Irritant Gordel probleem

Eric B

Lid
Hallo,

Na een paar weken merk ik een best een beetje irritant probleem op.
Als ik mijn gordel wil om doen zit de blok wel heel snel. Zelfs als ik tergend langzaam dan de gordel probeer af te rollen loopt ie vast.

Met vandaag het toppunt dat ik 10 minuten bezig ben geweest hem nog enigszins afgerold te krijgen.
Het lijkt ook wel dat als hij 1e keer in de blokkade gaat hij daarna het wel erg graag blijft doen al rol ik hem weer helemaal op.

IS dat in te stellen?

Eric B

Lid
Is het herkenbaar? of is het een toevallig exemplaar dat zich wat overmatig veilig opstelt?

Cordoba

Forumguru
Jaren terug ook wel eens gehad bij een auto, al was het daar op de achterbank. Uiteindelijk op een warme dag gewoon een sopje gemaakt, de gordel zo ver mogelijk uitgerold en ingeklikt (gewoon een omweg maken, zodat vrijwel de gehele gordel is afgerold). Dan met het sopje en bijv. een oud washandje de gordel reinigen, eventueel een keer herhalen en de gordel afgerold houden om te laten drogen. Na het reinigen ging zowel het oprollen als het afrollen een stuk soepeler.

Hakar

Donateur
Zoals @Cordoba aangeeft schoonmaken.
Vandaar mijn vraag over stof.
Want, het schoonmaken alleen kan misschien niet voldoende zijn omdat zich stof verzameld en ophoopt in je mechanisme en geleiders.
Door uit en afzuigen, schoonmaken met een sopje dreft van het systeem en wanneer alles goed gedroogd het inspuiten van de gordel met cockpitspray heb ik de mijne weer vlot en soepel op en afrolbaar gekregen.

Eric B

Lid
Lol nee. Ik bedoelde het als grapje. Dat dit apparaat zo graag veilig is dat hij het wat TE veilig doet met zijn blokken dat hij bij een minimale beweging al vastslaat.

Gordel zelf is schoon en ook netjes en heel. Heb hem na lange tijd er helemaal uit gekregen en schoongemaakt.
Van het weekend maar eens kijken of ik bij het rol mechanisme kan komen en deze schoonmaken en inspuiten.
Kijken of dat wel of dat verschil maakt.

Hakar

Donateur
Als het net zo in elkaar zit als bij de Fabia1, aan de onderzijde beginnen met loshalen van de bekleding van de B-stijl.
Kost wat moeite, durf en met beleid toegepaste grove inspanning, maar dan kun je er bij.

Ronnie

Forumguru
Het kan ook zijn dat de gordelautomaat iets verdraaid gemonteerd is, de automaat dient exact loodrecht te worden geplaatst. Al een kleine afwijking kan bovenstaande klacht veroorzaken.
(het kantelmechanisme is zeer gevoelig)
Misschien even de bekleding van de B stijl loshalen en met wat heen en weer draaien proberen.
Wel eerst de automaat iets losdraaien.......(dop 19)

Bovenaan Onderaan