Irritant kraakje in bestuurdersstoel Fabia II

Hallo allemaal,

Ik heb (al een tijdje) een heel irritant en luid kraakje in de bestuurdersstoel van mijn Fabia II, voornamelijk bij bochten naar links. Soms ook met remmen of optrekken. Het komt ergens van linksonder. Ik kan het ook opwekken door de rugleuning aan de bovenkant naar voor en achter te trekken, maar ik kan het niet lokaliseren.

Nu is het niet direct iets om een afspraak voor te maken bij de dealer, het komt anders met de eerste beurt wel, maar wellicht is er iemand die hetzelfde heeft gehad en direct weet waar het aan ligt. Ik hoor het dan graag even. Alvast bedankt

Groeten,
Mark

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij is dat echt een Fabia/Roomster kwaal. Zowel in mijn vorige Roomster als in mijn huidige Fabia kraakt de stoel af en toe.

Ridley

Forumguru
Ik heb het idd ook gehad bij de FII HB uit 2007, de twee combi's erna geen last meer mee gehad. Overigens ook geen oplossing kunnen vinden destijds.

Ik weet van de vorige eigenaar van mijn Faab II dat de bestuurdersstoel ook kraakte, maar hij heeft na veel zeuren bij de dealer onder garantie een complete nieuwe ophanging gekregen. Ik heb er dus nu ook geen last van van ;)

bobbie

Senior Member
Hoi Mark, bekend probleem een krakende stoel... ben al eens bij de dealer geweest hiervoor en deze gaf mij een goede tip! Omdat de stoel waarschijnlijk altijd in één stand staat kan het zijn dat het vet in de mechaniek van de stoel niet meer overal zit. De monteur draaide de stoel helemaal rechtop en helemaal plat twee keer en het probleem is bij mij weg!

osxman

Lid
Hoi Mark,

ik heb dit ook wel eens gehad, en kon het oplossen door met de hendel voor het verstellen van de hoogte stand iets te verzetten en bijna op dezekfde stand terug te veranderen. Of heb je niet de in hoogte verstelbare stoel?

Dank voor de reakties. Ik heb het allemaal reeds geprobeert maar niets helpt en het is na alle verstellingen ook niet tijdelijk minder Het lijkt idd wel uit de hoogteverstelling of het schuifmechanisme te komen maar ik kan helaas niet traceren waar het vandaan komt. Iets voor de eerste beurt toch vrees ik.

Groeten,
Mark

Ik heb een Roomster van bijna 2 jaar oud die ook hetzelfde probleem heeft , toen de temperaturen nog wat hoger waren hoorde ik het zelden maar nu is het weer alsof ik in een oude bak rondrijd...heel irritant !
Volgende week naar de dealer om de winterbanden te laten monteren , ik zal ze er eens naar laten kijken .

Chatslet

Forumguru
Ja, zelfde hier. Gruwelijk irritant, net als of ik in een oud hok rijd. Stoel verstellen maakt geen verschil. Volgende maand gaat hij voor de eerste beurt dan mogen ze er naar kijken.

@ Chatslet

Laat even weten of ze gevonden hebben waar het nu vandaan komt en wat de oplossing is. Alvast heel erg bedankt, wellicht hebben we er allemaal wat aan.

Gek toch zoveel reakties nog. Op mijn aanvankelijke zoektocht op dit forum vond ik niet veel. Ja, iemand had last van een krakende stoel na het nuttigen van de chinese maaltijd of een broodje shoarma, hahahaha, maar nu blijken er toch meer auto's met dit probleem rond te rijden.

dcd

Nieuw lid
Hey Mark

Ik had het onderlaatst ook hebben ze in de garage gesmeerd niets meer aan de hand nu was een of ander asje onder de stoel die droog was,
Kan geen kwaad maar irritant inderdaad dat was het ja

WD40 is leuk, maar je moet dan wel weten waar je dat moet achterlaten om resultaat te hebben. Zo maar wat in het rond spuiten levert een baggervette bedoeling op lijkt mij zo. En juist het vinden van die plek is de moeilijkheid. Denk idd dat de oplossing heel eenvoudig is maar als je niet kunt lokaliseren waar het kraakt begin je niet veel.

@dcd
Weet je toevallig welk asje dat was? Het zal idd geen kwaad kunnen maar het is echt heel irritant dat gekraak.

Fabia86

Actief lid
Ik merkte ook al een tijdje een kraakje/rateltje linksonder met optrekken.
Ik heb de stoel een paar keer goed naar voor en naar achteren versteld en daarna was het weg. Hopelijk blijft het weg.

Bovenaan Onderaan