Is een Octavia wat voor mij?

SymbolicFrank

Nieuw lid
Ik heb nu een Subaru Impreza 2.0R in de lease, en dat bevalt goed. Ik hou er van om sportief te rijden. (Ik heb een hekel aan de medeweggebruikers die flink aan het nieuwe rijden doen, want dat schiet niet op.) Het hoeft niet te gaan als een raket, maar het moet (ook in de bochten, over snelheidsdrempels en op een glad wegdek) wel lekker doorrijden.

Ok, ik weet dat het in totale tijd meer uitmaakt of je voor een paar stoplichten stil staat, maar daarom heb ik routes die stoplichten zo veel mogelijk vermijden.

En ik weet ook, dat het zelfs dan nog niet veel uitmaakt. Maar ik ben een rallyrijder in hart en nieren, en ik kan het niet laten, ook als ik "normaal" rij.


Over het algemeen levert het niet op om een zuinigere auto te kopen als je niet heel veel rijd: het scheelt absoluut in je maandelijkse uitgaven aan de pomp, maar de meerprijs heb je vaak niet terugverdiend in de tijd dat je die auto gebruikt. En mijn baas betaalt dat als ik lease.

Het is dus alleen interessant als je in een klein en langzaam autootje wilt rijden, of een hybride. En ik zit niet in die doelgroep. Als een Tesla Model S nou betaalbaar was in de lease, dan was ik helemaal voor al die maatregelen.


Maar goed. Ik moet dus over een half jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken, en het moet een milieuklasse A, B of C zijn, en op benzine rijden. En de nieuwe Impreza's zijn er qua uiterlijk (weer) flink op achteruit gegaan, en de 2 liter+ modellen zitten niet in de A, B of C klasse. Dus moet ik iets anders.


Nou houd ik eigenlijk niet van de oudere VW platforms, maar het huidige stuurt fijn. En ze zijn 1 van de weinige die in die milieuklasse een leuke turbomotor met flink wat vermogen hebben. (Of zelfs drie!) En een Skoda sedan (dus geen station!) ziet er cool uit en is betaalbaar.

Ik wil natuurlijk wel een sportpakket en een klein leerpakket, maar wat me vooral onzeker maakt over een Octavia is, dat bij mijn rijgedrag het ESP lampje wel flink vaak knippert, of er vanuit stilstand/bij lage snelheid/in de bochten/bij gladheid niet zoveel gebeurt als je gas geeft (zonder EPS).

Nou zijn de meeste van mijn vorige auto's ook allemaal AWD, dus dat speelt wel mee. Het is gewoon, dat veel vermogen wel leuk is bij het inhalen op de snelweg, maar dat je meestal meer hebt aan AWD om het vermogen op de weg te krijgen.


De laatste keer dat ik het heb uitgezocht, was een Octavia sedan met AWD en een 1.4+ turbo motor niet beschikbaar in mijn leasecategorie (alleen de dure sportmodellen). Maar ik heb ook nog niets beters kunnen vinden.

Wat zouden jullie mij aanbevelen om eens uit te proberen? Want ik moet (afhankelijk van de levertijd) nu toch eens kijken wat ik ga bestellen.
 

MarcoO2

Forumguru
Even om te kunnen meedenken: wat is je leasebudget (ex brandstof), en op welk jaarkilometrage? En wat is het vermogen en het koppel van de 2.0R waar je nu in rijdt?

Ik rijd een 1.8TSI, en ook na het chippen naar 225 pk/ 350 Nm is het vermogen heel aardig op de weg te krijgen. Uiteraard kan ik de ASR/ ESP best laten knipperen, maar je kunt echt aardig gasgeven in de bocht (weet ik na een paar rondjes Nurburgring ;))
't Is uiteraard geen AWD, maar toch goed te doen!

Misschien kun je ergens een proefrit maken? Dan kun je een beetje spelen en kijken welke uitvoering/ motorisering wat voor jou is! Ik durf het je van harte aan te bevelen in ieder geval! En ik ben net zo'n sportieve rijder als jij! ;)
 

SymbolicFrank

Nieuw lid
Even om te kunnen meedenken: wat is je leasebudget (ex brandstof), en op welk jaarkilometrage? En wat is het vermogen en het koppel van de 2.0R waar je nu in rijdt?

Ik rijd een 1.8TSI, en ook na het chippen naar 225 pk/ 350 Nm is het vermogen heel aardig op de weg te krijgen. Uiteraard kan ik de ASR/ ESP best laten knipperen, maar je kunt echt aardig gasgeven in de bocht (weet ik na een paar rondjes Nurburgring ;))
't Is uiteraard geen AWD, maar toch goed te doen!

Misschien kun je ergens een proefrit maken? Dan kun je een beetje spelen en kijken welke uitvoering/ motorisering wat voor jou is! Ik durf het je van harte aan te bevelen in ieder geval! En ik ben net zo'n sportieve rijder als jij! ;)
Dank je! Dat doet me goed te horen, bijna iedereen waar ik mee praat wil nog een dubbeltje besparen op de brandstofkosten of het leasebudget, en vinden sportief rijden zoiets als vloeken in de kerk, of expres ongelukken maken.

Ik moet natuurlijk mijn rijstijl aanpassen aan de nieuwe auto, als die zowel sportief als plezierig kan zijn ben ik tevreden.
 

SymbolicFrank

Nieuw lid
Porsche 911 :xyxthumbs:
Ik heb een lease budget tot ongeveer 610 Euro per maand (zonder brandstof), of iets meer dan 30,000 Euro in de aanschaf. Maar dat verschilt nogal per aanbieding.

Een VW Scirocco is bijvoorbeeld duur in de aanschaf, maar goedkoop in de lease. Die kan ik leasen met de meeste opties. Als ik daar in zou willen rijden.

:)

Als ik echt veel geld had, dan zou ik waarschijnlijk inderdaad voor een AWD Porsche Turbo gaan.
 

sitechris

Donateur
als je sportief rijdt en graag een turbomotor wilt hebben, is de Seat Leon een betere optie. Dat is meer een stuurmansauto dan de Octavia. En wellicht zit een 2.0 TFSI FR er nog wel in, dat is echt een fijne rijdersauto. De Octavia is meer op comfort afgesteld.

De nadelen van de Leon: interieur looks like shit, maar aan de andere kant. De impreza biedt daar natuurlijk ook niet heel veel, dus erop achteruit ga je niet. ;)
 

Ralph

Lid
Octavia RS 2.0 TFSI zou ik zeggen..... ff laten chippen en je hebt een stuk snellere auto dan wat je nu rijdt. Daar komt dan nog bij dat je er qua kwaliteit een stuk op voorruit gaat!!
Met alle respect, maar de impreza is echt een rammel/herriebak eerste klas!
Enige punt waar je op zou kunnen blijven hangen is AWD maar ik denk dat de wegligging van de RS je nog zou verbazen!

Succes met je afwegingen!
 

MarcoO2

Forumguru
Die Leon FR (of O2 RS) ga je denk ik niet redden voor 610 euro. En inderdaad, dat interieur...... Maar het rijdt wel super.

Mijn fully loaded O2 met 1.8TSI heeft een leaseprijs van € 630,00 pm, dus dat komt aardig in de buurt!

En wat dat sportief rijden betreft... die discussie is hier op het forum ook al meermalen gevoerd hoor! Maar gelukkig blijven er altijd liefhebbers!

Ik weet niet waar je woont, maar je mag altijd een stukje sturen in mijn wagen!
 

Falcon

Donateur
Tot mijn verbazing kan je de 1.8 TSI 4x4/Haldex laten plaatsen in een Octavia HB?? Dat is zuur!

Wat vind je van de Yeti .. Frank? :) Heb zo'n voorgevoel dat dit hem niet wordt :D
 
Ik zit in hetzelfde schuitje.

Ik twijfel tussen een dik aangeklede 1.8 TSI DSG of een RS DSG
Maar over een maandje moet ik toch echt beslissen

Een RS haal je nooit met jouw budget, misschien als het langer is dan 48 maanden.

Een RS kan net met mijn budget ( 1030 euro exl. brandstof op 36 maanden/ 30 km/p/jr)
 

plaza

Forumguru
Ik zit in hetzelfde schuitje.

Ik twijfel tussen een dik aangeklede 1.8 TSI DSG of een RS DSG
Maar over een maandje moet ik toch echt beslissen

Een RS haal je nooit met jouw budget, misschien als het langer is dan 48 maanden.

Een RS kan net met mijn budget ( 1030 euro exl. brandstof op 36 maanden/ 30 km/p/jr)

De RS is redelijk fully loaded, dan zou ik altijd kiezen voor de RS.
 

plaza

Forumguru
als je sportief rijdt en graag een turbomotor wilt hebben, is de Seat Leon een betere optie. Dat is meer een stuurmansauto dan de Octavia. En wellicht zit een 2.0 TFSI FR er nog wel in, dat is echt een fijne rijdersauto. De Octavia is meer op comfort afgesteld.

De nadelen van de Leon: interieur looks like shit, maar aan de andere kant. De impreza biedt daar natuurlijk ook niet heel veel, dus erop achteruit ga je niet. ;)

Helemaal mee eens, en doe mij maar die speciale versie met 310 Pk.
of is die al helemaal uitverkocht ?
 
Bovenaan Onderaan