SymbolicFrank
Nieuw lid
Ik heb nu een Subaru Impreza 2.0R in de lease, en dat bevalt goed. Ik hou er van om sportief te rijden. (Ik heb een hekel aan de medeweggebruikers die flink aan het nieuwe rijden doen, want dat schiet niet op.) Het hoeft niet te gaan als een raket, maar het moet (ook in de bochten, over snelheidsdrempels en op een glad wegdek) wel lekker doorrijden.
Ok, ik weet dat het in totale tijd meer uitmaakt of je voor een paar stoplichten stil staat, maar daarom heb ik routes die stoplichten zo veel mogelijk vermijden.
En ik weet ook, dat het zelfs dan nog niet veel uitmaakt. Maar ik ben een rallyrijder in hart en nieren, en ik kan het niet laten, ook als ik "normaal" rij.
Over het algemeen levert het niet op om een zuinigere auto te kopen als je niet heel veel rijd: het scheelt absoluut in je maandelijkse uitgaven aan de pomp, maar de meerprijs heb je vaak niet terugverdiend in de tijd dat je die auto gebruikt. En mijn baas betaalt dat als ik lease.
Het is dus alleen interessant als je in een klein en langzaam autootje wilt rijden, of een hybride. En ik zit niet in die doelgroep. Als een Tesla Model S nou betaalbaar was in de lease, dan was ik helemaal voor al die maatregelen.
Maar goed. Ik moet dus over een half jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken, en het moet een milieuklasse A, B of C zijn, en op benzine rijden. En de nieuwe Impreza's zijn er qua uiterlijk (weer) flink op achteruit gegaan, en de 2 liter+ modellen zitten niet in de A, B of C klasse. Dus moet ik iets anders.
Nou houd ik eigenlijk niet van de oudere VW platforms, maar het huidige stuurt fijn. En ze zijn 1 van de weinige die in die milieuklasse een leuke turbomotor met flink wat vermogen hebben. (Of zelfs drie!) En een Skoda sedan (dus geen station!) ziet er cool uit en is betaalbaar.
Ik wil natuurlijk wel een sportpakket en een klein leerpakket, maar wat me vooral onzeker maakt over een Octavia is, dat bij mijn rijgedrag het ESP lampje wel flink vaak knippert, of er vanuit stilstand/bij lage snelheid/in de bochten/bij gladheid niet zoveel gebeurt als je gas geeft (zonder EPS).
Nou zijn de meeste van mijn vorige auto's ook allemaal AWD, dus dat speelt wel mee. Het is gewoon, dat veel vermogen wel leuk is bij het inhalen op de snelweg, maar dat je meestal meer hebt aan AWD om het vermogen op de weg te krijgen.
De laatste keer dat ik het heb uitgezocht, was een Octavia sedan met AWD en een 1.4+ turbo motor niet beschikbaar in mijn leasecategorie (alleen de dure sportmodellen). Maar ik heb ook nog niets beters kunnen vinden.
Wat zouden jullie mij aanbevelen om eens uit te proberen? Want ik moet (afhankelijk van de levertijd) nu toch eens kijken wat ik ga bestellen.
Ok, ik weet dat het in totale tijd meer uitmaakt of je voor een paar stoplichten stil staat, maar daarom heb ik routes die stoplichten zo veel mogelijk vermijden.
En ik weet ook, dat het zelfs dan nog niet veel uitmaakt. Maar ik ben een rallyrijder in hart en nieren, en ik kan het niet laten, ook als ik "normaal" rij.
Over het algemeen levert het niet op om een zuinigere auto te kopen als je niet heel veel rijd: het scheelt absoluut in je maandelijkse uitgaven aan de pomp, maar de meerprijs heb je vaak niet terugverdiend in de tijd dat je die auto gebruikt. En mijn baas betaalt dat als ik lease.
Het is dus alleen interessant als je in een klein en langzaam autootje wilt rijden, of een hybride. En ik zit niet in die doelgroep. Als een Tesla Model S nou betaalbaar was in de lease, dan was ik helemaal voor al die maatregelen.
Maar goed. Ik moet dus over een half jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken, en het moet een milieuklasse A, B of C zijn, en op benzine rijden. En de nieuwe Impreza's zijn er qua uiterlijk (weer) flink op achteruit gegaan, en de 2 liter+ modellen zitten niet in de A, B of C klasse. Dus moet ik iets anders.
Nou houd ik eigenlijk niet van de oudere VW platforms, maar het huidige stuurt fijn. En ze zijn 1 van de weinige die in die milieuklasse een leuke turbomotor met flink wat vermogen hebben. (Of zelfs drie!) En een Skoda sedan (dus geen station!) ziet er cool uit en is betaalbaar.
Ik wil natuurlijk wel een sportpakket en een klein leerpakket, maar wat me vooral onzeker maakt over een Octavia is, dat bij mijn rijgedrag het ESP lampje wel flink vaak knippert, of er vanuit stilstand/bij lage snelheid/in de bochten/bij gladheid niet zoveel gebeurt als je gas geeft (zonder EPS).
Nou zijn de meeste van mijn vorige auto's ook allemaal AWD, dus dat speelt wel mee. Het is gewoon, dat veel vermogen wel leuk is bij het inhalen op de snelweg, maar dat je meestal meer hebt aan AWD om het vermogen op de weg te krijgen.
De laatste keer dat ik het heb uitgezocht, was een Octavia sedan met AWD en een 1.4+ turbo motor niet beschikbaar in mijn leasecategorie (alleen de dure sportmodellen). Maar ik heb ook nog niets beters kunnen vinden.
Wat zouden jullie mij aanbevelen om eens uit te proberen? Want ik moet (afhankelijk van de levertijd) nu toch eens kijken wat ik ga bestellen.