Intro...

jfk104

Actief lid
Al diverse topics afgestruind op moment dat ik mij aan het oriënteren was. Tevens al een aantal posts en reacties geplaatst. Maar nu voor de Skoda gekozen te hebben zal ik nog wel een tijd op dit forum te vinden zijn. Daar hoort ook een introductie bij.

Na bijna 3 jaar in een Peugeot 508 SW 1.6 thp gereden te hebben wordt het tijd voor een nieuwe wagon.

Ik wilde 3 jaar geleden op moment dat ik koos voor de 508 eigenlijk kiezen voor de vw golf variant omdat ik erg graag automaat wilde rijden. Maar daar kwam de beelden van de 508 en ben toch gezwicht voor dit nieuwe model maar dan wel handgeschakeld. Een grote, comfortabele auto met lekkere stoelen.

In deze 3 jaar redelijke problemen gehad met de auto. Bij 50.000 een nieuwe kop erop en loste tijdelijk de problemen op. Bij de 100.000 een compleet nieuw blok erin. De laatste 50k heb ik wel probleemloos gereden maar ben wel blij dat ik iets anders kon uitkiezen.

Het was wel een beetje dubbel want de leasetarieven waren een stuk naar beneden bijgesteld, jaja de crisis. Dus ik wist dat ik minder budget had om uit te zoeken. Echter ben ik teveel autoliefhebber om me te laten leiden door bijtellingspercentages en mogelijk wat meer eigen bijdrage.

Vast stond:
Dit keer moest de automaat er wel komen. (Misschien toch gezwicht voor handgeschakeld indien ik kon kiezen voor een hele leuke auto met een flink blok erin) (focus st, skoda rs)
Xenon (absolute meerwaarde qua veiligheid)
Stationwagen (verplichting werkgever)
Goede stoelen (circa 2 uur per dag in de auto)

Op de shortlist stonden de golf variant, octavia combi en misschien de leon st.

De golf vind ik een mooie auto en met de highline en sportstoelen (half leer) een hele knappe auto die ik qua afwerking wel wat boven de octavia vind staan.
Ik kon hem alleen niet zo rijk uitrusten als ik nu met de octavia heb gedaan (o.a geen pano, Columbus, kessy) maar had ik geen problemen mee gehad. De ruimte daarentegen wel. Mijn zoon zit in een achterwaarts kinderstoeltje die gewoon wat meer ruimte inneemt dan een reguliere kinderzit. Mijn vrouw had hierdoor voorin amper ruimte genoeg. Prima voor een rit van een uurtje maar niet voor lange einden. De golf viel hiermee dus door de mand.
Vervolgens op dezelfde dag een proefrit gemaakt in een octavia 1.6 TDI dsg in de ble uitvoering. Reed prima maar zoals ik al zei afwerkingstechnisch iets minder sjiek maar hier wel ruimte. Mijn vrouw kon met de kinderstoel achter haar stoel nog goed zitten. We hadden allebei nog wel problemen met de stoelen. Ik vind dat deze te weinig zijdelingse steun geven. Het kan zijn dat dit even wennen is omdat je uit een andere auto stapt waar je misschien wat anders in de stoelen zit.

Tenslotte in een showroom gezeten in een seat leon (niet st) maar zag eigenlijk wel direct dat deze te klein zou zijn. Verder is deze niet te krijgen in 1.4 dsg.

Voorkeur dus voor de octavia en wat een geluk dat de 1.4 dsg net op de 20% grens zit. Terwijl de handgeschakelde 25% zit. Dit biedt nog wat mogelijkheden voor opties :)

Het ging dus een octavia worden. Uitvoering was geen discussie dat moest de ble worden aangezien xenon niet te kiezen is als pakket op de ambition. Was er alleen nog het probleem van de stoelen. Ik moest ergens een showroommodel vinden met het dynamicpakket. Na even zoeken vond ik deze in Almere. Ik kon er niet mee rijden maar heb er een tijd ingezeten. Moeilijk te zeggen hoe ik de stoelen beoordeel na een rit van 2 uur maar ze bieden een stuk meer steun dan de standaard. Dus het dynamic pakket meebesteld. Hoop dat dit goed gaat uitpakken.

De bestelling is wat vertraagd en uiteindelijk 7 januari geplaatst.

Besteld:
Skoda Octavia Combi 1.4 tsi dsg
Businessline elegance
Geen merk en typeaanduiding (en reclame dealer)
Dab+
Sunset
Panoramisch schuifdak
Drive setup
Dynamicpakket
In de kleur metal grey.

Levering volgens dealer 30 april.

Ik reken erop dat ik veel plezier ga beleven aan deze auto en uitvoering. Verder hoop ik dat deze minder bij de garage komt te staan dan mijn huidige in de afgelopen 3 jaar heeft gedaan.

Het was de bedoeling om een kort verhaaltje te schrijven maar dat is me blijkbaar niet gelukt :)

Laatst bewerkt:

Thorgal

Forumguru
Mooie configuratie en introductie, welkom hier en alvast een fijne ex-koninginnedag gewenst

jfk104

Actief lid
Welkom! Mooie configuratie! Had je maar wat eerder gemeld dan had je wel een ritje in mijn O3 met sportstoelen mogen maken.... :thumbsup:

Thnx, Dat doe ik dan misschien nog wel om een andere reden ;) #eibach

Eerst maar eens even zien hoe het lijkt en rijdt zonder maar volg het eibach topic met plezier....

Geen probleem.... Ik weet niet of je in de buurt woont, maar zoals je hebt kunnen lezen kan ik je morgen vertellen hoe ik het verschil ervaar. Een proefritje Eibach is natuurlijk geen probleem! :thumbsup:

Thorgal

Forumguru
Thnx, Dat doe ik dan misschien nog wel om een andere reden ;) #eibach

Eerst maar eens even zien hoe het lijkt en rijdt zonder maar volg het eibach topic met plezier....
Ken dat gevoel, heb ik ook een paar maanden gedaan maar toen echt een afspraak gemaakt met Antera, met veel plezier :jaja:

CDK

Forumguru
Welkom en bedankt voor je mooie intro!
Gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe ride en sterkte nog even met wachten ;)

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom JFK, en misschien een langer intro dan je bedoeling was, maar wel uitgebreid en de motivatie is ook wel duidelijk.:thumbsup:
Veel plezier op het forum, en voor later veel plezier met de ride.

Bovenaan Onderaan