rSAP is een standaard die door Nokia is ontwikkeld. Het zorgt dat de BT-module van de auto alleen contact legt met de SIM-kaart en het adresboek van je mobiele telefoon, terwijl de eigen zender/ontvanger van de auto zelf gebruikt wordt (dus niet die van de telefoon). Vergelijk het met een duo-SIM systeem, waarbij je een SIM-kaart in het dashboard kan steken, zoals o.a. bij Peugeot/Citroën en Volvo gebruikt wordt / werd.
Helaas heeft rSAP meer nadelen dan voordelen: zo kun je bijvoorbeeld wel SMS in de auto ontvangen, maar je kunt niet een SMS terugsturen. En tijdens een telefoongesprek kun je niet overdragen tussen de auto en de mobiele telefoon. Emails en WhatsApp berichten komen pas weer binnen zodra de telefoon is losgekoppeld van de auto en weer zelf aan het netwerk "hangt". Ik had systeem dit in mijn Golf VI en vond die dingen ronduit irritant. Daarentegen was de ontvangst werkelijk uitstekend, omdat je gebruik maakt van een krachtiger zender/ontvanger met de antenne buiten de auto. Dat laatste was trouwens ook de achterliggende gedachte achter rSAP.
Daarom zie je ook dat - afgezien van heel veel Nokia's - dit door slechts een handjevol niet-Nokia telefoons ondersteund. VAG is daarom ook van koers veranderd en gebruikt nu BT-modules die naast rSAP ook het HFP-protocol ondersteunen.
Helaas is dit niet zomaar een kwestie van updaten: aan de telefoonkant is het nogal ingrijpend om dit in te bouwen. Je kunt overwegen om voor in de auto een duo-SIM en een goedkope Nokia aan te schaffen en die dan onderweg te gebruiken. Of de BT-module vervangen door ééntje die (ook) met HFP overweg kan, zoals bijvoorbeeld Fiscon.