de motor.......
 

Cordoba

Forumguru
Lekke koppakking bestaat er in veel variaties, als ik uitga dat er een koelkanaal bij de lekke koppakking betrokken is, blijven de volgende variaties over:
  • lekkage van koelkanaal naar een cilinder. Er komt wat koelmiddel in de motor, en dat is te zien door witte rook (bij warme motor) en doordat de uitlaatlucht zoetig ruikt. Je merkt vooral koelvloeistofverlies, en heel misschien een hele lichte vervuiling van de koelvloeistof met motorolie vanuit de cilinder.
  • lekkage tussen koelkanaal en oliekanaal. De koelvloeistof wordt bruinig van kleur door de olievervuiling, de motorolie ruikt zoetig (ruik aan peilstok) en mayonaise vorming onder de vuldop is waarschijnlijk.
  • combinatie van de bovenstaande mogelijkheden

Laat eens een compressietest doen, dat moet al veel duidelijkheid kunnen geven en is niet zo duur. Check verder ook de kleur van de koelvloeistof, en check de geur van de motorolie en de uitlaatgassen. Kijk verder ook eens rond onder de motorkap, of je ergens roze sporen ziet van opgedroogde koelvloeistof. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het veiligheidsklepje van je koelvloeistofreservoir niet goed is, en dat bij een warme motor er wat koelvloeistof uit het systeem wordt gespoten. (veiligheids-overdruk-klepje zit in de dop van het reservoir ingebouwd, nieuwe dop zou dat dus al oplossen)
 

machlo

Forumguru
Lekke koppakking bestaat er in veel variaties, als ik uitga dat er een koelkanaal bij de lekke koppakking betrokken is, blijven de volgende variaties over:
  • lekkage van koelkanaal naar een cilinder. Er komt wat koelmiddel in de motor, en dat is te zien door witte rook (bij warme motor) en doordat de uitlaatlucht zoetig ruikt. Je merkt vooral koelvloeistofverlies, en heel misschien een hele lichte vervuiling van de koelvloeistof met motorolie vanuit de cilinder.
  • lekkage tussen koelkanaal en oliekanaal. De koelvloeistof wordt bruinig van kleur door de olievervuiling, de motorolie ruikt zoetig (ruik aan peilstok) en mayonaise vorming onder de vuldop is waarschijnlijk.
  • combinatie van de bovenstaande mogelijkheden

Laat eens een compressietest doen, dat moet al veel duidelijkheid kunnen geven en is niet zo duur. Check verder ook de kleur van de koelvloeistof, en check de geur van de motorolie en de uitlaatgassen. Kijk verder ook eens rond onder de motorkap, of je ergens roze sporen ziet van opgedroogde koelvloeistof. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het veiligheidsklepje van je koelvloeistofreservoir niet goed is, en dat bij een warme motor er wat koelvloeistof uit het systeem wordt gespoten. (veiligheids-overdruk-klepje zit in de dop van het reservoir ingebouwd, nieuwe dop zou dat dus al oplossen)

@Cordoba
Symptomen 1,2 en 3 zijn niet van toepassing.......heb al tig keer met mijn kop in de motorrijden gehangen. Vanaf die kant zie ik niks (wil niet zeggen dat er ook niets lekt btw, is slecht zichtbaar allemaal). Zal er mee naar een onafhankelijke garage gaan (voormalige Seat garage....moeten de motor ook wel kennen). Hoop toch zo dat het een lullige lekkage van een slang of zo is (waterpomp?). Auto rijdt en schakelt verder top, zou zonde zijn om hem te moeten wegdoen.
 

Cordoba

Forumguru
@machlo de mpi-blokken zijn alleen door Skoda gebruikt, de 1.4 16V blokken vindt je wel bij Seat en VW. Ik heb overigens de mogelijkheid dat er een lekkage is tussen koelkanaal en de buitenlucht niet eens genoemd, maar dan zou je ook duidelijke lekkage zien. Ook geen roze sporen op het tankje?
 

machlo

Forumguru
@Cordoba .........zo op het eerste zicht zie ik geen lekkagesporen maar dat is dan puur van bovenaf gezien. Zou hij toch op de brug moeten om ook vanaf onder te kijken en dan denk ik ook dat een warme motor (druk?)wellicht meer kans op opsporen van lekkage geeft dan koud. Op of rondom het tankje zijn er geen sporen te zien of vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Warme of koude motor maakt niet uit: je moet zoeken of je wit-roze opgedroogde sporen ziet (dus van opgedroogde koelvloeistof). Je kunt eventueel kijken of je met een spiegeltje meer ziet. Als je verder geen sporen ziet, kun je wel de bodemplaat weghalen en/of de auto op de brug zetten, maar de kans dat je dan iets vindt is klein.

Je kunt kijken als je de auto checkt met een 4-gas test (uitlaatgassen controle, net als bij de APK) moet je volgens mij ook kunnen zien als er motorolie of koelvloeistof verbrandt wordt in de motor. Misschien dat @Spierings of @Monteurtje dit kunnen bevestigen? Dat zal in elk geval helpen met de oorzaak vaststellen, zonder eerst de kop te lichten. Eventueel een compressietest kan ook helpen om de juiste oorzaak te vinden.

Maar wat je denk ik als eerste moet doen, is het koelsysteem af laten persen: dan wordt de dop van het koelvloeistofreservoir gehaald, en in plaats daarvan wordt er een pompje op het reservoir geschroefd. Zo kun je het totale koelsysteem checken met uitzondering van de dop (waar ook de overdrukbeveiliging in zit).
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba met het controleren met een 4 gasmeter moet hij wel wat meer lekken wil je iets constateren. Met een half liter op 1200km is het zo minimaal..

Inderdaad afpersen... Vraag of ze hem er heel de nacht op laten staan... Mogelijk is er iets te zien extern of intern met een endoscoop.
 

Joske

Forumguru
Waar vaak bij VAG auto's ook al eens een kwlek ontstaat is bij de oliekoeler, onderaan en vooraan in de motorruimte te vinden. Het is daar meestal ook lekker warm dus een klein lek verdampt snel. (als op dit blok een oliekoeler zit.. ben ik niet zeker)


het KW-circuit kan trouwens "makkelijk" getest worden op lekkage, dan zetten ze druk op het systeem en kijken ze of deze zijn druk kan houden.

met zoiets:

S19-0236.png
 

Arreslee

Senior Member
@machio,
Zou het kunnen zijn dat een eventueel lek zich niet in de motor bevindt maar in bijv. de kachelradiator. een klein gaatje daarin geeft ook vloeistof verlies.
Echter zou je dit kunnen ruiken zodra je de kachel en de ventilator aanzet.

Is de vloerbekleding voorin de auto droog ?

Dit schoot mij te binnen, aangezien je niet de meest voor de handliggende symptomen hebt die bij een koppakking horen.

succes verder.
 

machlo

Forumguru
@machio,
Zou het kunnen zijn dat een eventueel lek zich niet in de motor bevindt maar in bijv. de kachelradiator. een klein gaatje daarin geeft ook vloeistof verlies.
Echter zou je dit kunnen ruiken zodra je de kachel en de ventilator aanzet.

Is de vloerbekleding voorin de auto droog ?

Dit schoot mij te binnen, aangezien je niet de meest voor de handliggende symptomen hebt die bij een koppakking horen.

succes verder.
@Arreslee ........naast alle voor de hand liggende symptomen voor lekke koppakking heb ik ook geen last van natte vloerbedekking of zoete geur, etc. Helaas zelfs........dat zou het alleen maar duidelijker hebben gemaakt. Ga morgen een afspraak maken bij de garage. Zoals joske al schrijft, denk ook op druk zetten én CO controle om zoveel mogelijk uit te sluiten.
 

Bas Jansen

Senior Member
@machlo

Ik heb hem gister op mogen halen.
Toch een lekke koppakking.
Ook ik had geen last van de welbekende symtomen.

Wel bleek de auto direct na het starten flink druk op te bouwen.
Bij de garage nog getest door systeem voorzichtig met warm blok te ontluchten en daarna auto te starten.
Bovenste slang naar radiator was binnen een mum van tijd knoert hard.
Hierdoor perste het systeem de koelvloeistof via het overdruk ventiel van het kv resevoir eruit.
 

machlo

Forumguru
@Bas Jansen
Thnx voor berichtje. Die bovenste slang is bij mij ook echt hard. Hebben ze hem onder druk gezet en toen drukverlies gemeten? Is, wat ik begrijp bij een erg klein lek nog lastig om te zien. Of CO test?
Mag ik vragen wat je ongeveer mocht aftikken? Heb ik een indicatie. Heb jij de garage ook nog gewezen op de cilinderbussen? De kop lichten kan bij die mpi meer schade aanrichten dan je eigenlijk ziet heb ik begrepen.
 

Bas Jansen

Senior Member
Onder druk zetten was nieteens meer nodig nadat direct na het ontluchten en starten van de auto de slang direct weer knoert hard was.
Was de conclusie snel gemaakt.
Kop vertoonde een duidelijk lek bij één van de cylinders.

Wel erg jammer dat het niet bij de apk is opgevallen terwijl ik nadrukkelijk had gevraagd naar het kv verlies te kijken, maargoed dat had weinig aan de hele situatie veranderd.

Garage waar ik ben geweest is van een monteur die bij een VW dealer heeft gewerkt als eerste monteur en voor zichzelf is begonnen.
Toen ik zei dat het een 1.4 mpi AQW blok was noemde hij al meteen de cylinderbussen.
Heeft wel verstand van zaken dus.

Omdat ik een week daarvoor ook bij hem was geweest voor de apk met de daarbij behorende kosten is die mild geweest voor me.
Mocht nog €400,- aftikken maar reken er maar op als je het zo moet doen dat je wat meer kwijt bent.
 

machlo

Forumguru
@Bas Jansen ...... Oké, da's schappelijk. Ik reken op zo'n 6-700 euro.....dan hoop ik wel dat hij er weer een poosje tegen kan. Heb je de kop ook nog laten vlakken?
 

Bas Jansen

Senior Member
De kop is idd gevlakt.
Gelukkig was het enkel de pakking en zat er geen doorslag of scheur in de cylinder, dan ben je namelijk nog verder van huis.
 

machlo

Forumguru
Vandaag mijn skoda mogen ophalen.
Men had hem grondig onderzocht, druktest, etc. Bleek toch dat de temperatuursensor wéér lekte. Ze hadden een foto gemaakt nadat de auto warm was gereden en op druk was. Liep stroompje koelvloeistof uit de sensor. Sensor eruit gehaald. Er zat geen ring onder! Wel vreemd, dealer had een jaar geleden die sensor ook gecontroleerd, zag kleine lekkage en had hem met goedje vastgezet (kan ff niet op de naam komen, soort wollig draad......). Zou daar niet meer lekken zeiden ze..........ring vergeten??
Ben benieuwd. .............voorlopig de koelvloeistof maar weer ff goed in de gaten houden.
 

Bas Jansen

Senior Member
Ben blij voor je dat het vooralsnog een lekkende sensor (b)lijkt te zijn.
Hou het voorlopig even in de gaten.
Wel vreemd dat er geen ringetje tussen heeft gezeten als ze die vorig jaar ookal vervangen hebben.
 
Bovenaan Onderaan