Inwendige lekkage tandempomp O2TDI BXE 2007

GuusO

Nieuw lid
Hallo,

Onlangs heb ik een 120dkm onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan mijn O2TDI BXE 2007. Ook het brandstoffilter is vervangen. De dealer geeft aan dat brandstoffilter vervuild is met motorolie. Boosdoener is de tandempomp (brandstof en onderdruk). Deze wordt aangedreven door de nokkenas en hier zou motorolie in het brandstofdeel van de tandempomp komen. Via de retourleiding stroomt de motorolie naar het brandstoffilter en verder richting de brandstoftank.
Het reparatievoorstel is tandempomp en brandstofpomp in de brandstoftank vervangen. Kosten ca. 850 euro.
Ik denk als er motorolie lekkage is dan zou motoroliepeil ook moeten dalen. Nu heb ik niet gepeild voor dat ik de O2 naar de dealer bracht, maar de laatste keer dat ik olie bijvulde was zeker 15dkm terug, op aangeven van het oliepeillampje. Dus mijn conclusie is dat de lekkage niet heel groot is. Ik was van plan om het oliepeil in de gaten te houden en voorlopig lekker door te rijden.
Bega ik hiermee een grote stommiteit? Heeft iemand soort gelijke ervaringen?

Groet, Guus tandempomp1.jpg tamdempomp2.JPG
 

Cordoba

Forumguru
De lekkage betekent ook dat er motorolie wordt ingespoten, en dat zal betekenen dat de brandsnelheid anders zal zijn dan bij pure brandstof (niet alleen vanwege andere 'brandstofsamenstelling' maar ook omdat de verneveling mogelijk anders zal zijn). Ik ben bang als je daar heel lang mee doorrijdt, je mogelijk meer problemen kan krijgen (bijv. verbrande uitlaatkleppen), dichtgeslibte EGR (door extra roet door motorolie).

Wat ik niet begrijp is waarom én de lekkende tandempomp én de brandstofopvoerpomp in de tank beiden vernieuwd moeten worden. De pomp in de tank zal wat motorolie gezien hebben, maar als dat nu geen probleem is, zie ik niet waarom dat binnenkort anders zou moeten zijn. Op zich kan het best, dat je het olieverlies niet direct merkt bij het olie peilen, merk je het wel als je let op de uitlaatgassen? (stank, blauwige walm?)

Ik heb het idee dat de garage direct wat veel wil vervangen, en zie daar geen goede reden/onderbouwing voor, maar mogelijk zie ik wat over het hoofd.
 

Adoks

Senior Member
Heb je toevallig je filter gezien en de diesel die uit het brandstoffilterhuis is gezogen?

Bij mij heb ik nooit anders dan een zwart filter gezien. Dit is al rond de 150.000 km het geval. Het filter is niet vettig en de diesel die ik er uitzuig is relatief helder. De auto gebruikt ongeveer 1 ltr olie per 30.000 km en dat is voor een PD motor prima.

Overigens kan je oliepeil ook stijgen als de pomp echt lekt. Er komt dan nl diesel in de motorolie. Dit wil je eigenlijk niet ;)

Ik maak me geen zorgen, maar het zou wel goed zijn om eens wat diesel uit je filterhuis te zuigen en op doorzichtigheid te testen.
 

Adoks

Senior Member
Ik rij ook als oma en dat al 150.000 km. In totaal meer dan 260.000 zonder echte problemen. OK, dynamo en 2e massa vliegwiel zijn wel vervangen. Dat zijn dan ook de grote reparaties geweest.

Motor draait verder als een zonnetje en maak ook alleen lange ritten. Vliegt altijd door de APK en roetmeting ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Bij mijn ex was de pomp bij 208.000 overleden. Deze moest natuurlijk wel een hoop pompen gezien de stage 3 (200pk ipv 105pk). Ik had het kunnen weten omdat hij bij lage toeren rijden (parkeergarage) wat schokte, dat was weg na vervanging.

Eens met cordoba inzake opvoerpomp, is bij mij destijds niet gedaan.
 

BarryXX

Actief lid
Onlangs is bij mij deze pomp ook vervangen. VAGTechniek heeft mij aangeraden hier niet mee door te rijden. Over de brandstofpomp is echter niet gesproken en ik geloof dat de vervanging van de tandempomp iets van 300€ was.
 

Adoks

Senior Member
Binnenkort ga ik het filter weer vervangen. Zal er ff een foto van maken, dan kunnen we er met z'n allen naar kijken.

Ziet het filter er zo uit dan heb je een probleem, dit is dus echt behoorlijk vet.

 

GuusO

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de vragen en opmerkingen doorlopen.

Ik zie geen blauwe walm of ervaar "bijzondere" stank anders dan wat zou moeten zijn. Ik vraag me ook af of het noodzakelijk is om de opvoerpomp in de tank preventief te vervangen. Ik kan me niet zo voorstellen dat tie er mee ophoudt als gevolg van motorolie. Het is een open elektromotor die ook in de diesel ronddraait. Wat is het verschil met een beetje motorolie?

Het vervuilde brandstoffilter heb ik niet gezien, dus kan niet oordelen of het zwart/vettig was. Ik neem wel aan dat dit zo was, hoe achterhaal je anders een lekkage aan de tandempomp.

Is het mogelijk dat er diesel van de tandempomp naar de cilinderkop en het carter kan lekken. Het zal afhangen van de drukverhouding tussen cilinderkop en tandempomp, denk ik.

Kan ik ongestraft het brandstoffilter openen om de doorzichtigheid van de diesel te bekijken? Of moet ik dan ook afdichtingen vervangen? Of nog beter een slangetje (welke is dat?) losnemen en de diesel bekijken.

Groet, Guus
 

Adoks

Senior Member
Heb je geen aftapplug op je brandstoffilter? Meestal kun je ergens een boutje losdraaien. Die van mij zit in het midden bovenop. Zet hier een slang op. Zet de auto op contact (niet starten) hierdoor gaat de pomp werken en komt er diesel uit. Wellicht geeft dat genoeg indicatie. Knoei niet met diesel op rubberen leidingen, riem en aandrijfhoezen.

Anders filterhuis openemaken. Hoogst waarschijnlijk hoeft er geen nieuwe pakking op. Indien wel haal je toch gewoon een nieuw filter. Zo duur zijn ze niet.

Tip: ALS je het filterhuis gaat openmaken en filter verwisselen, zuig dan alle diesel d'r uit voor de filterwissel EN prime (op contact zetten, aftapmoer losmaken, etc) het filterhuis vol met diesel VOORDAT je de motor gaat starten EN nogmaals knoei geen diesel op rubberen slangen, riemen.

Zwart filter hoeft niet beslist erg te zijn. Zwart en vettig wel. Zelf miniscule hoeveelheden dieselolie kunnen een filter zwart maken. Je moet zelf bepalen waar je de grens trekt. Op de foto hierboven is duidelijk een grens overschreden.

En ja, diesel kan via tandempomp naar carter. Ruik maar eens aan de oliepeilstok ;)
 

Georges

Nieuw lid
Heb je geen aftapplug op je brandstoffilter? Meestal kun je ergens een boutje losdraaien. Die van mij zit in het midden bovenop. Zet hier een slang op. Zet de auto op contact (niet starten) hierdoor gaat de pomp werken en komt er diesel uit.

Wordt er dus Diesel elektrisch rondgepompt als de (start)motor niet draait ?
Is het daarom dat je niet moet 'oppompen' of ontluchten nadat het brandstoffilter vervangen wordt?
 

Cordoba

Forumguru
Het al al een jaar of 15 zo dat binnen de VAG-groep de brandstofopvoerpomp gaat lopen zodra je de deur van de auto opentrekt. (let maar eens op het 'gezoem' als je instapt en de auto een poos heeft stilgestaan: dat is de brandstofopvoerpomp die de brandstofleiding weer onder druk zet) Bij oudere auto's van de VAG-groep gaat de brandstofpomp lopen zodra je het contact aanzet (dus al voor het starten) en dat is al geïntroduceerd rond 1990. (toen de carburateurs allemaal zo'n beetje waren verdwenen)
 

Joske

Forumguru
@Cordoba
T
jouw verhaal klopt, maar gaat niet op voor alle modellen. De Fabia 1.2TDI bijvoorbeeld heeft geen brandstofopvoerpomp meer, maar een zelfaanzuigende hogedrukbrandstofpomp.
 

Cordoba

Forumguru
@Joske weet je ook wanneer die zelf aanzuigende HD pomp wordt geactiveerd? Overigens, is dit alleen een HD pomp, of eigenlijk een pompunit met geïntegreerde opvoerpomp/aanzuigpomp?

Overigens nog een aanvulling: de motoren van de VAG-groep hebben al heel lang een automatische ontluchting op het brandstofsysteem. Bijvoorbeeld in de 70-er jaren bij de eerste Golfjes Diesel, hoefde je na het leegrijden van de tank niet te ontluchten: gewoon doorstarten net zolang tot ie aanslaat was voldoende in dergelijke gevallen.
 

Joske

Forumguru
die zelfaanzuigende HD pomp start met contact op als ik het nog goed voorheb, ben niet zeker of deze al start bij openen portier.. Maar @Monteurtje zal ons dit met zekerheid kunnen vertellen.

De HD pomp zelf is eigenlijk klein:

$T2eC16N,!yME9s5qF8nPBRpeWPIW,w~~60_35.JPG

Ik denk dat dit "principe centrifugaalpomp" is, dus zelfaanzuigend INDIEN de pomp vol met diesel zit. Lucht kan een centrifugaalpomp niet verpompen natuurlijk.. (aangezien de opvoerdruk evenredig is aan de dichtheid van de vloeistof, maar dan geraken we helemaal off topic ;) )
 

Monteurtje

Forumguru
@Joske Dit topic gaat over een pomp verstuiver motor. Deze heeft een elektrische opvoerpomp in de tank. En tandempomp, vacuum en voor voor brandstof naar de verstuivers te pompen en pas in de verstuiver wordt de inspuitdruk bereikt.

De nieuw motoren, commonrail, (Octavia III is de nieuwste generatie en die heb ik nu niet nagekeken) hebben allemaal een elektrische opvoerpomp in de tank. Maar er zijn 3 verschillende systemen. Bosch, Continental, Delphi.
Bosch heeft nog een extra pomp tussen tank en HD pomp. Conti heeft ook nog een opvoerpomp in de HD pomp, aan de zijkant.
En Delphi heeft geen extra pomp.
Durf niet te zeggen of de brandstofpomp in tank ook nog steeds aangestuurd wordt bij openen portier. Let daar nooit op.
Om de commonrail systemen te ontluchten moet je met de testkast de brandstofpomp in de tank gedurende een paar minuutjes aansturen. Want zo starten na vervanging van filter is heel slecht.
 
Bovenaan Onderaan