MarcoO2
Forumguru
Volgens dit blog wel, Duitsers zouden een stuk chauvinistischer zijn. Gelukkig zijn ze wel positief over Skoda!
Audi staat helemaal aan de top als het gaat om kwaliteit, ontwerp, veiligheid en uitstraling
Duitsers blijken op het gebied van auto’s vaak een heel andere smaak te hebben dan wij Nederlanders. Dat wordt eens te meer bevestigd door een onderzoek dat ik haalde uit Auto Motor & Sport. Zo zijn Duitsers zeer ingenomen met hun eigen producten en dichten ze de in de ‘Heimat’ gefabriceerde auto’s ook een veel grotere merkwaarde toe dan auto’s van elders. Het voor 2009 geldend onderzoek maakt duidelijk dat de Duitse autoliefhebber Audi hoog heeft zitten. Het is het meest geliefde automerk van dit moment en het steekt daarbij flink af ten opzichte van BMW en Porsche. Volkswagen en Mercedes zijn ongeveer even geliefd, waarbij het Wolfsburgse merk flink stijgt in de achting van haar klanten. In de top tien van meest geliefde merken stijgt Skoda heel snel met dank aan de goede prijs/kwaliteitsverhouding van de Tsjechische VW-dochter.
Skoda wordt gezien als het beste merk waar het gaat om prijs/kwaliteit..
In de opmerkingen die mensen maken bij hun merkkeuzes zie je dat Duitse autokopers kwaliteit hoog waarderen en daar wel een paar centen extra voor over blijven hebben. Maar veiligheid en zuinigheid komen ook steeds meer naar boven als trekker voor sympathie. Gaat het puur om technische innovatie zijn Audi en BMW veruit de lijstaanvoerders en komt VW sterk opzetten. Opvallend is ook dat als het om dat laatste punt gaat ook Smart wordt genoemd als innovatief. Toyota zakte daar maar liefst tien procent terug, terwijl het Japanse merk juist weer veel nieuwe modellen brengt met heel veel moderne techniek. Maar dat wordt bij de oosterburen nauwelijks geapprecieerd. Het Japanse merk wordt wel weer gezien als milieuvriendelijk merk, met dank aan de hybridemodellen, als de Prius. Als het gaat om de prijs voor het gebodene zijn Duitsers wel te vinden voor andere merken dan de eigen producten. Na Skoda op de eerste plaats (40%) zien we op dat specifieke onderdeel op enige afstand ook Dacia (20%) voorbijkomen dat nog voor Ford en Opel wordt gezien als voorzien van een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
De Prius geeft Toyota een milieuvriendelijke uitstraling...
Ik denk dat een soortgelijk onderzoek onder de Nederlandse autokopers een volstrekt ander beeld te zien zou geven. Hier zie je vaak dat men zeer rationeel kijkt naar wat een automerk te bieden heeft en dan komen vaak de Japanse merken hoog uit op de ranglijsten. Een ding is wel gelijk in de uitkomsten over merkgevoel en sympathie; de negatieve mening van autokopers over de Franse en Italiaanse merken. Die is opvallend gelijk in Duitsland en Nederland. En dat is geen goed nieuws voor de marketing- en verkoopstrategen bij de betreffende merken.
Audi staat helemaal aan de top als het gaat om kwaliteit, ontwerp, veiligheid en uitstraling
Duitsers blijken op het gebied van auto’s vaak een heel andere smaak te hebben dan wij Nederlanders. Dat wordt eens te meer bevestigd door een onderzoek dat ik haalde uit Auto Motor & Sport. Zo zijn Duitsers zeer ingenomen met hun eigen producten en dichten ze de in de ‘Heimat’ gefabriceerde auto’s ook een veel grotere merkwaarde toe dan auto’s van elders. Het voor 2009 geldend onderzoek maakt duidelijk dat de Duitse autoliefhebber Audi hoog heeft zitten. Het is het meest geliefde automerk van dit moment en het steekt daarbij flink af ten opzichte van BMW en Porsche. Volkswagen en Mercedes zijn ongeveer even geliefd, waarbij het Wolfsburgse merk flink stijgt in de achting van haar klanten. In de top tien van meest geliefde merken stijgt Skoda heel snel met dank aan de goede prijs/kwaliteitsverhouding van de Tsjechische VW-dochter.
Skoda wordt gezien als het beste merk waar het gaat om prijs/kwaliteit..
In de opmerkingen die mensen maken bij hun merkkeuzes zie je dat Duitse autokopers kwaliteit hoog waarderen en daar wel een paar centen extra voor over blijven hebben. Maar veiligheid en zuinigheid komen ook steeds meer naar boven als trekker voor sympathie. Gaat het puur om technische innovatie zijn Audi en BMW veruit de lijstaanvoerders en komt VW sterk opzetten. Opvallend is ook dat als het om dat laatste punt gaat ook Smart wordt genoemd als innovatief. Toyota zakte daar maar liefst tien procent terug, terwijl het Japanse merk juist weer veel nieuwe modellen brengt met heel veel moderne techniek. Maar dat wordt bij de oosterburen nauwelijks geapprecieerd. Het Japanse merk wordt wel weer gezien als milieuvriendelijk merk, met dank aan de hybridemodellen, als de Prius. Als het gaat om de prijs voor het gebodene zijn Duitsers wel te vinden voor andere merken dan de eigen producten. Na Skoda op de eerste plaats (40%) zien we op dat specifieke onderdeel op enige afstand ook Dacia (20%) voorbijkomen dat nog voor Ford en Opel wordt gezien als voorzien van een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
De Prius geeft Toyota een milieuvriendelijke uitstraling...
Ik denk dat een soortgelijk onderzoek onder de Nederlandse autokopers een volstrekt ander beeld te zien zou geven. Hier zie je vaak dat men zeer rationeel kijkt naar wat een automerk te bieden heeft en dan komen vaak de Japanse merken hoog uit op de ranglijsten. Een ding is wel gelijk in de uitkomsten over merkgevoel en sympathie; de negatieve mening van autokopers over de Franse en Italiaanse merken. Die is opvallend gelijk in Duitsland en Nederland. En dat is geen goed nieuws voor de marketing- en verkoopstrategen bij de betreffende merken.