Irritant gebonk in de auto

Sinds een week of twee hoor ik gebonk op mijn achteras van Fabia. In eerste instantie dacht ik dat mijn remmen aanliepen, maar na controle kwam ik een aangetaste plek tegen op mijn linker achterband. Ik vermoed dat het gebonk hierdoor komt.
image.jpg
 

Noord26

Forumguru
Wat is je vraag? Want beoordelen wat je hoort/voelt door 1 foto is niet te doen door een buitenstaander.

Heb je al banden gewisseld voor>achter? Dan weet je meteen of het de band is.
 

skodaboy

Forumguru
het gebonk kan van diverse redenen voortkomen..
echter blijft het moeilijk oordelen van wat jij precies voelt of hoort vanachter een pc..

1) slingert of ligt er niks los in de kofferbak,ook ff onder de mat kijken.
2) het gebonk kan ook komen van slechte schokdempers of versleten rubbers,in welke staat zijn de rubbers van de achteras?
3) staan alle bouten nog wel vast zoals het hoort?

zoals Noord26 al aangeeft wissel de banden eens om van voor na achter (hou wel rekening met de rijrichting van de band) en ga dan opnieuw rijden en kan je meteen testen of het aan de band(en) ligt.

banden durven ook wel eens cuppen of 'scheef' afslijten..dit kan met de bandenspanning te maken hebben,
maar een slechte uitlijning of een verkeerde stand van het toespoor kan hier de reden van zijn.
 
Mijn vraag is eigenlijk of het gebonk door deze plek veroorzaakt wordt.
De schokdempers zijn iig nog niet versleten, dus dat kan ik uitsluiten
Ook slingert de wagen niet en ook het stuur tril niet.
 

skodaboy

Forumguru
of het gebonk wordt veroorzaakt door deze plek op de band is moeilijk te zeggen zo..

zoals eerder gezegd wissel de banden ne keer van voor naar achter.
of ga eens rijden met ne andere (leen) set banden.
dan weet je meteen of die 'bewuste' band gebonk veroorzaakt
 
Ik heb de banden omgewisseld, maar zoals ik stiekem wel had verwacht is het niet minder geworden. Het geluid komt nu van voren en ook het stuur trilt nu. De band is dus helaas gecupped. Morgen maar eens de dealer bezoeken en kijken wat die er van vindt. De band is verder nog punt gaaf en heeft er pas 22000 km op zitten.
 
Ja ik ga idd morgen bij Noordhoek langs. Misschien is het een maandag morgen band. Ik begrijp ook niet waar die plek vandaan komt.
 
Ja idd, net terug uit Frankrijk met volle bezetting en bepakking. De band blijkt niet gecupped te zijn. De oorzaak blijft echter onbekend, waarschijnlijk heeft het met de hitte van het grind te maken waarop ik de wagen had geparkeerd.
 

skodaboy

Forumguru
dat het stuurt trilt komt door de onbalans in de banden,daar de banden niet gebalanceerd zijn of dat er 'gewichtsverschil' aanwezig is.
een 'te hoge' bandenspanning zorgt er voor da de band wat 'bol' staat en dus sneller in het midden zal slijten dan over de volledige bandbreedte,maar dan zouden meerdere banden dit moeten hebben wat hier dus niet is.

het lijkt er idd op dat de warmte van de ondergrond waarop de wagen stond,een 'kale' plek in de band heeft gesmolten..
grind en roofing worden bij warme/hete buitentemperaturen en nadat de zon er uren op schijnt zeer heet.
 

dirkkroneman

Forumguru
Als ik al met 2.2 rijd (alleen), kan ik echt wel merken dat ik niet zoveel grip heb.. En bij aquaplaning drijf ik zo de weg af xD Een goede bandenspanning is ook van belang voor de veiligheid ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ik gooi er ook altijd 2,8 bar in. Aan het eind van het seizoen (tegen de tijd dat de wielen gewisseld moeten) staat ie dan op 2,3 ~ 2,1 ongeveer. Heb ik gemiddeld genomen met 2,5 bar gereden. En dat bevalt prima. Zeker met m'n nieuwe (zomer)bandjes. Die zijn lekker zacht en kunnen die spanning makkelijk hebben. De wang is nog steeds slap en hangt als een hangbuikje onder de velg uit..... :jaja:
 
Bovenaan Onderaan